Alavalikko

Arvio: Bilteman lastenistuin

BIlteman lastenistuin on ihan asiansa ajava peli, mutta halpa hinta kyllä tuntuu ja näkyy yksityiskohdissa.

Bilteman lastenistuin on varmaankin Suomen yleisin lasten turvaistuin polkupyöriin. Syy on ihan selvä: hinta. Bilteman istuin maksaa vain kolmekymppiä, kun hieman parempaan laatuluokkaan kuuluvat, myöskin yleiset Hamaxin istuimet maksavat tuplaten.

Meille ostettiin Bilteman lastenistuin viime vuonna istuintueksi laatikkopyörän kyytiin. Myöhemmin ostettiin vielä toinen ihan samanlainen Motonetistä, kun tajuttiin, että pappalassakin olisi kiva liikkua pyörällä. Pappalassa istuin iskettiin kiinni mummon vanhaan peruspyörään ja otettiin viikonloppukäyttöön.

Sittemmin myös kotiin ostettu istuin pantiin kiinni vaimon pyörään, kun poika pystyi istumaan riittävän tukevasti laatikkopyörän vaneripenkillä ilman ylimääräisiä tukia.

Ruma, mutta ajaa asiansa

Tämä on Motonetin versio samasta istuimesta. Hinta-laatusuhde on kohdallaan, koska tätä käytetään vain pappalassa muutaman kerran kesässä.

Omaan ja vaimon silmään viime vuonna kaupan ollut istuin on susiruma, mutta poika tykkää siinä matkustamisesta todella paljon. Olemme tehneet vertailevaa koetta ja kysyneet retkelle lähtiessä, haluaako Nuuti matkaan laatikkopyörällä, Bobiken syli-istuimeen vai Bilteman ”nojatuoliin”. Varsin usein valinta osuu Biltemaan. Se on ilmeisesti mukava istua, ja varmaan vaihtelunhalullakin on tässä pelissä osansa.

Ja mikäs siinä, kyllä istuin on täysin asiansa ajava peli. Siinä on turvavyöt, se estää jalkoja joutumasta pinnojen väliin ja varmasti se antaa hieman suojaa myös pyörän kaatuessa.

Halpa istuin – halvat ratkaisut

Jalkalenkit ovat kovahkoa muovia, Ajavat asiansa, mutta aluksi nyhrääminen näiden kanssa on raivostuttavaa.

Meillä on ollut mahdollisuus käyttää myös kalliimpaa Hamaxin istuinta, ja vertailu paljastaa kohdat, joissa on oikaistu halvan hinnan takia. Bilteman tämän vuoden lastensituinmalli näyttää hieman erilaiselta kuin viime vuoden malli. Uskoisin viime vuoden mallin toimivan silti hyvänä kiintopisteenä, jos pohtii, mitä eroja on halvimmalla ja kaksi kertaa kalliimmalla lastenistuimella.

Bilteman istuimen oma telinekiinnitys on huomattavasti Hamaxin kiinnitystä hankalampi käyttää. Edes Bilteman istuimen valmistaja ei luota siihen – ohjeissa vaaditaan, että istuin on kiinnitettävä vähintään remmeillä myös tarakkaan, varmuuden vuoksi. Hamaxin istuimia voi käyttää, vaikkei tarakkaa olisi.

Materiaalit ovat kautta linhan heikompilaatuisen oloisia. Turvavyöt ovat kapeammat, niitä voi säätää vain yhdeltä puolelta ja soljet ovat hintaluokkaa kepeämmät. Jalkatukien säätö on huomattavasti hankalamaa ja jalkojenkiinnitysremmit monta kertaluokkaa raivostuttavammat. Meillä käyttöä ei ollut kovin paljoa, mutta veikkaan, että nämä jaloille tarkoitetut remmit eivät kestä päivittäistä käyttöä vuottakaan, koska kovahko muoviremmi todennäköisesti antaa viimeistään pakkasella periksi.

Istuimeen käytetty muovikin tuntuu heppoisemmalta. Ei paljoa, mutta silti.

Turvavyö on yhdellä tehty niin halvalla kuin mahdollista. Kyllä se silti toimii, vaikka esimerkiksi säätäminen on vähän kulmikkaampaa.

Viikonloppuihin OK, jokapäiväisessä käytössä ärsyttäisi

Meillä lastenistuin ei ole päivittäinen käyttökalu, vaan Nuuti matkustaa istuimessa lähinnä lyhyillä retkillä, kun vanhemmat haluavat päästä helpolla. Tällaiseen käyttöön Bilteman istuin on ilman muuta kelpo peli.

Sen sijaan jokapäiväiseen käyttöön hankkisin kyllä paremman istuimen, jossa jalkaremmien kiinnittely ja istuimen irrottelu ei revi hermoja hajalle.

Veikkaan, että istuimessa istuvan lapsen kannalta halpisistuimen ja hieman kalliimman peruspenkin erot ovat varsin pienet. Vanhemmat sen sijaan saavat muutaman kympin lisämaksua vastaan helpommin käytettävän lastenistuimen.

Tule mukaan perhefillariretkelle Kierrätystehtaan fillaritapahtumaan

Tavarafillariblogi päivittyy seuraavan kerran ensi tiistaina. Silloin on jo kertoa kuulumisia ensimmäiseltä perhefillariretkeltä, joka järjestetään Helsingissä ensi sunnuntaina. Mukaan sopii tulla, moni onkin jo ilmoittautunut retken fb-sivulla.

Lähdetään liikkeelle kello 12 Narinkkatorilta ja körötellään rauhalliseen tahtiin Mannerheimintien ja Bulevardin kautta Kaapelitehtaalle. Siellä ihmetellään Kierrätystehdas -tapahtumaa, jossa on tarjolla kokeiltavaksi ainakin Classic Biken Christiania-pyöriä ja Boostbiken sähköavusteisia fillareita. Myös HSL:llä on koju, ehkäpä tuolla pääsee ihmettelemään myös Helsinkiin vuoden päästä tulevia kaupunkifillareita.

, , , , , ,

No comments yet.

Vastaa

Siirry työkalupalkkiin
Read more:
Tällainen Christiania Light -kolmipyörä maksaa noin 2300 euroa. Mutta mitä muita kuluja pyöräilyyn liittyy?
Haaste: Mitä perheen pyöräily oikeasti maksaa? Otetaan selvää!!

Fillari on halpa kulkuneuvo, mutta kuinka halpa? Se selviää, kun otetaan selvää! Tavarafillari.fi haastaa nyt hyötypyöräileviä perheitä pitämään päiväkirjaa vuonna...

Close