Alavalikko

TM:n pelottelu tappoi pyörien edellisen perävaunubuumin

Katse hetkeksi taaksepäin polkupyörän lastenkuljetusvaunuihin. Photo CC by Kebnekaise

Palanen perhepyöräilyn suomalaishistoriaa: Lasten kuljetukseen tarkoitetut polkupyörien perävaunut olivat kovasti lyömässä läpi jo puolitoista vuosikymmentä sitten, mutta Tekniikan Maailman pelotteluhenkinen testi palautti pyöräilykulttuurin kivikaudelle.

Kansanedustaja Arto Bryggare toi Yhdysvalloista 1990-luvun alkupuolella peräkärryn pienten lastensa kuljettamiseen. ”Sehän on ihan mahtava laite”, Bryggare sanoo nyt.

Lain mukaan lasten kuljettaminen lastenvaunussa ei ollut silloin sallittua, ja Bryggare selvitteli asiaa, tekipä lakialoitteenkin. ”Sain siitä aika paljon irvailua osakseni”, Bryggare kertoo. ”Turkulainen toimittaja piruili, että eikö se kansanedustaja saa mitään merkittävämpää aikaan.” Lasten kuljettaminen pyörän perävaunussa sallittiin asetuksella 1996.

Työpaikalle puku peräkärryssä pyöräilevä kansanedustaja sai paljon huomiota ja Bryggare houkutteli Velosportin perävaunujen maahantuojaksi. Kiinnostus oli niin suurta, että Tekniikan Maailma otti polkupyörien perävaunut testiinsä.

Se koitui vaunubuumin kohtaloksi. Testi löysi vaunuista laatueroja – hyvää palvelua ostajille – mutta päätyi kohtalokkaaseen lopputulokseen: perävaunut ovat lapsille vaarallisia. Tulos saatiin näin: TM pani vaunuihin kahdekymmenen litran vesikanisterin ja syöksyi testiradan mutkiin kovalla vauhdulla. Yllätys, yllätys – varovaiseen ajoon tarkoitettu kärry kaatui.

Bryggare on vieläkin raivoissaan. ”Olisi pitänyt testata turvallisuutta verrattuna tavallisessa pyörän lastenistuimessa kuljettamiseen: mitä tapahtuu, kun vanhempi kaatuu? Perävaunussa lapset ovat turvassa, lastenistuimessa sattuu varmasti.” Toisekseen Bryggaren mielestä oli järjetöntä tehdä ääriolosuhdetesti vaunulle, johon vanhempi lastaa kalleimpansa ja ajaa sen mukaisesti.

Kansanedustajan räksytys lempilasta väärin kohdelleelle medialle oli turhaa. Tekniikan Maailman testi vei vaunujen maineen moneksi vuodeksi.

Velosportin kauppiaan Raimo Niemisen mukaan hyvin liikkelle lähtenyt vaunukauppa kuoli käytännössä kokonaan. ”Kolmeen neljään vuoteen ei mennyt juuri yhtään vaunua.”

Tämä kirjoitus pohjautuu Bryggaren ja Niemisen haastatteluun. Itse olin niin nuori noihin aikoihin, että olin kiinnostuneempi tytöistä kuin lastenkuljetuslaitteista. Tarina on lähteiltään vino, mutta kertoo yhden totuuden historiasta. (Täydennykset tarinaan ovat tervetulleita, linkki keskusteluun tämän merkinnän perässä.)

Tarinalla on opetus myös uuden pyöräbuumin asiamiehille. Ihmisten kokemus turvallisuudesta on äärimmäisen tärkeä asia, etenkin kun puhutaan lapsista. Pyöräily on turvallista, mutta jos siihen sovelletaan automaailman testejä, se ei näytä siltä. Perhepyörä selviää autoille tarkoitetusta sivutörmäystestistä huomattavasti huonommin kuin katumaasturi, ja ihmisten pelottelu pyöräilyn vaaroilla on siksi helppoa.

, , , , , ,

No comments yet.

Vastaa

Siirry työkalupalkkiin
Read more:
Jalkakäytävälle pysäköity pyörä ei tuki koko kaistaa, toisin kuin pakettiauto. Poikittain pysäköity kuorma-auto blokkaa liikenteen kaikilta.
Iso pyörä, pieni kulkuneuvo = kaupunki tykkää

Kuormapyörä on polkupyöräksi turkasen iso, mutta kulkuneuvoksi pieni. Ja kaupungissa tila on rajallinen luonnonvara, jota pitäisi käyttää harkiten.

Close