Alavalikko

Arvio: Kolmipyöräinen Babboe Big -perhepyörä

Babboe Big on hauska! Siinä yhdistyvät sisarusrattaiden, auton, ehkäisevän mielenterveystyön, leikkitelineen ja kuntosalin parhaat puolet kohtuulliseen hintaan.

Runnoin laatikkopyörän hankinnan läpi perhepyöräilyn suunnittelukomiteassamme. Pääargumenttini oli, että laatikkopyörä nyt vaan olisi paljon hauskempi kuin peräkärry. Luksuspyöriä edullisempaan Babboeen päädyin siksi, etten ollut vielä varma, olisiko se sittenkään riittävän paljon hauskempi.

En ole pettynyt.

Kasaaminen onnistui itse

Pyörä (n. 800 e) tuli kolmessa paketissa rahtifirman muassa ovelle asti suoraan Hollannista Babboen nettikaupan kautta. Kohtuullisesta rahtihinnasta (n. 135e) sai maksaa kasaamisen vaivan, mutta eipä tuossa kovin monta tuntia mennyt ja oli hauskaakin.

Ohjeet olivat vain hollanniksi, mutta asiat selkisivät kuvien ja muutamin kohdin Google translaten ja insinööripuolison avulla.

Loppukesästä lähtien pyöriä ei ole enää voinut tilata Hollannista Suomeen, vaan niillä on suomalainen kauppias. Hinnat nousivat samassa rytäkässä.

[adrotate group=”2″]

Nätti muttei kevyt

Mikä naisomistajasta on aina tärkeää, Babboe on myös nätti -mielestäni nätimpi kuin kalliimmat pyörät. Laatikon linjat ovat pehmeänpyöreät ja fillarissa on kokonaisuutena klassista fiilistä. Yleisilme on perussiisti maalipinnan ja hitsaussaumojen osalta.

Keveyttä haluava saa kuitenkin kaivaa kuvettaan ja ostamaan Babboeta kalliimman pyörän, sillä isohan Mr. Big on ja painava kuin synti (6okg). Ei nyt ihan perisynti, mutta joku pienempi pahe kuitenkin. Pidempää taivalta taittavan kannattanee harkita sähköavustusta. Kymmenen kilometrin säteellä kaupunkiajelussa pärjää silti hyvin lihasvoiminkin ja saa siinä sivussa hyvät perät.

Mäet toki ovat välillä hieman tuskaisia ja vaikuttavat heikkoina hetkinä reittivalitoihin. Ja oman perusfillarin satulaan päästessä huomaa taas normipyöräilyn sietämättömän keveyden…

Bigissä on isosti tilaa

Suuri koko tarkoittaa kuitenkin myös suurta lootaa -joka omassa pyörässäni on vieläpä kotimaista vaneria (sittemmin latvialaista). Tilaa on siis runsaasti. Tykkään myös korkeista laidoista, jotka sallivat romppeen kasaamista päällekkäin ilman sen ihmeempää sidontaa.

Fiksuna ominaisuutena laatikossa ovat hiekanlakaisu-/vedenvalumisraot sivupanelien tyvessä. Penkit on saranoitu, joten kuljetustila on muunneltavissa. Kaatumisvaaraa vähentävät ylikääntämistä estävät stopparit laatikon nurkissa.

Laatikko on tarkoitettu neljälle lapselle . Tavanomainen rahti meillä on isoveli (2v 9kk), pikkuveli (4,5 kk, turvakaukalossa pohjalla) ja kauppakassit. Varsin taajaan kyydissä viihtyy myös isoveljen samanikäinen kaveri ja muutkin vierailijat ovat poikkeuksetta pitäneet kyytiä tosi hauskana.

Ohjattavuuteen kuorman lisääntyminen ei tunnu vaikuttavan, mutta raskaahkosta polkemisesta tulee toki vielä raskaampaa.

Idän ihme…

Babboe on laatikkoa lukuuottamatta ymmärtääkseni Kaukoidän ihme. Osassa pakkauslaatikoista luki Taiwan ja osassa China. Vaihteistona on viiden pykälän taiwanilainen Sturmey-Archer. Valikoimana tämä on hiukan nafti. Ykkösellä pääsee kyllä mäet ylös, mutta kunnon tasaisella baanalla viitosella täytyy ajoittain sitkuttaa kuin mummon Singer.

Renkaina on jälleen kiinalainen Kenda. Vierintäsuunta on laatikon pyörissä tehtaalla asennettu väärin päin, enkä kyllä sitä jaksa vaihtaa, ennen kuin kumi puhkeaa. Mitäs niistä nyt muuta sanoisi? Näyttävät ihan pyörän renkailta -tyypillinen ensiasennusrengas, kuulemma. Venttiilit ovat kauheat, vanhanaikaiset letkunpätkät ja pumppaaminen raskasta. Uudet on jo ostettu, vaan ei vaihdettu.

Etujarrun saa säädettyä molemmille renkaille, jotta jarrutuksesta saa tasaisen. Tämä tapahtuu jarrukahvasta.

Jarrut toimivat käsipelillä ja käytännöllinen seisontajarru löytyy. Jotain naksutusta kuului laatikon toisesta jarrusta, mutta huollon yhdeytessä tehdyllä säädöllä se hävisi. Jarrut tuntuvat muuten toimivan ihan asiallisesti. Toki alussa vaijerit ovat vähän hakeneet paikkaansa ja on ollut säädön tarvetta niin vaihteissa kuin jarruissakin.

Muuten pyörä tuntuu minusta ihan hyvältä talouslaadulta, mutta etu- ja takaosan pulttiliitos pitää jonkin verran nitinää ja tässä on kyllä hienoinen halpiksen saundi. Sama koskee LED-valoja, joita on lastin hauska rämpsytellä päälle ja jos kuski kirkkaana kesäpäivänä ei huomaa, ovat patterit äkkiä tyhjinä.

… vaan ei mikään halpisromu

Satulan pikalukitus.

Pyörääni ovat kokeilleet niin pitkät (190 cm) kuin pätkätkin (160cm) ja ovat mahtuneet polkemaan. Satula nousee ja laskee pikalukituksella, joten sen puolesta sopii eripariskunnallekin. Istuin muutoin jakaa mielipiteitä tässäkin huushollissa: Omasta mielestä ihanan pehmeä ja leveä. Miehestä kamalan pehmeä ja leveä.

Yleisesti ottaen kolmipyörä on parina ekana päivänä varsin omituinen ajettava, mutta sitten siihen tottuu, eikä asiaa ajattele sen kummemmin. Tämä lienee luokkaominaisuus, joka ei sinänsä liity Babboeen. Nautin kuitenkin kolmipyörän vakaudesta hitaassa ajossa -banaanin kuorimisenkaan takia ei tarvi turhaan pysähdellä.

Lisävarusteina meillä on sadeteltta, joka ajaa asiansa, mutta on iso ja vaivalloinen pitää mukana satunnaisen sadekuuron varalta. Lisäksi tilasin leikki-ikäiselle lastenistuimen , joka on ihan kätevä, mutta ei toki pakollinen -pehmusteeksi käy muukin. Vauva-istuin taas oli ihan susi hankinta, siihen en aarrettani aio laittaa, enkä kellekään suosittele.

Takuuehtoihin kuuluu tarkastus 3 kk kohdalla. Löydöksinä oli jarrujen ja vaihteiden säätöä, pinnojen kiristelyä ja väljyttä keskiön laakereissa (tai mitä se nyt oli) joka hoitui säätämällä. Uusia osia ei tarvittu, eikä kauheita yllätyksiä tulut vastaan.

Visan Polkupyörähuollon Superhessun mukaan pyöräni ei vaikuttanut hasardilta halpisromulta. Mikään osa ei ole toki huippulaatua ja kaikesta on selvästi nipistetty halvempaan suuntaan, mutta perusajoa pitäisi kestää ilman suurempia murheita. Joitakin vähän omituisia ratkaisuja löytyi, kuten turhan jyrkässä kulmassa kulkevaa jarruvaijeria ym.

Kouluarvosana 8+

Muihin laatikkopyöriin en pysty vertaamaan, koska sellaisia en ole vielä päässyt kokeilemaan. Kouluarvosanaksi sanoisin 8+. Luulisin, että Babboe Big riittää laadultaan omiin tarpeisiini, joka on huvi- ja hyötyajoa 2-3 lapsen kanssa kaupunkialueella lumettomana aikana ja vastaavaan käyttöön voin sitä muillekin edullisempaa vaihtoehtoa halajaville suositella.

Taloudessamme on myös auto, emmekä siitä kaukaisempien reissujen takia luovu, mutta kaupunkiajossa valinta on ilmiselvä: Babboe lähtee liikenteeseen ja Ooppeli jää rotvallin reunaan ruikuttamaan.

Lue lisää Babboesta!

[posts-by-tag tags = ”Babboe” number=”20″]

, , , , , ,

2 Responses to Arvio: Kolmipyöräinen Babboe Big -perhepyörä

  1. ThomasBes 4.3.2017 at 05:13 #

    data recovery for android anything like viagra over the counter

  2. vrBes 19.3.2017 at 16:01 #

    rtheree http://tadalafed.com

Vastaa

Siirry työkalupalkkiin
Read more:
Marek ja Fr8
Helsingin fillarivirkamies: Laatikkopyörässä on statusta

Jos toisi lapset sähköistetyllä laatikkopyörällä tarhaan, tarhakavereiden bemarilla kulkevat pukumiesisät eivät erehtyisi pitämään pyöräilevää isää köyhänä, nauraa Helsingin pyöräteiden suunnittelusta...

Close