Alavalikko

Fillarilähetin arki: Papereita, tekareita ja jääkaappeja

Hyötypyörä on vuonna 2007 perustettu lähettipalvelu joka toimittaa lähetykset asiakkaille polkupyörillä. Vuodesta 2010 firmaa on pyörittänyt Paulus Palmqvist. Nykyisin Hyötypyörässä lähetyksiä ajaa kaksi vakituista lähettiä ja yksi viikottain yhden päivän lähetyksiä ajava lähetti. Hyötypyörä toimii Helsingin kantakaupungin alueella.

Pienemmät tavarat kulkevat lähettien omilla pyörillä, selkärepuissa tai etutelineillä.

Olli fiksillä.

Hyötypyörässä on myös Bullitt merkkinen rahtipyörä jolla hoidetaan isommat kuljetukset. Sillä kulkee jopa kuution kokoinen tai sata kiloa painava kuorma.

Siinä oli aluksi faktaa, kysytääns Paulukselta lisää.

Minkälaisia kuljetuksia ja ketkä ovat asiakkaitanne?

”Bullitilla hoidetaan päivittäin lounaskuljetuksia vakioasiakkaille. Muut kuljetukset koostuvat pääsääntöisesti asiakirjoista ja dokumentteista sekä hieman yllättäen, tekohampaista. Tekohampaat pitää toimittaa pikaisesti, eikä niitä voi lähettää meilillä.

Isommat tavarat menee Bullitilla ja pienemmät fikseillä. Jääkaappejakin on kuskattu.

Asiakkaina on pääsääntöisesti yrityksiä, julkisia laitoksia ja yleishyödyllisiä tahoja. Jonkin verran on myös yksityisasiakkaita.”

Koska itse aloitit polkupyörälähettinä ja miltä meno on maistunut?

”Mä aloin ajaa reppu selässä fillaria liksasta vuonna 2000. Pyöräily maistuu edelleen paitsi talvisin tammi-helmikuussa on aika synkkää vetää. Lumi on hauskaa ensimmäiset puoli tuntia.”

Mikä on parasta fillarilähetin ammatissa?

”Parasta on se tietty vapaus mikä täs hommassa on, kukaan ei hengitä niskaan, aika harva asiakkaista nurisee, valitusta kuulee liikenteessä jonnin verran. Voi olla ulkona, kaupungissa. Parhautta on myös se kun näkee työnsä tulokset, kun pystyy todistamaan oikeasti pyörän nopeuden kuljetusvälineenä asiakkaalle.”

Paljonkos tulee kilometrejä päivässä noin keskimäärin?

”viiskymmentä, kesällä ne menee paikoitellen lentämällä, talvella…riippuu niin paljon keleistä”

Katkeeko pinna koskaan?

”Toivottavasti pyörästä ei ainakaan katkeais. Hallinnolliset ja tietokoneasiat ei ole ihan sitä herkuinta hommaa yrittäjyydessä, joskus autoilijoiden käyttäytyminen potuttaa liikenteessä. Pitäisi oppia myös delegoimaan, meitähän on kuitenkin useampi lähetti.”

Toimittaako Hyötypyörä lähetyksiä kaikissa keleissä?

”Aina ollaan radalla kunnes valtiovalta sulkee Suomen. Talvella tämä on paikoitellen sen verran raskasta hommaa että kun kotiin tulee niin voimat riittää syömiseen ja heti unta palloon. Seuraavana aamuna on lähdettävä taas, motivaatio on joskus koetuksella. Oudolta tuntuu ne keväiset kysymykset ja toteamukset: se on sitten fillarointikausi käynnistynyt! Mikä kausi? Ei meidän kausi mihinkään ole loppunut ”

Mitäs mieltä olet Helsingin pyöräilyolosuhteista?

”Noh, mun mielipiteet poikkeaa varmaankin normipyöräilijöiden mielipiteistä siinä että me ajetaan ammattimaisesti, eikä pelätä käyttää ajoratoja tarvittaessa. Pyörätiet on pääsääntöisesti maisemareittejä, sunnuntaina kioskille jäätelölle. Maisemareiteillä ei voi liikkua tehokkaasti paikasta toiseen, siksi usein tulee ajettua ajoradalla.  Autoilijat ja ennen kaikkea poliisit voisivat päivittää tietonsa siitä milloin ajoradalla polkupyörällä ajaminen on sallittua. Tähän on tullut törmättyä nyt männä talvena muutamaan otteeseen, poliisit usuttavat pyörätielle vaikka siellä on puolen metrin kinos. Autoilijat ohittavat myös usein varsin läheltä, ei kellään pitäisi olla niin kiirus ettei malta. Pyörätieverkostoa ei oikein ole suunniteltu kunnolla, pyörätiet päättyvät ja alkavat miten sattuu.”

, , ,

No comments yet.

Vastaa

Siirry työkalupalkkiin
Read more:
Christiania Light Bugatti-kuomulla.
Tavarafillariblogin parhaita 2012

Vuosi 2012 oli Tavarafillari.fin toinen ja tähänastisista paras. Nyt alkaa uusi ja uljas vuosi 2013, mutta pysähdytäänpä hetkeksi katsomaan viime...

Close