Alavalikko

Testissä: Croozer Kid for 1 -lastenkuljetusvaunu

Viisipistevyö on näppärä, mutta lapsi painuu nukahtaessaan vaunuissa melkoiseen lysyyn.

Lasten kuljettamiseen sopiva fillarikärry hyvällä hinta-laatusuhteella? Eiköhän valinta olisi tällä kriteerillä Croozer, sillä keskihitaluokassa ei juuri kilpailua ole.

Croozerin kärryistä näkee suoraan, kenelle markkinointiosasto on ne tähdännyt. Nämä vaunut on tehty niille, joille riittää riisuttu ja silottelematon karvalakkiversio huippuvaunusta. Kärryissä on enemmän ominaisuuksia ja laatufiilistä kuin satasen tai kaksi maksavissa halpiskärryissä, mutta ne maksavat pari sataa euroa vähemmän kuin laatumerkkien vastaavat kärryt.

Croozerin kärry tuli Tavarafillarin testiin samaan aikaan Spektran halpiskärryn kanssa. Tässä vertailussa yhden lapsen kuljetukseen tehty Kid for 1 -kärry antoi todella laadukkaan ensivaikutelman – yli kaksinkertainen hinta tuntui näkyvän yli kolminkertaisena kätevyytenä.

Koko paketi samaan hintaan

Siinä missä parin sadan euron Spektra kelpaa vain pyörän perässä vetämiseen, Croozerin mukana tulee pyörän vetoaisan lisäksi työntökärryn etupyörä sekä juoksuvaunurengas. Perävaunua voi siis käyttää tavallisina rattaina tai juoksukärrynä.

Seisontajarru on molemmilla puolilla erikseen.

Vaunun mukana tulee myös sovitinpalat kahta eri pyörää varten. Näin molempien vanhempien fillarit voi varustaa vetämään vaunua, ja vetävää pyörää voi vaihtaa nopeasti.

Hinta-laatusuhdetta parantaa se, että kalliimmissa vaunuissa nämä ominaisuudet ovat maksullisia lisäosia, kun Croozerissa ne kuuluvat kaikki samaan pakettihintaan.

No millainen se on käytössä?

Croozerin yhden lapsen vaunua kokeiltiin tätä arviota varten useiden viikkojen ajan kahdessa eri perheessä. Kärryllä tehtiin pyöräilyostosreissuja, matkustettiin junalla, käytiin juoksemassa ja vedettiin eri ikäisiä lapsia.

Tavaratilan kautta pääsee kiinni pikalukkoon, jonka avaamalla vaunut saa taitettua litteiksi kuljetusta tai säiltystä varten.

Yleisvaikutelma oli ensikosketuksella laadukas. Materiaalit vaikuttavat säädyllisen laatuisilta etenkin halpiskärryyn verrattuna, pyörän saa taiteltua hetkessä pienempään kasaan säilytystä varten ja kärryä pystyi käyttämään monipuolisesti pyörän kanssa tai ilman.

Kärryn kiinnitys pyörään niveltyy halpiskärryjen tapaan jousella, mistä Croozer saa miinuspisteitä. Kuormattuna vaunu aiheuttaa pyörään heijausliikettä, mikä heikentää ikävästi ajomukavuutta.

Pluspisteitä kärry saa varsin ruhtinaallisen kokoisesta tavaratilastaan. Kohtuulliset ostokset mahtuvat kyytiin helposti, joskin kohtuullinen tarkoittaa tässä kukkuroilleen täytettyä ostoskoria.

Myös sisällä tilaa on paljon, mitä isommat lapset arvostavat.

Koostaan huolimatta yhden lapsen kärry mahtui ovista ja porteista. Bussissa se vei melkoisesti tilaa, mutta mahtui kuitenkin kyytiin.

Spektraan verrattuna turvavyöt ovat ylivertaisen näppärät, mutta ne eivät silti riitä pitämään nukahtavaa lasta ryhdissä. Kankainen suora selkänoja ei varaa tilaa kypärälle, mikä tekee lain vaatiman pääsuojan käytöstä lapselle helpoisti epämiellyttävää. Vaunuun saa erillisen istuintuen, minkä pitäisi pikkulapsen tapauksessa auttaa näihin ongelmiin.

Karvalakkiversion heikkoudet ovat yksityiskohdissa

Vetoaisa lukittuu sokalla, jonka avaaminen vaatii hieman sorminäppäryyttä.

Vetoaisa ja työntökärryn rengas lukittuvat pyörään sokkasysteemillä, joka ei ole mahdottoman hankala, muttei myöskään helpoimmasta päästä. Kauppareissulla kärryn irrotus pyörän perästä ja muuttaminen työntökärryksi vaati sorminäppäryyttä ja hieman hermoja, mutta onnistui pienellä harjoittelulla alle minuutissa.

Miinusta tulee siitä, ettei vetoaisan tai työntöpyörän säilytystä ole mietitty. Pyörä on heitettävä ajon ajaksi muiden tavaroiden sekaan tavaratilaan ja aisa soviteltava työntelyn ajaksi kärryjen sisään.

Testissä olleen kärryn työntöpyörä kääntyi ensimmäisen päivän jälkeen varsin nihkeästi, mikä teki työntelystä epämiellyttävää. käytännössä vaunua tuli liikuteltua etupyörä ilmassa – mikä melko takapainoisen kärryn kanssa oli helppoa.

Juoksukärrynä Croozer oli mukiinmenevä, muttei priimaa. Aisan korkeuksia on kaksi, joten kovin tarkasti työntökorkeutta ei saa säädettyä. Juoksupyörää on hankala asentaa suoraan, ja vaunut puoltavat työnnettäessä helposti.

Varovaisessa normikäytössä vaunu kulki turvallisesti perässä. Ongelmia kallistelun kanssa ei tullut eteen.

Kolmen viikon testin aikana toisen renkaan pikalukon suoja irtosi ja hävisi.

Kolmen viikon liki päivittäinen käyttö alkoi jo näkyä kulumina. Toisen renkaan irrotusnapin suojus irtosi omia aikojaan ja hävisi. Päällyskankaan kiinnitysnepparit olivat löystyneet sen verran, etteivät tahtoneet pysyä kiinni kangasta kiinni pingottaessa. Vetoaisan ja pyörän kiinnityskohdan tiivistävä muoviholkki murtui.

Croozer käy, jos hieman halvempi hinta hyvittää pienet puutteet. Vaimo kyllä ilmoitti yksikantaan, ettei Croozerin kärryä ostaisi. Hän ei jaksaisi päivittäiskäytössä huonosti kääntyvää työntökärryn etupyörää ja hieman kulmikasta muuntamista pyöräilykärrystä työntörattaiksi.

[easyreview title=”Hyvät ominaisuudet ja hinta, viimeistelyssä toivomisen varaa” cat1title=”Croozer Kid for 1 -lastenkuljetusvaunu polkupyörään” cat1detail=”Croozer tarjoaa kalliiden vaunujen ominaisuuksia halvemmalla. Se tarkoittaa enemmän ominaisuuksia kuin halpisvaunuissa, mutta karkeampaa käytännön toteutusta kuin kalliimmissa vaunuissa. Jos kohtuullinen karvalakkiversio erinomaisesta riittää, Croozer on kelpo valinta.” cat1rating=”3″]

Älä usko, testaa itse

Tavarafillari.fi sai nämä vaunut varastoitavakseen, jotta lukijat voisivat itse testata kärryjä. Lue lisää vaunujen lainaamisesta.

Katso myös:

Lapsiperheen hyötypyöräilyopas: perävaunut
Croozer ostosreissulla sähköpyörän kanssa
Croozerin vaunu junamatkalla mummolaan

, , , , , ,

Tästä artikkelista keskustellaan palstalla

Osallistu keskusteluun!