Alavalikko

Mitä tavarapyörä maksaa?

Bakfiets Cargobike long, Workcyclesiltä.

Yleensä ensimmäinen asia, mitä ihmiset kysyvät laatikkopyöräni ensi-ihastelun jälkeen, on sen hinta. Lyhyt vastaus: laadukas tavarapyörä maksaa Suomeen tuotuna vähän vaivaa, jonkin verran aikaa ja noin kaksi tuhatta euroa riihikuivaa käteistä.

Kaksi kolmesta kauhistuu: onpa kallista. Se jäljelle jäävä kolmannes on yleensä pyöräilyn harrastajia, joille laadukkaan järkipyörän hinta on tuhat euroa, eikä tonni erikoispyörä- ja rahtiekstraa tunnu kauhealta.

Mistä tuollaisen perhepyörän hinta sitten koostuu?

Otetaan esimerkiksi tuo meidän perheemme Bakfiets.nl Cargobike long.

Perusmallinen kolmivaihteinen pitkä Cargobike maksaa 1500 euroa. Vastaavista osista koottu peruspyörä maksaisi varmaan puolet tuosta (vrt Helkaman Oiva, joka on heikompilaatuisista osista tehty suursarjatuotantopyörä 500 euron hintaan), tuplahinta tulee sitten pienemmistä tuotantomääristä ja jykevämmästä rakenteesta, minkä lisäksi hinnassa on varmasti vähän erikoisuusekstraa.

Viisi vaihdetta lisää, napadynamo ja lukko nostavat hinnan 1700 euroon.

Sade- ja tuulisuojat ovat lisävarusteita. Tuo kuvassa näkyvä sadekuomu maksaa 180 euroa ja peruspressu viisikymppiä.

Ja sitten viimeinen osa, eli kuljetus Suomeen. Rahti on suuruusluokkaa 250 euroa, mutta vaihtelee varmasti toimittajan ja viitseliäisyyden mukaan.

Hinnat ovat suurin piirtein samanlaisia myös muilla vastaavilla merkeillä.

Tanskalainen kaksipyöräinen Bullitt-perusmalli maksaa 1900 euroa, kuljetuslaatikon piirrustukset puljun pitäjä lähettää ilmaiseksi sähköpostiin – askartelu pitää tehdä itse tai teettää puutyön ammattilaisella. Hieno ja mukava pyörä, koeajon perusteella.

Tanskalainen kolmipyöräklassikko Christiania bikes on vähän halvempi, vaihteeton perusmalli 1150 euroa. 7-vaihteinen versio on parisataa kalliimpi, suojapressut maksavat joitakin kymppejä. Se täytyy sanoa, että tuossa meidän Cargobikessa penkki ja turvavyöt lapsille tulevat vakiona, Christianiaan ne ovat yli satasen lisävaruste.

Halpisvaihtoehto olisi Babboe.nl -firman kolmipyörä, joka on jatkuvassa erikoistarjouksessa 750 euroa + rahti. Haistan tuossa kyllä vaarana sen, että laadusta on tingitty hinnan takia – ihan hyvä vaihtoehto varmasti kesäiseen mökkipyöräilyyn, mutta käyttöpyöräksi en vuodessa piloille ruostuvaa markettihalpista hankkisi. (Jos olen väärässä, niin tuohan on loistodiili.)

Mistä tavarapyöriä sitten voi ostaa?

Oman pyörämme tilasimme lopulta suoraan Hollannista tavarapyöriin erikoistuneesta Workcycles -pyöräkaupasta. Vaati vähän kirjeenvaihtoa ja vaivannäköä.

Sähköpyörä tuo noita tilauksesta maahan. Kyselyni perusteella hinta on käytännössä sama kuin suoraan tilaten – listahinta ja rahti.

Velosport sanoi tuovansa maahan minkä fillarin vaan, kunhan hinnasta sovitaan.

Ja sitten on tämä ranskalainen verkkokauppa Holland Bikes, joka myy suoraan Suomeen. Hinnat ovat listahintoja ja tavarapyörän rahti samassa hintaluokassa kuin itse järjestellen.

Tai sitten voi hakea tuollaisen tuliaisena Euroopan-reissulta. Kööpenhaminaan saa halpoja lentoja ja sieltä pyörän voi ajaa takaisin Suomeen. Tosin lauttamatkojen ja yöpymisten jälkeen rahdista kertyvä säästö jää aika pieneksi, mutta reissu on varmasti ikimuistoinen.

EDIT: Myös kotimainen Helkama tekee tavarankuljetuspyöriä teollisuuskäyttöön. Helpoimmin lastenkuljetukseen olisi muokattavissa Trans 2000, joka Laurin tiedusteluiden mukaan maksaa kotiin kuljetettuna 1400-1500 euroa. –

, , , , , , , ,

No comments yet.

Vastaa

Siirry työkalupalkkiin
Read more:
Ilmakuvauskalusto esillä pyörän kyydissä. Oikeasti kamat pakataan matkan ajaksi turvaan salkuun.
Laatikkopyörä, (ilma)kuvaajan paras kaveri

Kamat kyytiin ja fillarilla keikalle! Laatikkopyörä on hyvä apu urbaanille kuvaajalle. Itse olen käyttänyt sitä syksyllä nelikopterilentojen tukikohtana.

Close