Alavalikko

Arvio: Chariot Cabriolet -pyöräkärry

Chartiot Cabriolet on mainio vaunu kaksilapsisen perheen arkeen.

Ostin lopputalvesta käytetyn Chariot Cabriolet –pyöräkärryn. Olen nyt käyttänyt vaunua lumien lähdöstä lähtien liki joka päivä. Siitä on tullut tarpeellinen apuväline arjessa kahden lapsen kanssa. Kerron nyt lyhyesti miksi.

Ostin kärryn aika sokkona Keltaisen pörssin ilmoituksen perusteella. Myyjä kauppasi useita vuosia vanhaa Chariotin kärryä, jonka mallia ei enää muistanut. Ostin sen joka tapauksessa: vaunu oli ikäisekseen hyvässä kunnossa, ja sain sen mielestäni kohtuuhintaan, 280 eurolla. Kotona se paljastui yhdeksi valmistajan halvimmista malleista, kookkaaksi Cabriolet-vaunuksi.

Olin katsellut käytettyjä peräkärryjä netistä jo usean kuukauden ajan. Olin jäänyt jouluna kaksi- ja nelivuotiaiden poikieni kanssa kotiin, ja tarvitsin kärryn kaupassakäyntiin, kaupunkireissuille ja retkille. Käytettyjä kärryjä ei paljon liiku, mutten halunnut maksaa vaunusta yli viittäsataa euroa, minkä laadukas kärry olisi uutena maksanut.

Minulla ei ole kokemusta muista pyöräkärryistä, mutta jännitin hieman kahta asiaa: miten raskas kärryä olisi vetää ja kuinka hankala se olisi kiinnittää sekä säilyttää.

Kummassakin suhteessa kärry on yllättänyt myönteisesti.

Mukaan kaksi lasta ja isot ostokst

Vaunu painaa runsaat kymmenen kiloa (nykyinen malli painaa 10,7 kiloa, tämä ehkä hieman enemmän), ja lastattuna kahdella lapsella ja usealla kauppakassillakin sitä vielä vetää. Isoissa mäissä vauhti toki hyytyy, mutta tasaisella rullaa hyvin. Kiinnitys on jämäkkä, joten vaunu ei edes nytkyttele liikaa, kuten jotkut halvemmat mallit kuulemma tekevät.

Minusta on ollut myös tärkeää, että vaunun kytkeminen pyörään on helppoa. Säilytän kärryä kerrostalomme lastenvaunuvarastossa aisa irrotettuna, koska tilaa on vähän. Koska aisa on helppo kiinnittää, on kynnys lähteä pyöräilemään kuitenkin matala. Näin suhteellisen kallis sijoitus tulee hyvään käyttöön.

Cabriolet on myös aika iso kärry, mistä on paljon iloa, kun sitä käyttää esimerkiksi kauppareissuilla. Olen saanut lastattua tavaratilaan kolme kauppakassia, minkä lisäksi lasten jalkoihin mahtuu muutama maitotölkki. Kun tarakalle vielä nostaa pyörälaukut, voi pyörällä tehdä minkä tahansa kauppareissun.

Isosta istumatilasta on iloa myös lapsille. Takana mahtuu vaikka lukemaan kirjaa. Tosin talvihaalarit päällä poikani olivat jo takana aika ahtaalla, ja viimeistään 110-senttiselle katto on jo liian matala.

Kärry lisäsi liikkumista ja helpotti kauppareissuja

Toki koosta on myös haittansa. Minulla on kärryyn myös työntösetti eli kahva ja kaksi eteen kiinnitettävää pientä pyörää.

Erityisen ketteräksi vaunua ei voi työnnettynä kutsua, vaikkei se sen painavampi ole kuin monet kahden lapsen yhdistelmävaunutkaan. Cabrioletiin voi ostaa myös juoksusetin, mutten odottaisi siltä suuria.

Yhteenvetona pyöräkärry on ollut todella hyvä ostos. Se on lisännyt liikkumavapautta ja helpottanut kauppareissuja. Pojat istuvat yleensä mielellään kärryn kyydissä, joten pitkien reissujen tekeminen on selkeästi mukavampaa kuin busseissa.

Lue lisää perävaunuista

Hyötypyöräilyopas kertoo perusasiat polkupyörien perävaunuista. Lisäksi alla muutamia Tavarafillariblogin aiempia vinkkejä, arvioita ja oppaita polkupyörien perävaunuista:

[posts-by-tag tags = ”perävaunut” number=”10″]

, , , ,

No comments yet.

Vastaa

Siirry työkalupalkkiin
Read more:
Filibus Transporter-5
Filibus Transportbike – nelihenkisen tamperelaisperheen näppärä boksipyörä

Filibus Transportbike on Bakfiets Cargobiken tyyppistä pitkää laatikkopyörää ketterämpi ja kevyempi kaupunkipyörä. Lastenistuimen kanssa sillä kuljettaa kuitenkin ongelmitta kaksi lasta,...

Close