Alavalikko

Testissä: Chariot Cougar 1-lastenkuljetusvaunu

Chariot Cougar 1 on kolmas polkupyörän perävaunu, josta meidän perheellä on kokemusta. Spectran jälkeen Croozer tuntui huimalta parannukselta. Sen jälkeen oli yllätys, miten suurelta harppaukselta Croozerista eteenpäin Chariot tuntui.

Chariotin vaunussa kaikki on mietitty vielä pidemmälle – niin, että vaunua on todella mukava käyttää.

Materiaalit ovat laadukkaita ja yksityiskohdat mietittyjä. Vetoaisa kiinnittyy vaunuun näppärällä pikalukituksella ja vain varmistukseen käytettään sokkaa. Aisalle on myös paikka, johon se napsahtaa kuljetettavaksi silloin, kun kärry ei ole hinattavana pyörän perässä.

Työntörattaiden pyörät kiinnittyvät nekin napinpainalluksella ja kulkevat samassa paikassa ylösalaisin, kun kärryt ovat kiinni pyörän perässä tai juoksuvaununa.

Juoksuvaunun etupyörä kiinnittyy helposti suoraan ja rattaat kulkevat kuin kiskoilla, mikä puoltavien Croozerin vaunujen jälkeen oli yllättävän suuren tuntuinen ilo.

Vaunut tuntuvat selvästi Spektran ja Croozerin vaunuja kevyemmiltä. Kiinnitys polkupyörään tapahtuu kumisella pallonivelellä, joten lastattuna ajon heijariliike on huomattavasti pienempi kuin jousen avulla kiinnittyvissä halpavaunuissa.

Istuin ja turvavyöt on nekin mietitty astetta pidemmälle. Lapsen kypärälle on varattu syvennys ja vöillä asennon saa ryhdikkääksi. Cougar 1 oli ensimmäinen testattu vaunu, jossa lapsi pysyi ryhdikkäässä asennossa myös nukahtamisen jälkeen. Isot pisteet tästä!

Cougar 1 on urheilu-/pyöräilyvaunuksi pieni, mikä on sekä hyvä että huono puoli. Meidän perheessä tykättiin kovasti siitä, että kärryt mahtuivat kulkemaan julkisissa ja kaupoissa huomattavasti paremmin kuin Croozerin Kid for 1. Toisen testiperheen kolmivuotias kuitenkin valitti Croozerin vaunun jälkeen, että Cougar tuntui aluksi ahtaalta. Kovin isoille lapsille Cougar ei välttämättä sovi lainkaan.

Miinuksia Chariot saa tavaratilastaan, joka on kovin pieni. Päiväretkitavarat saa kyllä mukaan kärryyn, mutta ostoksia ei niiden lisäksi mahdukaan kyytiin enää kuin maitopurkillinen. Arkikäytössä tämä on haitta, sillä liikkumista ja asiointia on näillä kärryillä hankala yhdistää.

Myös kärryn seisontajarrun sijoittaminen tavaratilan taakse tuntuu suunnitteluvirheeltä.

Toinen asia, joka Chariotin kohdalla saattaa tulla vastaan, on hinta. Peruskärry maksaa maahantuojan hinnaston mukaan 769 euroa. Sellaisenaan sitä ei voi käyttää, vaan lisäksi on hankittava ainakin pyöräilypaketti (71 euroa) ja mielellään myös, kävelypaketti (75 euroa). Testissä oli myös juoksupaketti (119 euroa), joten yhteishinta nousi melko korkeaksi (1034 euroa). Perhekäytössä hyödyllinen olisi myös kiinnityssarja toisenkin vanhemman pyörään, 41 euroa.

[easyreview title=”Laatukärry päivittäiseen käyttöön” cat1title=”Chariot Cougar 1″ cat1detail=”Chariotin yhden lapsen Cougar-kärry on erittäin laadukas urheiluvaunu, jota on ilo käyttää. Jos lasten kuljetus pyörällä on päivittäistä, sijoitus Chariotiin tekee liikkumisesta huomattavan mukavaa. Urheiluvaununa Chariot on viiden tähden peli, mutta arkikäyttöä haittaa sen tavaratilan pieni koko.” cat1rating=”4″]

Älä usko, testaa itse

Tavarafillari.fi sai nämä vaunut varastoitavakseen, jotta lukijat voisivat itse testata kärryjä. Lue lisää vaunujen lainaamisesta.

Katso myös

Polkupyörien perävaunujen arviot ja testit tavarafillari.fissä
Lapsiperheiden hyötypyöräilyopas: Perävaunut
Sähköpyörällä perävaunun kanssa kauppareissulla

, , , ,

No comments yet.

Vastaa

Siirry työkalupalkkiin
Read more:
Vasemmalla: Christiania Light -kolmipyöräinen laatikkopyörä, n. 2350e, Classic Bikesta. Oikealla: NordicCabin perävaunu kahdelle lapselle.
Video: Virtuaaliajelu lasten kanssa laatikkopyörällä ja peräkärryllä

Peräkärry vai laatikkopyörä lasten kuljettamiseen? No, laatikkopyörä voittaa ainakin sillä, että lapset ovat kivasti silmien alla koko matkan ajan.

Close