Alavalikko

Arvio: Bakfiets CargoBike Long -perhepyörä

Bakfietsissa kulkee jo testiajossa kaksi lasta. Tämä kuva on Energiatehtaan koeajotapahtumasta 2011.

Hollannissa Bakfiets on synonyymi laatikkopyörälle, ja hollantilainen Bakfiets.nl Cargobike long onkin tavarafillarien Cadillac. Jos Bakfietsiä myytäisiin leipänä, siinä olisi kyljessä teksti: Maailman myydyin tavarapyörä.

Jos nimi ei ole tuttu, niin selityksenä: Bakfiets on kaksipyöräinen perhepyörä, jossa tavarat ja lapset kulkevat polkijan edessä olevassa vanerisessa laatikossa. Pyörä on noin vuosikymmen sitten perhekäyttöön jalostettu versio vanhoista Long John -tyyppisistä kuormapyöristä. Se on yhdistelmä klassisia muotoja ja modernia tekniikkaa.

Meidän perheemme hankki oman pitkän Bakfietsin puolitoista vuotta sitten. Tässä on armoton ympärivuotiseen käyttöön ja monen tuhannen kilometrin ajoon perustuva arviomme: vaikka hinta oli kova, on pyörä ollut vielä kovempi.

Mitä sillä kulkee?

Untitled from Teppo Moisio on Vimeo.

Pitkässä Bakfietsissa on laatikossa turvavyöt kahdelle lapselle ja runsaasti jalkatilaa, johon asetella ostokset. Minulla on ollut kyydissä yksi- ja kahdeksanvuotiaat lapset, sekä kerran vaimo, lapsi sekä pari ostoskassia.

Kerran hain automarketista viisi täyttä kassillista ruokaa ja kopan olutta. Oma yksivuotias mahtui hyvin istumaan penkillä.

Ja lisäksi pyörässä on tarakka, jolle saa valmistajan luvalla lastata 50 kiloa tavaraa. Laatikon virallinen lastirajoitus on 70 kiloa.

Millainen se on ajaa?

Myönnetään, pitkäkeulainen Bakfiets tuntuu ensimmäisellä kerralla kummalliselta ajaa. Tunne menee pian ohi. 300 metrin ajon jälkeen pyörä tuntuu jo omalta.

Raa’at faktat ovat tässä: Pyörä on painava ja pitkä. Se vaatii mutkissa enemmän tilaa ja jos se pääsee paikallaan ollessa kallistumaan paljon, on sitä paha yrittää vetäistä takaisin pystyyn.

Vaikka pyörä on raskas, se ei tunnu siltä. Kahdeksanvaihteisella pyörällämme pystyy ajamaan täydessä lastissa Kallion kaupunginosan laelle. Kaikki pyörää kokeilevat yllättyvät, miten kevyt pyörällä on ajaa – monille se tuntuu kevyemmältä kuin oma huonolla pidolla ollut peruspyörä.

Bakfietsillä pääsee kiitämään myös melko vauhdikkaasti.
Kaksipyöräisyys on tässä etu, koska – toisin kuin kolmipyöräistä tavarapyörää – Bakfietsia voi kallistaa mutkissa lähes samoin kuin tavallista polkupyörää.

Bakfiets talvipyöränä

"Siellä se nyt sit nukkuu." Kilometri ehditiin ajaa.

Bakfietsiin saa ikkunallisen kuomun, jonka alle lapset pääsevät suojaan myös talven viimalta ja räntäsateelta. Käytännössä kuomu on Suomen oloissa lapsiperheille lähes välttämätön hankinta, sillä lämpimin kesä on täällä melko lyhyt.

Meillä kahdeksankuinen vauva kulki paukkupakkasillakin Bakfietsin kyydissä kuomun suojissa, vällyjen alla.

Bakfiets on myös siitä mainio talvipyörä, että matala painopiste ja pitkä akseliväli tekevät siitä erittäin vakaan verrattuna tavalliseen polkupyörään. Itse onnistun kaatumaan liukkailla keleillä kyllä kävellessä, mutta en Bakfietsillani.

Mahtavia yksityiskohtia

Aidossa ja oikeassa Bakfietsissa on muutamia erityisen oivallisia yksityiskohtia.

Pyörässä on mahdollisesti maailman paras seisontatuki. Kun pyörän tuuppaa seisomaan tasaiselle ja tukevalle pinnalle tuen varaan, lapset voivat kiipeillä reunojen yli mielin ja määrin, eikä pyörä kaadu.

Ketju on täysin koteloitu hollantilaiseen tyyliin. Sen ansiosta lahkeet säilyvät puhtaina eikä ketjukaan likaannu tavalliseen tahtiin. Koska ketju ei likaannu, pyörä pysyy kevyenä polkea, vaikkei ketjua putsaisi ja öljyäisi. Lasten kanssa suurin etu on kuitenkin se, että pikkuisetkin voivat räpeltää pyörää sotkeentumatta ketjurasvaan. Myöskään ketjujen hiekottaminen osana hiekkalaatikkoleikkiä ei onnistu.

Perhekäytön kannalta iso asia on sekin, että pyörä sopii lähes kaikenkokoisille. Pyörä on suunniteltu niin, että kun satulaa nostaa, se ei vain nouse vaan myös siirtyy taaksepäin. Tilaa jaloille tulee siis sekä pysty- että vaakasuunnassa. Tämä on erinomaista, sillä perhepyörällä on yleensä kaksi kuskia: äiti ja isä.

Yleisesti ottaen pyörä on erittäin laadukkaasti tehdyn oloinen. Kahden ulkona vietetyn talven jälkeenkään ruostetta ei näy. Pyörä on käytetty kerran vuosihuollossa, mutta mitään suurempia ongelmia siinä ei ole ollut.

Kai siinä jotain ikävääkin on?

Riding in the rain from Teppo Moisio on Vimeo.

Meillä hankaluuksia tuotti Bakfietsin vaihdevaijerin jäätyminen ensimmäisenä talvena. Kun toisena talvena öljysin vaijerin jo etukäteen, ongelmia ei tullut.

Kuomu otti enemmän päähän. Se on etenkin hintaansa nähden kohtuuttoman epäkätevä käyttää. Onnistuin rikkomaan oman kuomuni kaaret, kun yritin taitella sitä laatikon kyytiin tiiviiksi paketiksi.

Vanerinen penkki on lapsille kova istua. Asia hoituu sillä, että pitää mukana vilttiä, joka toimii ajaessa pehmusteena ja perillä eväsretken alustana.

Ohjausnivelet kuluivat vuodessa niin, että ohjauksen ohjaustangolta eturenkaalle välittävä putki alkoi heilua ja sopivassa nopeudessa resonanssi alkoi vapisuttaa eturengasta ikävästi. Varaosat maksoivat muutaman euron.

Bakfietsin ikävin puoli lienee se, että pyörä ei ole ihan halpa.

Mistä niitä saa? Mitä maksaa?

Oman pyörämme tilasimme Hollannista Workcycles-nimisestä kaupasta, joka myy hieman tuunattua versiota Bakfietsista. Workcyclesin versioon on vaihdettu yleisemmän standardin mukaiset renkaat ja dynamolla toimivat tehokkaat valot tulevat vakiona. Tehdas jostain syystä haluaa käyttää vannekokoa, johon ei ole juurikaan mahdollisuuksia saada esimerkiksi nastarenkaita.

Kahdeksanvaihteinen versio maksoi meille kuomun ja pikkupressun kera Suomeen tuotuna 2200 euroa. Kolmivaihteinen olisi ollut pari sataa euroa halvempi.

Helsingin Käpylässä toimiva Velosport on sittemmin alkanut tuoda Bakfietseja maahan. Hinnat ovat hieman, mutta eivät järkyttävästi suurempia kuin Hollannista itse tilaten. Pienellä lisähinnalla saa palvelua ja takuun ilman pakkoa rahdata pyörää itse tarkistettavaksi Amsterdamiin.

Ostaisitko saman pyörän uudesetaan?

Puolentoista vuoden jälkeen uskon, että meillä on Bakfietsimme kanssa edessä vielä monen monta hyvää yhteistä vuotta. Harkinnassa on pyörän virittäminen sähkömoottorilla, kun toinen lapsemme syntyy kesällä.

Pyörää hankkiessamme testasimme Bakfietsia ja Bullittia. Bakfiets voitti kahdesta syytä: Pystyselkäisen kaupunkiajamisen hyvä fiilis oli siinä parempi ja hinta hieman halvempi.

Jos nyt olisin ostamassa laatikkopyörää, saattaisin päätyä hankkimaan myös lyhyemmän version Bakfietsista. Pitkässä Bakfietsissä tilaa on ollut jopa liikaa – tarakka on ollut käytössä vain Ruotsin-retkellämme. Pienempi pyörä olisi ketterämpi – ja ihan karvan verran halvempi.

Lue lisää

Tavarafillariblogin jutut Bakfietseista
Bakfiets.nl

Ensi viikolla suuri osto-opas

Ensi viikolla Tavarafillariblogissa on luvassa superherkkua: Suuri perhefillarin osto-opas 2012. Se sisältää vinkkejä sopivan lastenkuljetuspyörän valintaan ja onnistuneen koeajoreissun tekemiseen. Sekä kattavimman tarjolla olevan listan suomalaisista perhefillari- ja lastenkuljetusvaunukauppiaista.

, , , , , ,

No comments yet.

Vastaa

Siirry työkalupalkkiin
Read more:
Kuvankaappaus 2012-3-4 kello 17.28.47
Video: Talvipyöräilyä tavarapyörillä

Pitkä akseliväli ja matala painopiste tekevät Bakfietsistä vakaan talvikulkineen. Kolmipyöräinen Nihola on vielä vakaampi.

Close