Alavalikko

Kolumni: Laatikkopyörä on halpa ajoneuvo

7-vaihteinen Christiania Light + Bugatti-kuomu. Hinta noin 2350 euroa.

”Mitä tuollainen maksaa? Ei taida olla ihan halpa?”

Tämä on usein yksi ensimmäisistä kysymyksistä, joita ihmiset laatikkopyöräni nähdessä kysyvät.

Minulla on vakiovastaus: Onhan tämä kallis polkupyöräksi, mutta kulkuneuvoksi se on halpa.

Peruspyörä: 200-700 euroa

Lehtien sivuilla erikoistarjouksissa myytävät pyörät ovat muokanneet ihmisten käsitystä siitä, mitä pyörän pitäisi maksaa. Pyöräilykauden alussa aamiaispöydän kokoisissa mainoksissa kerrotaan, että pyörän saisi parilla satasella. Se on halpaa.

Kun menee pyöräliikkeeseen, siellä kerrotaan, että hyvä pyörä maksaa vähän enemmän, mutta sellaisenkin saa 600-700 eurolla.

Laatikkopyörä: 850-2500 euroa

Perhekäyttöön sopiva laatikkopyörä (esim. Pakkiratas) maksaa halvimmillaan uutena noin 850 euroa. Keskihintaisen (Babboe) saa 1.500 eurolla. Erittäin hyvälaatuisen laatikkopyörän (Nihola, Bakfiets, Christiania, Bullitt) hinta sadekuomuineen on noin 2.500 euroa. Sähköavustus nostaa hintaa vielä noin tuhannella eurolla.

Onhan se kallista, jos erikoistarjouspyöriin vertaa.

Mutta ainakin meillä perhepyörä korvaa kaupunkiajossa auton. Sillä kuljetetaan lapset, käydään kylässä ja haetaan kaupasta isotkin ostokset. Ennen laatikkopyörän hankkimista vuokrasimme auton tällaisia reissuja varten kerran kuussa, nyt olemme tarvinneet vuokra-autoa vain satunnaisille mökkireissuille.

Ja autoon verrattuna perhepyörä on halpa.

Perheauto: 20.000 euroa

Katsotaanpa Autoliiton kustannuslaskurista: Uusi Skoda Octavia, perusmalli. Hinta 20.640 (huh) euroa. Ajoa 15.000 km vuodessa. Omaa rahaa 10.000 euroa (huh!) ja loput pankista. Liikennevakuutus ja kasko. Kuukausikulut: 485 euroa. Vuodessa tästä tulee yli 5.000 euroa – kahden luksusluokan tavarafillarin verran.

Ja nyt verrataan luksusta kaikista tavallisimpaan jokamiesluokan perheautoon. Jokamiesluokan tavarafillareita saisi jokamiesauton vuosikuluilla talliinsa vielä yhden tai kaksi lisää.

Jos vielä kärjistää laskelmaa lisää, voi ajatella ajelevansa kahden tonnin laatikkopyörällä vaikkapa viisi vuotta ja myyvänsä sen sen jälkeen tuhannella eurolla. Huoltoihin voi käyttää vuodessa satasen. Silloin luksusluokan laatikkopyörän vuosikustannus on noin 350 euroa, eli alle euron päivässä.

Se on halpaa se. Rahaa säästyy joka vuosi monta tuhatta euroa käytettäväksi vaikkapa taksimatkoihin, junalippuihin ja ulkomaanlentoihin.

99 euroa kuussa?

Auto ostetaan yleensä lainarahalla, ja sitä maksetaan pienissä erissä takaisin pankille. Samalla tavalla osamaksulla myydään nykyään kännykät, jääkaapit ja tietokoneet.

Miksei laatikkopyöriä kaupata kuukausihinnalla? Vähän käsirahaa ja sen jälkeen satanen kuussa.

Se ei enää edes tuntuisi kalliilta.

, , , , , , , , , ,

No comments yet.

Vastaa

Siirry työkalupalkkiin
Read more:
Ulkona säilytettävä tavarapyörä kannattaa aina pyryn jälkeen kaivaa esiin hangesta.
Vinkki: Laatikkopyörän säilytys

Tavarapyörä ei ole fillarikellaripyörä. Siksi sitä onkin helpointa säilyttää ulkona.

Close