Alavalikko

Fillarimessut 2012: Pelagon uusi rahtipyörä, tyylikäs arkikypärä ja muita hyötypyöräilybongauksia

Helsinkiläinen Pelago-pyöräpuoti on tuomassa kesäksi Punavuoressa hitsattua, käsin tehtyä tavarafillaria. Kuvassa pyörän prototyyppi ja sen suunnitellut Olli Erkkilä

Tässä se nyt on, kuvassa: Helsingissä, helsinkiläisille tehty tavarafillari. Ja kyllä, se on Pelago. Nimeä tai hintaa sillä ei vielä ole, mutta yksi ehdokas nimeksi olisi Liinahammar ja hintahaarukka lienee 1500-2000 euroa.

Pelagon kuormapyörän kokeileminen oli minulle kaikista eniten fiilistä nostattanut juttu tämän vuoden Fillarimessuilla, mutta sporttimessuiksi sieltä löytyi yllättävän monta tällaisen paatuneen hyötypyöräilyisän sydäntä sykähdyttänyttä juttua.

Palataan tuohon Pelagon kuormapyörään vielä postauksen lopuksi, mutta muutamia poimintoja muiden kauppiaiden kanssa käydyistä keskusteluista tähän väliin.

”Laatikkopyörien läpimurto tulee 2013”

Classic BIken omistaja Jari Vainio sanoi ajavansa lapset tarhaan Christianialla (takana) ja jatkavansa tarhan pihasta laatikossa lasten kanssa kulkeneella Bromptonin taittopyörällä (edessä).

Classic Bike aloitti Christianian ja Triobiken perhe- ja tavarafillarien myynnin vuosi sitten. Jari Vainio laskeskeli myyneensä kymmeniä, ehkä yli sata Christianiaa Suomeen.

Kysyntä on kuulemma kasvussa. Laatikkopyöriä on alkanut näkyä mediassa ja ihmiset ovat saaneet sulatella ajatusta tavarafillarista.

Classic Bike myy muitakin tyylipyöriä, messuilla olivat näyttävästi esillä Bromptonin taittopyörät. Vainio itse kertoi yhdistelevänsä arkiliikkumisessaan samaan matkaan tavara- ja taittopyöräilyä sekä joukkoliikennettä. Tyylikästä.

No onko tämä vuosi se, kun tavarafillarit lyövät isosti läpi? ”Uskon, että se on vuosi 2013. Se on meillä tähtäimessä.”

Tästä olisi muuten kiva kuulla veikkauksia myös lukijoilta. Milloin perhepyöristä tulee valtavirtakamaa Suomessa?

Tyylikäs kaupunkipyöräilykypärä, vaihtuva kuosi

Harvinaisen hyvän näköinen kypärä. Valmistaja on saksalainen Helt-Pro.

Sähköpyöriin erikoistuneen pyöräkauppaketjun Electrobiken kojulla silmään sattui tyylikkään näköinen, kangaspäällysteinen hattukypärä. Isopäisenä veikkasin, ettei kokoja ole, mutta kylläpä oli!

Saksalaisisssa Helt-Pron kypärissä on sama idea kuin tanskalaisissa Yakkayn kypärissä: suojan antaa muovikypärä, jonka päälle vedetään somistukseksi myssy. Samaan muovikuoreen voi hankkia useita erilaisia päällisiä, jotka sopivat eri säihin, vaatteisiin ja mielentiloihin.

Siinä missä Yakkayn koot loppuvat 60cm kohdalla, Helt-Prolta löytyi vielä yksi isompi koko lisää.

Materiaalit ja työn jälki ovat Helt-Prossa paremman oloiset kuin Yakkaylla, ja hintakin samassa vähän alle satasen suuruusluokassa. Perusongelma on sama: kypärä ei anna kovin kummoista suojaa verrattuna sporttisempiin kypäröihin.

Suoja se on kuitenkin vähäisempikin suoja, ja minulle tämä on nyt viimein kypärä, jota aion käyttää myös rauhallisessa arkiajossa (urheillessa olen käyttänyt kypärää jo vuosia).

Sähköavusteisia tavarafillareita tulossa

Tämä mies lupaili kesäkuuksi prototyyppejä sähköavusteisesta Bakfiets-kopiosta. Koepyörät jo valmiina, mutta vielä tehtaalla.

Kypäräostoksilla jäin juttusille Electrobiken omistajiin kuuluvan Jani Jokisen kanssa. Hän kertoi, että Boostbiken tehtaalla odottaa jo Suomeen kuljetusta kaksi sähköavusteisen, bakfiets-tyyppisen tavarafillarin prototyyppiä.

Boostbikellähän on jo eCargo, jota kaupataan vanhuksille ja vammaisille sopivana kolmipyörämä. Varsinainen päätuote ovat työmatkakäyttöön tarkoitetut kaupunkipedelecit. Nyt suomalaisfirma suunnittelee siis tuovansa markkinoille perheiden asiointikäyttöön, ”lastentarhareissuihin”, sopivan sähköpyörän.

Jokinen (ja se juuri ostamani Helt-Pron kypärä) nosti Electrobiken asennepuolella puodin suosiotani kovasti. Mies harmitteli, miten usein pyörä mielletään vain urheiluvälineeksi. Hän oli kuitenkin haistavinaan tässä suuren, tapahtumaisillaan olevan muutoksen. Pyörä tekee paluuta nimenomaan kulkuneuvona.

Toivon mukaan Boostbiken prototyyppipyörät saadaan Tavarafillari.fin testiin, kun ne saapuvat Helsinkiin loppukeväästä tai alkukesästä. Ehkäpä jopa johonkin pyöräilytapahtumaan laajempaan kokeiluun, niin saadaan joukkoälyä esittämään parannusehdotuksia.


Ketterä, kevyt, kaunis Pelagon tavarapyörä

Viimeisteltävää on vielä Pelagon kuormapyörässäkin, mutta siitä oli jo fillarimessuilla esillä prototyyppi. Prototyypin testaamisen perusteella sanoisin, että pyörästä tulee vielä todella hyvä.

Pelagon kuormapyörä ei ole matalalle lavalle lastattava Long John -mallinen lavapyörä kuten Bullitt tai Bakfiets, vaan kuorma tulee etupyörän yläpuolella olevalle lavalle. Tätä on hankala selittää, parhaiten asia selviää katsomalla kuvaa. Samantyyppisiä rahtipyöriä ovat esimerkiksi Kemper Filibukset.

Pyörä on lyhyempi kuin Long Johnit, mikä tekee siitä paljon ketterämmän. Lyhyempi runko on myös kevyempi.

Pyörän suunnitellut Olli Erkkilä (kannattaa tsekata Erkkilän sivuilta hänen aiemmin rakentamansa fillarit) kertoi, että suunnittelun lähtökohtana oli tehdä kevyt kaupunkikäyttöön sopiva rahtipyörä. ”Tavarapyörä, joka voi olla ainoa polkupyörä.” Ymmärrän ajatuksen. Bakfiets on varsin raskas pyörä keikoille, joilla ei tarvitse kuljettaa kuin olkalaukullinen tavaraa. Pelagon pyörä ei.

Lähdin testaamaan pyörää Erkkilän kanssa testiradalle. Se oli yllättävänkin ketterä, ilman lastia ajotuntumaltaan hyvin lähellä tavallista kaupunkipyörää.

Ennakkoluuloni oli, että korkealle tuleva lasti tekisi pyörästä kiikkerän. Muutama testikierros 75 kiloa Olli Erkkilää etutarakalla murensi käsitystäni. Paino tuntui, mutta pyörä oli todella hyvin ajettavissa.

Testipyörässä oli kolme vaihdetta, mutta tuotantomallissa niitä on määrä olla kahdeksan. Kuljetuslavojen a.k.a. tavaratelineiden kehittely oli vielä vähän kesken. Pohdinnassa on muun muassa, miten eteen saisi sekä istuimen pienelle lapselle että tilaa ostoksille.

Sen sijaan tarakan alla oleva seisontatuki vaikutti varsin valmiilta ratkaisulta. Postifillareista tuttu tukijalka vaikutti niin tukevalta, että sen varassa seisovaa pyörää voisi käyttää rakennustelineenä.

Pelagon tavarapyörä ei ole niinkään perhe- kuin tavarapyörä. Urbaanina kuormajuhtana se vaikuttaa mainiolta peliltä. Saa nähdä, tuleeko tästä tarjolle erikseen perhe- ja työkäyttöön rakennetut versiot.

Innokkaana odotan, että tästä pääsee näkemään, kokemaan ja testaamaan seuraavan kehitysversion.

Ensi viikolla juttua talvisesta tavarafillaroinnista

Tavarafillari.fi päivittyy seuraavan kerran viikon päästä tiistaiaamuna. Silloin on luvassa juttua talvipyöräilystä.

Oletko itse ympärivuotinen pyöräilijä vai panetko pyörän kylmäksi vuodenajaksi talviteloille? Onko jotain, mikä talvisessa lasten kanssa pyöräilyssä erityisesti mietityttää?

, , , , , , , , , ,

No comments yet.

Vastaa

Siirry työkalupalkkiin
Read more:
Etusivun juttu: Ulkomaalaiset kuljettavat lapsia pyörällä Kiinassa!
Kiinassa perheen kanssa pyöräilevä ulkomaalainen on etusivun uutinen

Jos ajat kuormapyörää Kiinassa, saatat päätyä eksoottisen eettisen ja vihreän elämän mannekiiniksi. Jos kyydissä on vielä pellavapäisiä lapsia, olet myös...

Close