Alavalikko

Viisi vinkkiä turvalliseen kaupunkipyöräilyyn

Kuva CC m.aquila

Kaupungissa pyöräileminen on turvallista. Se on vielä turvallisempaa, kun ajaa fiksusti. Fiksu ajotapa on päättäväisen jämäkkä mutta kohtelias.

Pyöräilijöiden vakavat onnettomuudet ovat yleensä törmäyksiä autojen kanssa. Autot eivät halua törmätä pyöräilijöihin, vaan onnettomuudet johtuvat siitä, etteivät autot huomaa pyöräilijää ajoissa.

Tässä viisi vinkkiä, joilla kaupungissa välttää autojen kanssa kolaroinnin.

1. Aja ajoradalla, älä jalkakäytävällä

Pyöräteitä ei ole joka paikassa. Silloin pyöräilijän pitää ajaa ajoradalla. Se on turvallisempaa kuin rikkoa lakia ja ajaa jalkakäytävällä.

Jalkakäytävällä ajaminen on paitsi kiellettyä, myös vaarallista. Risteyksessä autot eivät osaa odottaa jalkakäytävältä suojatielle tulevaa pyöräilijää.

2. Ota koko kaista haltuun, kun se on tarpeen

Lain mukaan pyöräilijän kuuluu ajaa ajoradan oikeassa reunassa. Maantiellä pyöräilijä ajaakin käytännössä tien pientareella.

Kaupungissa nopeudet ovat pienempiä, kadut kapeampia ja liikenne vilkkaampaa. Näistä syistä aivan katukiveyksen reunassa ajaminen on harvoin viisasta. Kaupungissa kannattaa ajaa usein melko keskellä kaistaa. Syitä on monta.

a) Keskellä kaistaa autoilija näkee pyöräilijän paremmin. Tämä pätee sekä takaa tuleviin että risteäviltä teiltä tuleviin autoihin. Autoilija seuraa katseellaan ajoradan keskustaa, ei oikeaa reunaa. Aivan ajoradan reunassa jäävä pyöräilijä saattaa jäädä autoilijalta huomaamatta.

b) Reunassa ajaminen kannustaa takaa tulevaa autoilijaa ohittamaan samalla kaistalla. Riskinä on, että ohittava auto kiilaa sinut ja osuu esimerkiksi ohjaustankoosi. Samalla kaistalla ohittamisen voi estää siirtymällä keskemmälle kaistaa, jolloin ohittajan on odotettava viereisen kaista vapautumista.

c) Siirry keskelle kaistaa hyvissä ajoin, jos kaistan oikean reunan tukkii pysäköity auto tai tietyö. Jos siirryt vasta viime hetkellä, joku voi olla juuri ohittamassa sinua ja joudut kiilatuksi.

d) Kadun oikeassa reunassa on usein pysäköityjä autoja. Jos ajat aivan kaistan oikeassa reunassa, voit joutua ”ovitetuksi”, kun pysäköidystä autosta avataan yllättäen vasemmanpuoleinen ovi. Vastaavasti, jos väistät yllättäen aukeavaa ovea, voit ajaa sinua vasemmalta ohittavan auton alle.

Aja niin kaukana reunasta, ettei yllättäen aukeava ovi pääse osumaan sinuun.

Kaistan ottaminen haltuun saattaa ärsyttää autoilijoita, jotka kokevat hitaammin ajavan pyöräilijän tukkivan tien. Pyöräilijällä on kuitenkin yhtä suuri oikeus käyttää ajorataa turvallisesti kuin autoilijalla, kun pyörätietä ei ole.

Juuri kaistaa haltuunottaessa tulee olla päättäväinen mutta kohtelias – kaista on otettava päättäväisesti haltuun aina, kun se pyöräilijän turvallisuuden takia on tarpeen, mutta nopeammat on syytä päästää kohteliasti ohi, kun se onnistuu ilman vaaraa. Turhautunut autoilija on turha turvallisuusriski.

3. Käytä etu- ja takavaloa

Hämärässä ja pimeässä ilman valoja ajavaa pyörää on varsin vaikea havaita. Käytä edessä valkoista valoa, niin vastaantulijat ja risteyksiin sivukaduilta tulevat autot näkevät sinut. Taakse kannattaa panna punainen valo, niin myös takaasi tulevat autot näkevät kiertää sinut.

4. Kerro muille etukäteen, mitä olet tekemässä

Autoilijat eivät halua törmätä sinuun. Kun näytät, mitä olet tekemässä, muut antavat yleensä tilaa.

Näytä käsimerkkiä, kun aiot kääntyä. Hidasta vauhtia hiljalleen äläkä äkkijarruttamalla, niin muut tietävät sinun aikovan pysähtyä.

5. Varmista, että sinut on nähty

Aina kun mahdollista, pyri varmistamaan, että sinut on nähty. Koeta saada katsekontakti autoilijoihin. Vaikka muilla olisi väistämisvelvollisuus, älä aja eteen, ellet ole varma että he aikovat väistää.

Nämä ohjeet on koottu Kanadan pyöräliiton ja Bicycle Safety: How not to get hit by cars -sivun vinkeistä.

Artikkeli on julkaistu aiemmin Pohdiskelevassa liftarissa.

, ,

One Response to Viisi vinkkiä turvalliseen kaupunkipyöräilyyn

  1. Profile photo of Jukka
    Jukka 31.1.2011 at 23:11 #

    Tuohon ohjeiden kohtaan 2 kannattaa todella paneutua sillä omien kokemusteni mukaan sillä sitä turvallisuutta parhaiten saa. Kadun reunassa pysäköityjen autojen sivustaa ajavaa pyöräilijää ei yksinkertaisesti nähdä riittävän hyvin.

Vastaa

Siirry työkalupalkkiin
Read more:
Helsinkiläinen Pelago-pyöräpuoti on tuomassa kesäksi Punavuoressa hitsattua, käsin tehtyä tavarafillaria. Kuvassa pyörän prototyyppi ja sen suunnitellut Olli Erkkilä
Fillarimessut 2012: Pelagon uusi rahtipyörä, tyylikäs arkikypärä ja muita hyötypyöräilybongauksia

Fillarimessujen hyötypyöräkauppiailla oli hyvä pöhinä. Tavarafillarien lopullista läpimurtoa Suomessa povattiin ensi vuodelle.

Close