Alavalikko

Bakfietsin takakiekon asennus

Tässä muutama vinkki Bakfietsin takakiekon irroitukseen ja asennukseen.

1. Ennen kun lähtee irroittamaan takakeikkoa kannattaa eteen lisätä painoa jolloin takapää pysyy kunnolla ylhäällä vaihdon ajan. Muutoinhan Bakfiest on painotettu siten että takapää nousee kevyesti ylös kun seisontajalka on käytössä mutta kun poistaa takakiekon niin painotus muuttuu. Takapäätä ei oikein renkaan altapoiston ja allelaiton aikana pysty pitämään käsin ylhäällä. Koskapa pyöräverstaan yhteydessä on meillä myös punttisali laitan 20kg levypainon reiästään emäputken päälle. Kyljelleen kaatamisessa on sitten toiset ongelmat.

2. Ketjusuojassa on siinä takamutkassa keskellä lovi johon isohkon ruuvarin työntämällä ja vääntämällä ketjusuojasta irtoaa ihan asiallisesti pienempi palanen pois siten että kiekon saa irti. Ei tarvitse kokonaan irroittaa ketjusuojaa, pääsee ketjuun ja vaihdevaijeriin käsiksi. Se on jousikiinnitteinen ja menee painamalla kiinni takaisin.

3. Vaihdevaijeri kannattaa kahvasta päästää löysälle jolloin sen pois otto on helpompaa navan kolosta.

Vaijerin kuorta vedetään oikealle jolloin vaijerin saa pois ohjurista

4. Kun ketjun nostaa pois takarattaan päältä kannattaa se tehdä siten että ketju pysyy eturattaan päällä edelleen. Muuten joutuu mahdollisesti avaamaan ketjusuojan kokonaan.


Kiekon ruuvit

Valkoinen on jarrukengän kiinnitys runkoon. Punainen on on jarruvaijerin kiinnitys jarruvipuun. Vihreä on taka-akselin kiristysmutteri. Sininen on ketjun kiristin.

Valkoinen on jarrukengän kiinnitys runkoon. Punainen on on jarruvaijerin kiinnitys jarruvipuun. Vihreä on taka-akselin kiristysmutteri. Sininen on ketjun kiristin.

5. Takakiekon ketjukiristäjät (sininen nuoli) kannattaa löysätä kunnolla, se helpottaa asennushommaa.

6. Jarruvaijerin (punainen)  joutuu irrottamaan sekä jarrukengän (valkoinen) , jarruvaijerin päässä ei ole puristenippeliä juuri tästä syystä, se on lakattu pinkillä kynsilakalla purkautumisen estämiseksi.

Loppu onkin sitten perinteisempää ruuvaamista ja normaalia gummin vaihtohommaa. Työkaluina mulla on 19,17,15,10mm avaimet (etukiekko vaatii isompaa avainta) kuusiosetti, varakumit (molempaa kokoa), sivuleikkurit, nippusiteitä, sähköteippiä ja pinna-avain. Sivarit sun muut on sähkömoottoria varten.

, , ,

No comments yet.

Vastaa

Siirry työkalupalkkiin
Read more:
tapaninpäivän pyöräretki.jpg
Kesäpyöräilijä, lue tämä nyt! Kaksi vinkkiä maaliskuun alkuun

Vaikkei vielä olisi aloittelemassa pyöräilykautta, niin kannattaa ottaa hyöty irti siitä, etteivät muutkaan ole. Vie pyörä huoltoon nyt. Ja lataa...

Close