Alavalikko

Superyhdistelmä kauppareissulle: Sähköpyörä ja perävaunu

Pääsin sukulointireissulla testaamaan lastenkuljetusvaunun vetämistä sähköavusteisella polkupyörällä. Yhdistelmä teki vaikutuksen. Kärryn kanssa ajon aikana nukahtaneen muksun sai herättämättä mukaan markettiin, ja sähköpyörällä ajellessa lapsi ja ostokset kulkivat hirveää kyytiä – ilman, että olisi edes ylämäessä hengästynyt.

Kävimme vanhan isäni Helkama E2800-fillarilla ja testissä olevalla Croozerin Kid for 1 vaunulla asioimassa ensin juna-asemalla ja sitten paikallisessa jättimarketissa. Matkaa kertyi yhteensä noin kahdeksan kilometriä, joten mikään ihan valtava rasitustesti tämä ei ollut.

Ensiksi vaunusta: Perävaunun hyvä puoli kauppakulkineena on, että sen voi kaupassa käynnin ajaksi irrottaa pyörän perästä ja ottaa mukaan. Croozerin vaunu ei ole tässä ihan parhaimmillaan, sillä sen aisa ja työntökärrypyörä ovat kiinni systeemillä, joka vaatii vähän räpeltämistä ja taivuttelua. Tästä – ja varsin vähästä harjoittelusta – huolimatta kärryn irrotusähvellys kesti alle minuutin kellotettuna pyörän pysähtymishetkestä siihen, että vaunut olivat työntövalmiina. Minuuttiin kuuluu siis myös pyörän lukitus.

Lapsi voi koko ajan istua vaunuissa valjaisiin kiinnitettynä. Kannattaa tsekata video ja miettiä, että poika nukahti kilometri ennen kauppaa ja nukkuin koko loppureissun läpi.

Sitten sähköavusteisesta pyörästä: Sähköpyörällä ajaessa tuntui koko ajan, että rullailisi vanhalla mummopyörällä kohtuullista vauhtia kakkosvaihteella. Tämä siis siitä huolimatta, että perässä oli yli kaksikymmentä kiloa lisäpainoa, edessä oli ylämäki ja vauhtia oli ihan liikaa. Ajaminen ei siis ole höyhenenkevyttä, mutta samalla – kohtuullisen pienellä – vaivalla kulkee painavampi lasti kovempaa vauhtia.

Tästä seurasi kaksi asiaa: Ensiksikin, huomasin ajavani koko ajan vähän kovempaa (22-25km/h) kuin mitä suosittelisin itse muilla lasten kanssa pyöräilyyn (vaunujen kanssa max 15-20km/h). Toisekseen, en juurikaan hengästynyt tai hikoillut, vaikka molempiin minulla on taipumusta.

CycleinHel-blogissa ihmeteltiin justiinsa, miksei sähköpyöriä eli pedeleccejä näy liikenteessä nykyistä enempää. Sähköpyörä+perävaunu-kokeilun jälkeen ihmettelen ihan samaa. Alle kymmenen kilometrin asiointireissut hoituisivat tuollaisella yhdistelmällä rapsakkaan tahtiin, hikoilematta. Olisiko tämä nyt sitten se suurten massojen killerifillari, kauppakassiauton tappaja? Vai olisiko se kuitenkin jo tyylin takia sähköavusteinen tavarafillari?

, , , ,

No comments yet.

Vastaa

Siirry työkalupalkkiin
Read more:
Marek ja Fr8
Helsingin fillarivirkamies: Laatikkopyörässä on statusta

Jos toisi lapset sähköistetyllä laatikkopyörällä tarhaan, tarhakavereiden bemarilla kulkevat pukumiesisät eivät erehtyisi pitämään pyöräilevää isää köyhänä, nauraa Helsingin pyöräteiden suunnittelusta...

Close