Alavalikko

Viisi vinkkiä laatikkopyörän kimppatilaukseen

Yksi seitsemästä kimppatilauspyörästä.

Monet päättävät tilata pyöränsä mieluummin suoraan ulkomailta kuin suomalaiselta maahantuojalta. Ulkomailla pyörissä on enemmän valinnanvaraa, ja etenkin kimpassa tilaten pyörän voi saada ulkomaiselta kauppiaalta halvemmalla kuin suomalaisen maahantuojan kautta.

Tavarafillari.fin keskustelupalstalla järjesteltiin tänä keväänä seitsemän Bakfietsin kimppatilaus hollantilaisesta Workcyclesistä. Tässä kantapään kautta opitut viisi vinkkiä fiksun kimppatilauksen tekemiseen.

Lopussa vielä pieni pohdinta, kannattiko kimpan järjestely.

1. Päättäkää tilauksen aikataulu ja koko etukäteen

Heti alkuvaiheessa on järkevää asettaa tilaukseen liittymiselle takaraja ja enimmäisosallistujamäärä. Valtavan kimppatilaukse sumpliminen on huomattavan haastavaa ja virheiden mahdollisuudet kasvavat.

Isompi pyörämäärä todennäköisesti myös venyttää tilauksen lähettämistä.

Tilauksemme järjestelyyn kului aikaa kiinnostuneiden kokoon haalimisesta laskun maksamiseen kolmisen viikkoa. Tämän jälkeen odottelimme pyöriämme saapuvaksi vielä puolitoista kuukautta, koska kaikkia haluamiamme pyöriä ei löytynyt suoraan varastosta ja ne piti tilata tehtaalta.

Jos tahdotte saada pyöränne mahdollisimman nopeasti, kannattaa tiedustella etukäteen liikkeen varastosta löytyviä pyöriä ja tarvikkeita.

Ylipäätään kimppatilausta tehdessä on syytä varautua viivästyksiin ja yllättäviin mutkiin matkan varrella.

2. Kootkaa lista lisämausteista ja -kysymyksistä

Selvittäkää ennen varsinaisen tilauksen tekemistä tarkkaan jokaisen haluamat lisävarusteet ja muut pyörään liittyvät ominaisuudet. Kerätkää myös tilaukseen ja pyöriin liittyvät kysymykset yhteen ja tehdä tilaus vasta, kun kaikkeen mieltä askarruttavaan on saatu selvyys.

Uusia kysymyksiä varmasti tulee aina esiin myös myöhemmässä vaiheessa, mutta näin vältytään ylimääräiseltä sähköpostien lähettelyltä suuntaan ja toiseen.

Suosittelen, että kaikki käyttävät omaa pyörää ja lisävarusteita järjestellessään ensisijaisesti pohjana WorkCyclesin omaa esitettä.

Omassa tilauksessamme ylimääräistä hämmennystä aiheutti nimittäin se, että osa tarvikkeista oli Bakfiets.nl-sivustolta poimittuja ja osa suoraan WorkCyclesin hinnastosta.

3. Tavatkaa kimppalaisten kanssa

Tilauksemme järjestettiin käytännössä kokonaan Tavarafillari.fin keskustelufoorumin ja sähköpostin avulla, paria puhelua ja tekstiviestiä lukuun ottamatta.

Jos kaikki (tai edes suurin osa) tilaajista asuu samassa kaupungissa, voisi yhteisen tapaamisen järjestäminen olla hyvä idea. Esimerkiksi pyöriä ja lisävarusteita koskevien epäselvyyksien selvittäminen sujuisi näin todennäköisesti huomattavasti helpommin.

Usein samat kysymykset kun askarruttavat muidenkin mieliä ja omaa tietoa aiheesta on helpompi jakaa eteenpäin.

4. Osina tilaten tai satamasta noutaen säästää

Yksittäisen pyörän hinta voi vaihdella reilustikin riippuen siitä, millaisessa paketissa ja minne pyörät lopulta tilataan.

Rahdin määrään vaikuttavat periaatteessa seuraavat asiat:

  1. kimpassa tilattavien pyörien määrä
  2. tilataanko pyörätkokonaisina vai osittain purettuina (laatikko ja runko pakataan erikseen)
  3. noudetaanko pyörät satamasta vai tuodaanko ne johonkin kotiosoitteeseen.

Kaikkein halvimmalla olisimme selvinneet, jos olisimme noutaneet pyörät suoraan satamasta. Suomen rajojen sisällä tapahtuva kuljetus nimittäin muodostaa suhteellisen ison osan kokonaisrahdista.

5. Etsikää autotalli

Jos päädytte tilaamaan pyöränne osissa, on syytä varata asianmukaiset tilat pyörien kokoamista ja säilytystä varten. Käytännössä pyörille pitäisi siis olla autotalli tai vastaava varasto odottamassa.

Tietenkin myös valmiiksi koottujen pyörien lyhytaikaiseen säilytykseen kannattanee varautua, sillä kaikki eivät välttämättä pääse paikalle juuri pyörien saapuessa.

Kannattiko kimppatilaus?

Rahdin hintaselvityksiin kului ainakin oman tilauksemme kohdalla suhteellisen paljon aikaa. Ennen tilaamista on siis järkevää päättää oma kuljetusmuoto ja lopullinen tilattavien pyörien lukumäärä, jolloin tarjouspyyntöjä ei tarvitse tehdä useampia. Tässä vähän meille ilmoitettuja rahtihintoja:

Neljä pyörää osittain purettuna: 1100€ / 275€ per pyörä.

Kuusi pyörää osittain purettuina, nouto satamasta: ~1000€ / ~160€ per pyörä.

Päädyimme tilaamaan pyörät kokonaisina kotiovelle. Lopullinen rahti oli runsaat 1400€ / 238€ per pyörä. Rahdin lisäksi saimme määräalennusta pyöristämme noin 50–60€ pyörää kohden.

Tässä olisi saattanut olla neuvotteluvaraa enemmänkin, joten kannattaa kysellä asiasta jo heti alkuvaiheessa, etenkin jos isompaa tilausta lähtee tekemään.

Lopullinen säästö

Pelkän pyörän (Cargobike Long LX) ja rahdin hinnaksi ilman lisävarusteita tuli vähän yli 2000€. Kaikkein halvimmalla toimitustavalla (satamasta noutaen) hinta olisi jäänyt selvästi alle kahden tonnin.

Paikallisesta liikkeestä saadun tarjouksen perusteella pelkän pyörän hinnaksi olisi tullut parisataa euroa enemmän. Tosin pyörämallit eivät ole aivan suoraan vertailukelpoisia keskenään.

Mitään ihan suunnattomia summia kimppatilauksella ei siis meidän kokemuksemme perusteella pysty säästämään, vaikka näkisi itse miten paljon vaivaa tahansa ja onnistuisi keräämään isommankin kimpan. Toinen tilauspaikka ja pyörämalli saattaisi tuottaa eri tuloksen.

Jos omalta paikkakunnaltasi löytyy jälleenmyyjä etkä kaipaa mitään erikoisempia ominaisuuksia pyörältäsi, on kivijalkapuodissa asiointi vallan varteenotettava vaihtoehto.

, , , ,

No comments yet.

Vastaa

Siirry työkalupalkkiin
Read more:
Niin pitkälle kuin ketjua riittää

Lapsi, laatikkopyörä ja yrittäjä. Tarvitseeko kaikkien kerätä kilometrikorvauksia työsuhdeautolla, kulkea pikkutakki päällä ja tainnuttaa yleisö videotykillä?

Close