Alavalikko

Velosport: Perävaunuja, laatikkopyöriä ja laatuvarusteita arkipyöräilyyn

Lastenistuimia Velosportista löytyy kahta eri mallia. "Näitä menee todella paljon", Nieminen sanoo.

Velosport Helsingin Mäkelänkadulla houkuttelee asiakkaita kadun varteen pysäköidyllä mustalla Monark-tavarankuljetuspyörällä. ”Joskus aikanaan päätin, että jos minulla joskus on varaa, hankin tuollaisen maskotiksi”, kauppias Raimo Nieminen kertoo.

Pyörä on herättänyt kiinnostusta, ja onpa se haluttu ostaakin. ”Parisenkymmentä kyselyä on tullut”, Nieminen kertoo. ”Aina se into on katkennut hintaan.” Retropyörä maksaisi 1800 euroa.

Vajaan kahden tuhannen euron pyörä ei ole kilpa- ja harratefillareihin keskittyvässä Velosportissa poikkeuksellinen. Myytävien pyörien keskihinta kaupassa on roimasti yli tuhannen euron, kun se halpapyörätukussa jää muutamaan sataseen. Asiakaskuntaa ovat etenkin hyvin toimeentulevat fillariharrastajat, jotka hankkivat kalliita hiilikuituisia harrastepyöriä. Niiden hinta saattaa kivuta kymmeniin tuhansiin euroihin.

Lukittavaan tarakkalaatikkoon voi jättää pikkuirtaimiston tai vaikka kypärän huoletta säilöön asioinnin ajaksi.


Varusteiden aarreaitta

”Tuntuu, että meidän kaupan kynnys on kauhean korkea”, Nieminen harmittelee. ”Ajatellaan, että tänne voi tulla vain tosiharrastaja.”

Se on sääli, sillä Velosportilla olisi paljon tarjottavaa tavalliselle arkipyöräilijällekin, jos vain laadusta on valmis maksamaan. Etenkin pyöräilytarvikkeissa Velosportin tarjonta on mainio: pyöräilylaukkuja, kypäröitä, nastarenkaita. Lähes kaikkea löytyy suoraan hyllystä.

Nieminen esittelee esimerkkinä tavaratelineeseeen kiinnitettävää lukittavaa laatikkoa, samantyylistä kuin moottoripyörissä käytetään.

”Liikeideamme on, että jatkamme tarjontaamme siitä, mihin muut lopettavat.”

Velosportin katossa killuu useita eri Burleyn perävaunumalleja. Lastenkuljetusvaunut ovat hitti, mutta myös koirankuljetusvaunut ovat käyneet kaupaksi. Vetojuhdaksi voi ostaa vaikka tandemin.


Lastenkuljetusvaunujen pioneeri

Velosport oli ensimäinen liike, joka aloitti lastenkuljetukseen tarkoitettujen peräkärryjen tuonnin Suomeen 1990-luvun puolivälissä. Nykyään yritys myy ja tuo maahan Burleyn kärryjä joka lähtöön – lapsille, tavaroille, jopa lemmikeille.

Peräkärryjen myynnissä on menossa melkoinen buumi. Menneinä vuosina vaunut tilattiin yksittäin lentorahdilla, tänä vuonna niitä tulee kerralla rekkakontillinen.

Mihin perävaunu sitten sopii? ”Jos ajatellaan tällaista perhettä, jossa auto on isän käytössä ja äiti hoitaa asioita pyörällä, vaunu tekee asioinnista helpompaa.” Vaunussa kulkee yksi tai kaksi lasta – mallista riippuen – ja ostokset. ”Vaunu on helppo lastata ja kevyt vetää. Huonolla säällä se tarjoaa myös lapsille suojaa”, Nieminen sanoo. ”Ja lapset tykkäävät.”

Velosportin hinnat alkavat 465 eurosta, kun halpavaunun voi tilata netistä alle satasella. Mitä rahalla saa?

Niemistä halpavaunut hieman kismittävät. ”Ne ovat raskaita eivätkä välttämättä ihan turvallisiakaan”, kauppias sanoo. Velosportin kauppaamissa Burleyn vaunut ovat kevyempiä, näppärämpiä ja niissä on mietittyjä yksityiskohtia. Laatua, siis.

Bakfiets-laatikkopyörä odottaa koeajajia Käpylässä. Nieminen kiittelee pyörää helpoksi ajettavaksi.


Bakfiets.nl -laatikkopyöriä pian suoraan omasta varastosta

Ulkomaskotti-Monark ei ole Velosportin ainoa tavarafillari. Viime kesänä Velosport toi tutun asiakkaan pyynnöstä maahan ensimmäisen Bakfiets-lastenkuljetuspyöränsä, ja nyt niiden tuontia ollaan aloittelemassa isommassa mittakaavassa.

Liikkeen perältä löytyy sähköavusteinen Bakfiets.nl Cargobike long, koeajoon tarkoitettu näytepyörä. Sitä voi käydä testaamassa, ja tilauksesta pyörän saa muutamassa viikossa. ”Jos nyt tilaa, niin eiköhän pyörän kesään mennessä saa”, Nieminen arvelee.

Vaihtoehdot ja hinnasto listataan Bakfiets.nl:n sivuilla. Hintaan tulee lisäksi muutama sata euroa rahtimaksua.

”Ehkä näitä voisi kesäksi tilata muutaman varastoon”, Nieminen pohtii. Se tarkoittaisi, että hollantilaisen lastenkuljetuspyörän voisi ostaa Helsingistä ilman viikkoja tai kuukausia kestävää odottelua, suoraan hyllystä.

Nieminen uskoo tavarafillarien yleistyvän tulevina vuosina myös Suomessa. ”Näiden kanssa tulee todennäköisesti lumipalloefekti. Mitä enemmän niitä alkaa näkyä kaduilla, sitä enemmän niitä myydään.”

Velosportin Bakfiets sekä kahden lapsen kuljetukseen tarkoitettu Burleyn perävaunu ovat koeajettavana Tavarafillari.fin järjestämässä koeajotilaisuudessa Kaapelitehtaalla 26. maaliskuuta. Lue lisää tapahtumasta.

Velosport
Mäkelänkatu 95, Helsinki

Vanha Monarkin Long John -pyörä houkuttelee asiakkaita Mäkelänkadun varressa.

, , , , , , , , , , ,

No comments yet.

Vastaa

Siirry työkalupalkkiin
Read more:
cykelfamilj
Kahden tavarafillarin perhe

Lähiössä viisihenkinen perhe tarvitsee kaksi autoa, mutta meidän miljoonakaupunki Berliinissä asuva viisihenkinen perheemmepä totesi tarvitsevansa kaksi kuormapyörää.

Close