Alavalikko

Viikon vaihtarit: Babboe vs. Bakfiets

Bakfiets (1700 euroa) vs. Babboe (800 euroa).

Bakfiets Cargobike Long, hinta alkaen 1500 euroa. Babboe Big, hinta alkaen 800 euroa. Kaksi lasten kuljetukseen tehtyä fillaria, kaksi eri hintaa. Ja kaksi eri perhettä. Ja nyt pyöriä vaihdetaan viikoksi päittäin.

Teppo osti perheelleen tyyriin Bakfietsin kaksi vuotta sitten, kun esikoinen syntyi. Sittemmin hän perusti tämän sivuston ja on kokellut Bakfietsin kanssa samassa hintaluokassa olevia Bullitteja, Christianioita ja Triobikeja, mutta ei ole polkaissut ainuttakaan polkaisua “halpispyöräksi” kutsumallaan Babboella.

Chribbe Babboen Espoosta käytettynä kolmilapsiselle perheelleen. Hän on ollut siihen tyytyväinen. Chribbe on myös huomautellut Tepolle, ettei Babboen parjaaminen kannata, sillä kelpo pyörä se on.

Onko näin? Sehän selviää vain kokeilemalla.

[adrotate group=”2″]

Ennakkoluulot esiin

Jotta homma olisi reilu, kerrotaan heti, että tässä testataan omaa rakasta pyörää verrattuna toisen vähän arveluttavaan fillariin. Tällaisia ennakkoluuloja elää ennen koeajojen aloittamista:

Tepon ennakkokäsitys Babboesta:

“Babboe on tehty halvemmista materiaaleista, joten todennäköisesti kahden vuoden ikäinen pyörä alkaa jo näyttää melko käytetyltä. On vähän ruostetta ja laatikossa laikkuja. Varmaan klappiakin siellä täällä. Laakerit ovat alkaneet jämähtää, eikä pyörä enää rullaa kunnolla. Todennäköisesti halpispyörä on epämiellyttävän raskas ajaa, etenkin mäissä.”

Chriben ennakkokäsitys Bakfiets Cargobikesta:

“Bakfiets on luja rakenteeltaan ja luultavasti, kaksipyöräisenä, enemmän normaalin fillarin oloinen. Hiukan huolestuttaa itse ajaminen: 3-pyöräisellä kun meno on letkeää ja kun pyörä pysäytetään niin siihen satulaan voi jäädää notkumaan rennosti. 2-pyöräinen Bakfiets, ja pari lasta laatikossa ja sitten pitää vielä pitää koko laitos pystyssä? Täytyy varmaan olla ihan eri lailla tarkkana. Pitkä nokka tuntuu varmaan kuin ajaisi bussilla. Hinta-laatu-syistä uskon / toivon myös että perusosat ovat jämäkät: vaihteet kuin maantiepyörässä ja hyvät laadukkaan oloiset jarrut. Vauhtia varmaan tulee enemmän kuin 3-pyörällä”

Seuraa keskustelua!

Tepon pyörästä leikkupuistotarpeet ja vaihtovaatteet tursuavat jo laidan yli...

... mutta Babboeen lastattuna tilaa jäisi samojen tavaroiden jälkeen vielä vaikka kuinka.

Bakfiets on tehty kahdelle, Babboe BIg neljälle lapselle. Pyöräkorjaaja Hiltunen demonstroi.

Nyt otetaan sanoista ja pyöristä mittaa ja vaihdetaan pyörät viikoksi päittäin. Teppo (ja perhe) saavat testattavaksi Chribben kolmipyöräisen Babboen, Chribbe perheineen Tepon kaksipyöräisen Bakfietsin. Miltä pyörät tuntuvat, murenevatko ennakkoluulot?

Tämä selviää seuraavan viikon kuluessa. Seuraa kokeilun edistymistä keskustelupalstalla, missä Teppo ja Chribbe sekä mahdollisesti muut testiperheiden jäsenet kommentoivat testipyöriä viikon mittaan.

Viikon tulos

Ja mitä jäi käteen?

Viikon aikana kommentteja kertyi monta kymmentä, ja keskustelu kannattaa siksi lukea. Se on kokonaisuudessaan tuossa alla. Mutta tässä viimeiset, kymmenen päivän vaihtokaupan tiivistävät kommentit.

Teppo:

Tää vaihtokauppahan oli leikkimielinen eikä mikään mittauksiin perustuva tieteellinen testi, ja testattavana oli tosi erilaiset pyörät. Lisäksi Chriben pyörässä oli takaosa kiinnitetty huonosti ja ajelin pitkän pätkän väärin säädetyillä jarruilla, minkä seurauksena ei pitäisi yleisesti kauheasti Babboen ajotuntumasta sanoa. Mutta kyllä tämä mulle jotain opetti.

Ennakkoluuloni oli, että Babboe halvempana pyöränä on selvästi Bakfietsiä heikompilaatuinen. Tämä piti paikkansa kyllä, mutta ei Babboe mitenkään täysin kelvoton ole. Babboessa oli sadetta pitävä pressu, Bakfietsissä laadukkaammasta kamasta tehty pressu jossa paremmat kiinnitykset. Babboessa on toimivat vaihteet, Bakfietsissä paremmin toimivat vaihteet. Ja niin edelleen.

Jos Babboe oli Ingmannin peruskermajätskiä, Bakfiets on luksus-Mövenpickiä. Se tuplahinta tuntuu kaikissa osissa. Mutta onko sillä väliä? Onhan se perusjätskikin hyvää. Tosin kaksipyöräisen tavarafillarin vertaaminen kolmipyöräiseen on vähän kuin vertaisi suklaajätskiä mansikkajäätelöön – yksi tykkää toisesta, toinen toiseseta.

Isoin ero Bakfietsin eduksi oli se, että Babboe oli todella paljon raskaampi ajaa. Babboe on puolet painavampi, minkä lisäksi se rullaa selvästi huonommin. Tasaisilla tämä ei ollut kauhean iso asia, mutta me asumme isohkolla mäellä.

Babboen iso plussa oli puolestaan se, että se on valtava. Sinne mahtuu kaksi kertaa niin paljon tavaraa ja lapsia kuin Bakfietsiin. Tämä on tietenkin yksi syy siihen, että se on niin raskas, mutta onhan se nyt ison porukan kanssa kätevämpää kun on enemmän tilaa.

Kymmenen päivän vaihtokaupan jälkeen jäi sellainen olo, että kyllä tuo Bakfiets on meidän perheelle parempi vaihtoehto. Ei tunnu kohtuuttomalta, että siitä tuli maksettua kaksi kertaa enemmän kuin Babboesta, jolla välttämättömät asiat saisi varmasti hoidettua silläkin.

Chribbe:

Babboe <3 Kotona taas. Kyllä sitä oli jo ikävä 🙂 Omiin ennakkoluuloihin kuului aika paljon vastaavaa kuin mitä Tepolla, just osien suhteen: jarrut, vaihteet eteenkin. Mun maun mukaan Bakfietsi ei ihan ollut, ja vertailussa jos Bakfiets on luksus-Mövenpick, niin Babboe on mun mielestä enemmän Ben&Jerrys – paksu, läski, vähän amerikkalainen ja pitkä jälkimaku (mövenpickit ovat ihan liian makeita …). Eka huomio Babboesta oli taas että rullaahan se paremmin kuin mitä muistin. Babboe on lyhyempi, ja koska se seisoo omilla pyörillä sitä voi parkeerata suoraan seinää päin (Bakfietstin jalka nousee kun pyörää vedetään taaksepäin samalla painaen jalkaa ales + nousee ylös työntämällä pyörää eteenpäin – älä parkkeeraa suoraan seinää päin). Lyhyempi Babboe käännettään helposti nostamalla tosi kevyttä perää, mikä ei ollut yhtä kevyttä Bakfietsilla. Kiva fillari, mutta kuten huomasin, ei se ole mun pyörä. Babboe <3

, , , , ,

No comments yet.

Vastaa

Siirry työkalupalkkiin
Read more:
Tässä kulkee kevään Suomen-uutuus Winther Kangaroo Luxe. Taustalla muuten rajussa lapsikuskitestissä Helkaman perhepyörä Family.
Kaikkien aikojen perhepyörämessut

Fillarimessuilla oli esillä enemmän laatikkopyöriä kuin koskaan. Tavarafillari.fi pikatestasi testivoittajan, kolmipyöräisen Winther Kangaroon.

Close