Alavalikko

Moderneja tavarapyöriä on joka lähtöön

Lastattu Bullitt

Täyteen lastattu Bullitt -tavarapyörä. Kuva cc Quiltro Elemento

Hollannissa/Tanskassa suosittua lapset kuljetusfillarin laatikkoon ja menoksi -konseptia on maailmalla jalostettu eteenpäin, Tarjolla on muutamia moderneja, ihan vain lasten kuljetusta varten mietittyjä versioita kuljetyspyörästä.

Gazelle Cabby

Gazellen Cabby on melko suoraviivainen modernisointi vanhasta teräksisestä kuljetuspyörästä ja sen vanerisesta kuljetuslaatikosta. Cabby on tehty alumiinista, joten se on kevyempi, ja kuljetuskoppa on puolestaan tukeva kangasviritys taittuvan metallirungon päällä. Pyörään saa suoraan tehtaalta tilaamalla sovittimen vauvan turvakaukalolle.

Fillari on kymmenisen kiloa kevyempi kuin teräksiset Bakfiets.nl-pyörät. Ylämäissä ero on varmasti melkoinen.

Gazelle on muuten Hollannin suurin fillarifirma, alankomaiden Helkama. Perhekäyttöön suunnitellut lasterahtausfillarit eivät siis ole mitään pikkupuljujen näpertelyitä suuressa maailmassa.

Olen nähnyt yhden Cabbyn ajossa Itä-Helsingissä, näytti hauskalta peliltä. Kun kysyin Gazellen Hollannin-asiakaspalvelusta pyörän saatavuutta Suomesta, sanoivat että ei onnistu. Holland BIkes näyttäisi toimittavan Suomeen, hinta 1499 eur + rahti.

Arvioita Cabbysta: 1, 2, video aasialaisesta ajosta koiran kanssa:

Winther Kangaroo-kolmipyörä

Tanskalainen Winther on kehitelly Kangaroo-kolmipyörän, joka on voittanut perhepyörätestejä. Kolmipyörässä on vakiona lastenkuljetuskoppa, ja laitteen kehutaan olevan pirun kevyt ajaa. Ja kolmella pyörällä liikkeelle lähtö ja pysähtyminen on helppoa, koska pyörä ei kaadu.

Kolmipyörän huonot puolet tulevat esiin, jos haluaa ajaa kovempaa. Liian vauhdikas tulo mutkaan heittää pyörän kumoon. Netissä kertovat myös, että hurjastelu saa fillarin rakenteet hytkymään ilman mutkiakin. Hitaaseen ajoon, siis.

Kangarootakaan kukaan ei tuo Suomeen, Euroopassa hinta on kova, 3000 euroa, ja näköjään kiinalaiset piraatit tarjoavat versioitaan kymmenesosahintaan.

Taaskin, kaikki mitä kirjoitan perustuu lukemaani. Lukekaa alkuperäisarvioita: 1, 2

Winther Wallaroo

Olen nähnyt netissä myös Wintherin pdf-flyerin Wallaroo-nimisestä Long John -mallisesta kaksipyöräisestä lastenkuljetuspyörästä. Yhden lähteen mukaan kyseessä olisi Bullitt-pyörän runkoon rakennettu lastenkuljetuspyörä.

Kaksipyöränä Wallaroon pitäisi olla Kangaroota ketterämpi, etenkin mutkissa, mikä miellyttäisi minua kovasti. Pyörää ei vain näy missään tarjolla, ehkäpä se on vasta hypennostatusvaiheessa. Hintaakaan en ole pyörälle löytänyt, mutta ilmeisesti ihan halvasta pelistä ei ole kyse. Varmaan liikutaan jossain 2500 euron kieppeillä + rahti.

Bullitt -kuljetuspyörä, mallia Straight

Bullitt olisi ihan sellaisenaankin mielenkiintoinen pyörä. Se on alumiinirunkoinen, hyvistä osista rakennettu Long John -mallinen tavarapyörä, johon voisi itse askarrella kopan lasten kuljettamista varten. Tai siis teettää jollakulla, joka osaa.

Bullitissa innostaisi ennen kaikkea keveys, mutta vähän häiritsee turhan sporttisen oloinen ajoasento. Fillari maksaa valmistajan pajassa 1800 euroa. Eivät ole vastanneet meiliini, jossa kysin, miten moisen saisi Suomeen. Huhut kertovat, että Lauttasaaren Pyörähuolto.comiin näitä voisi tilata.

Taga-kärryt kääntyvät pyöräksi jä päinvastoin

Tähänkin blogiin on jo tultu etsimään Taga-pyörää; lastenrattaita, jotka muuttuvat polkupyöräksi. Laitteessa on systeemi, jolla polupyörän istuin ja takapyörä taittuvat rattaiden alle ja fillarista tulee työntökärry.

Idea on tavallaan tosi hieno, mutta kun itse ajattelen, että lastenkuljetuspyörän pitäisi olla jonkinlainen yleiskulkupeli lasten ja tavaran kuljettamiseen, tämä tuntuu enemmän lelulta. Eniten tuossa häiritsee se, että kysessä tosiaan ovat lastenrattaat, joihin ei juuri mitään muuta saa kyytiin kuin se lapsen. Leikkipuistoon voi mennä, ostoksille… no, pitää ottaa reppu.

Leluna Taga on kyllä varmasti hauska, joskin kallis. Ebaysta tuollaisen saisi 1700 punnalla eli vajaalla 2000 eurolla. Aika paljon lastenrattaista. Tosin, taga on herättänyt melkoista innostusta eri puolilla nettiä.

Triobike

Vähän vastaava idea on Triobikessa, jossa etuosassa olevan lastenkuljetuskopan saa irrotettua omaksi työntökärrykseen. Tässä ajatus on kuljetusmielessä parempi kuin Tagassa, kun lapset voisi viedä fillarilla tarhaan ja jatkaa siitä ilman kopan painolastia, mutta mutta.

Ongelmaksi tulee hinta. Näitä maahantuodaan Suomeenkin, mutta hinta on koko paketille hulppeat 3100 eur+risat.

Zigo LEADER

Kolmas saman sarjan moderni rattaat/pyörä -ideoinnista on Zigo Leader. Se on selvästi Tagaa ja Triobikea urheilullisemman näköinen peli, ja mikä merkittävintä, halvempi. Jenkkilän-verkkokaupassa pyörä maksaa 1500 dollaria eli noin 1200 euroa.

Zigot, Tagat ja TrioBiket ovat kaikki aika uutta kamaa. Zigojen verkkokaupassa itse asiassa Zigot ovat laajemmassa mitassa saatavilla vasta ensi syksynä, vaikka mainonta onkin jo kovassa vedossa.

Ehkä tämä on tulevaisuutta.

Babboe

Nykyaikaa ainakin on halpatuotanto. Siinä missä himoitsemani Bakfiets-nl -kaksipyörä tehdään Euroopassa laatuosista ja myydään 1500 euron hintaan (+lisäosat+rahti = 2000+euroa) Hollantilainen Babboe teettää melko perinteisen mallista teräs–vanerista kolmipyöränsa halvemmalla. Babboen nettikaupasta voi ostaa lasten ja ostosten kuljetukseen sopivan peruspyörän 750 eurolla.

Nouseva juttu ovat myös sähkömoottorit, jollaisen saa myös Babboen pyörään. Sähköistettu komipyörä maksaa 1500 euroa. Kun summaa vertaa muihin tällä sivuilla esiteltyihin pyöriin, hinnan huomaa varsin sopuisaksi.

Pahat kielet toki haukkuvat, että hinta näkyy myös laadussa.

Ja mitä mieltä minä itse olen? Haaveilen yhä siitä teräsrunkoisesta, vaneriboksisesta Bakfiets.nl-merkin Cargobikesta.

Bakfiets.nl / Workcycles Cargobike long

Kolmipyörät tuntuvat minusta ajatuksen tasolla kömpelöiltä ja vähän vaarallisiltakin, kun ne saattavat vauhdikkaassa mutkassa mennä nurin. Kaksipyörää voi kallistaa kurvissa.

Olin vähän aikaa innostunut Cabbyn hankkimisesta. Sitten rupesin miettimään, miltä kankainen koppa näyttää kymmenen vuoden aktiivisen käytön ja sään armoilla olemisen jälkeen. Vaneri patinoituu arvokkaasti ja sitä voi korjata, Cabby muuttuisi vain kuppaisemman oloiseksi vuosien mittaan.

Moderneimmat vaihtoehdot (Taga, Triobike, Zigo) eivät vain ole makuuni. Olen vähän retro, myönnetään.

Lisäksi haluaisin pyörän, jolla voin aluksi kuljettaa lapsia ja ostoksia, mutta myös muuta tavaraa. Modernit lastenkuljetuspyörät on usein suunniteltu nimenomaan lapsille – muuhun kuljetukseen ne taipuvat huonosti. Siinä mielessä vanha laatikkopyörä on yliveto.

Toivoisin pyörältä myös pitkää ikää. Jos se säilyy käyttökunnossa 15 vuotta, teinipoikani saa itse polkea jäähallille lätkätreeneihin kamat tavarafillarin kopassa.

Entäs Bullitt? Se on vielä koeajamatta. Pelkäänpä, että siinä vastaan tulee kuitenkin sporttinen ajoasento ja vaimoni mieltymykset. Pyörän on määrä tulla koko perheen käyttöön, joten sen pitää olla paitsi minun, myös vaimon maun mukainen.

, , , , , , , , , , ,

2 Responses to Moderneja tavarapyöriä on joka lähtöön

  1. RabersEa 23.5.2014 at 07:07 #

    Всем привет. Недавно на этом форум. Давайте знакомиться. Меня Анатолий зовут

  2. radfsdsad 11.4.2017 at 15:19 #

    Молодежка 4 сезон 45 серия смотреть онлайн, молодежка 4 сезон 45 серия кинокрад,Молодежка 4 сезон 45 cерия ; Серия 47; 07 04 2017 Серия 47; Серия 44; 45; Серия 45; Серия 45; 48; Серия 45; Серия 43; Серия 45; Серия 44; Серия 47;
    http://tinyurl.com/molodezhka-4-sezon2017
    Молодежка 4 сезон 45 Серия, Молодежка 4 сезон все серии, ON молодежка 4 сезон все серии.
    IE Молодежка 4 сезон 41 серия (2017) 45 серия (165) KM Молодежка 4 сезон 41 серия (2017) 45 серия (165) LN Молодежка 4 сезон 41 серия (2017) 45 серия (165)

Vastaa

Siirry työkalupalkkiin
Read more:
Kuva 2
VIdeo: Laatikkopyörällä ruokakaupassa

Pääsiäisostoksilla vauvan kanssa. Kaksi kassillista ruokaa ja kaljalaatikko kulkivat ongelmitta.

Close