Alavalikko

Arvio: Bullitt-kuormapyörä perhefillarina

Bullitt on kevyt kuormapyörä, jonka voi varustella perhekäyttöön. Sitä myydään perhepyöristä sporttisimpana.

Olimme Bullitin ostohetkellä yksilapsinen perhe, joka asuu Espoon Kilossa moottoritien ja junaradan välissä. Sittemmin lapsikatras on lisääntynyt vielä yhdellä tytöllä. Meillä on auto, mutta se seisoo 200-250 päivää vuodessa, ja molempien vanhempien työmatkat tehdään pyörällä tai junalla. Päiväkotiin on matkaa kävellen tai pyörällä kilometri, autolla kolme kilometriä, ja päiväkodista juna-asemalle on kilometri.

Tavarafillarin hankkimisen jälkeen kävin vuoden aikana ruokakaupassa autolla 4 kertaa, ja pyörällä tai kävellen loput. Syykin on helppo, autolla lähistön parhaaseen ruokakauppaan on suuntaansa 11 liikennevalot, fillarilla 0, ja matkaa on linnuntietä alle 1 kilometri. Isille pelkästä työmatkapyöräilystä tulee vuodessa kilometrejä 5 – 7 tuhatta, joten jonkinlainen pyöräilijän peruskunto löytyy ja lukijan kannattaa lukea jatkoa tästä näkökulmasta.

Pyörän ostohetkellä huhtikuussa 2011 esikoistyttömme oli kaksivuotias, ja jaksoi jo istua tunnin-parin pitkiä ajorupeamia kyydissä, joten teimme runsaasti retkiä kodin lähistöllä, ja kaikki ruokakauppa-, kirjasto- ja uimareissut sujuivat myös pyörällä. Helsingin keskustaan on matkaa 13 km Rantaradan vartta, ja sekin matka sujuu tällä pyörällä, jos vastatuulta takaisin tullessa ei ole vallan hirmuisesti.

Hinta:

Olin niin liekeissä pyörän hankinnasta ja pyöräkausi jo käynnissä, että en ryhtynyt säästämään postikuluissa vaan tilasin yhden pyörän ilman kimppatilauksen kommervenkkejä.

Pyörä pohjalevyn kanssa maksoi 1880 euroa, kyljet 170 euroa, penkki 180 eur, rahtikulut 320 eur. Samalla rahdilla olisi tullut vaikka 4 pyörää.

Lauttasaaren pyörähuollossa sanoivat pyörän nähdessään, että he voivat tilata pyörän runkosetin Suomeen, ja kasata pyörän halvemmalla kuin mitä tilaaminen Kööpenhaminasta tulee maksamaan. Kaksi pyörää sanoivat näin toimittaneensa.

Koeajo ja tilaus, kasaus

Keväällä 2011 oli tilaisuus päästä koeajamaan Bullitt Kaapelitehtaan eko-tiesmissä-tapahtumassa, jossa oli muitakin tavarafillareita. Olin jo pitkään haaveillut pyörän tilaamisesta, mutta halusin silti ensin koeajaa pyörän. Koeajon tulos oli että ohjaamon geometriassa ei ole mitään omituista (itse olen 188 cm lyhyt), ja pyörä tuntui juuri niin kevyeltä tai raskaalta kuin oletinkin.

Koeajopäivä oli sunnuntai.

Seuraavana tiistaina tilasin fillarin Hansilta (Larry-vs-Harry Kööpenhaminassa), olimme jo olleet sähköpostikirjeenvaihdossa pari kertaa, lähinnä olimme käyneet läpi varastotilannetta. Tuona keväänä pyörän runkotoimituksissa oli ollut vaikeuksia (suuri kysyntä) ja haluamaani väriä ei vaan saanut kuin parin kuukauden epävarmalla toimitusajalla.

Valitsin sitten saatavilla olevista “Bluebird ‘71” -mallin, onhan se syntymävuoteni ja olin ostamassa itselleni 40-vuotiskriisilahjaa. Pyörän laitoja ei ollut tilauspäivänä varastossa, ja penkkikin tuli jälkitoimituksena ilman eri rahtimaksuja, mutta DHL toi pyörän kotiovelle saman viikon perjantaina.

Muutamat Bullitin kimppatilanneet järjestivät Helsingissä keskusrautatieaseman metrotasanteella kasaus-spektaakkelin ja saivat siellä samoja kokemuksia kuin minäkin kasatessani omaa pyörääni. Pyörän mukana ei nimittäin tule mitään räjäytyskuvia, vaan ainoa kokoamisohje on kolme kasausvideota YouTubessa. Toimii se niinkin, mutta kun videot pitää katsoa aika tarkasti kolmeen kertaan läpi pyörän vieressä, kaikki osat lähellä, niin olisin kuitenkin toivonut niitä paperisiä ohjeita. Ei se kasaaminen mitenkään hankalaa ole, eikä vaadi mitään huimia erikoistyökaluja, parilla erikokoisella kuusiokoloavaimella, parilla kiintoavaimella kasautuu.

Pakkauksesta puuttui pari ruuvia hunajakennopohjalevyn ruuvaamiseen pyörän metallirunkoon, sekä pyörän mukana tullut ketju oli kaksi lenkkiä liian lyhyt, mutta tämäkin johtui osin siitä, että pyörän vaihteiston mallia vaihdettiin viime hetkellä, ketju olisi sopinut standardikokoonpanoon, mutta ei tähän haluamaani napavaihteeseen (eturattaan ja takarattaan kombinaatiosta aiheutui pari lenkkiä pidemmän ketjun tarve). Kysyin myös etujarrun säätämisestä Hansilta sähköpostilla, ja vastaus tuli tunnin kuluessa, eli myös myynnin jälkeinen asiakastuki toimi varsin ripeästi.

Pyörän käyttöönotto ja tuntuma

Bullitin standardikokoonpano perhepyöränä koostuu tavaratilan pohjalevyn kaltaisesta hunajakennomateriaalista tehdyistä sivulaidoista ja taittuvasta pehmustetusta penkistä, jossa on myös taittuva niskanoja. Kasaan työnnettynä penkki kääntyy pystysuoraan tavaratilan takalaitaan, istuma-asennossa se on viistompi, selkänoja työntyy eteenpäin 2-3 senttiä, istuin on erittäin hienosti ideoitu ja viimeistelty.

Bakfietsiin verrattuna Bullitin penkillä lapsi istuu matalammalla, jalat lähes suorana jalkapohjat tavaratilan etureunan lähellä, ja lapsen kasvaessa, luultavasti jossain 7-8 vuotiaana tavaratilan mitta tullee käytettyä kokonaan. Tilaa riittää yhdelle lapselle, ja 2-3 kauppakassille, kahden 2-4 vuotiaan lapsen kanssa tilaa ei juuri jää yli tavaroille.

Mutta suurin osa usean lapsen kanssa pyöräilevistä on nikkaroinut oman leveämmän laatikon, jonka piirustukset saa ladata suoraan Bullit-myymälän weppisivuilta. Leveyssuunnassa tilaa on vaikka 15 senttiä lisää, jos vaan pyörän säilytysolosuhteet antavat periksi (hirveän suurta laatikkoa ei esim. pyöräkellarin ovista mahdu.) Pelkkä peruspyörä ilman pohjalevyä painaa 22 kg, perhepyörävarustuksessa (pohjalevy, laidat, penkki) 31 kg.

Vertailu muihin “laatikkopyöriin

Omat mielikuvani pyörien eroista: Bullitt on tehtaan laidoilla yhden lapsen kanssa mainio perhepyörä, kahden lapsen kanssa tila ei riitä tavaroille vaan pitää tehdä oma leveämpi laatikko vanerista Bakfiets-tyyliin. Bullitin runko on pituussuunnassa muutaman sentin lyhyempi kuin bakfiets-long, joten ihan yhtä iso tavaratilasta ei missään olosuhteissa tule. Huomattavaa on myös rungon tavaratilan takaseinän pystysuoruus (tasan 90 astetta), Workcyclesin mallissa takareuna on kaltevampi, josta tulee istujille lisää tilaa.

Keveydellä on myös kääntöpuolensa talvella. Talvella laatikko tyhjänä ajaessa pyörän painojakauma on sellainen, että etupyörälle ei juuri painoa kerry, ja sohjoisissa, liukkaissa paikoissa saa olla tarkkana. Kaaduin ensimmäisenä talvena 5 kertaa (2 kertaa koiran ulkoiluttajaa väistäessä), melkein joka kerta pyörän ollessa tyhjä. Jo 15-kiloinen lisäpaino kopassa muuttaa tilanteen radikaalisti helpommaksi ja turvallisemmaksi. Yhdessäkään kaatumisessa ei ollut lasta kyydissä, yhden kerran kylläkin aikuinen, silläkään kertaa ei tullut kuin henkisiä hiertymiä.

Pyörän viimeistely on OK, ja se myydään kohtuullisen laadukkailla osilla, valita saa kahdesta napavaihdemallista (toisessa rumpujarru, toisessa levyjarru), ja ulkoisesta derailleur-rataspakkavaihteistosta. Etujarru on aina hydraulinen, joka on täysin riittävä kaikkiin olosuhteisiin.

Bullitin suurin valtti on sen keveys ja osin mielikuvamarkkinoinnilla luotu urheilullisuus. Larry-vs-Harry markkinoi pyörää isin leluna, “You can’t stay inside, bro!” lukee pyörän paketissa, ja näin on meilläkin käynyt, pyöräilemään lähdetään aina kun siihen on tilaisuus. Jos tarkoitus on ajaa kymmenien kilometrien matkoja, keveyden edut tuntee ihan omissa reisilihaksissaan.

Bullit-päiväunia ja fiilistelykuvia Flickr-ryhmästä
http://www.flickr.com/groups/bullittbikes/

, , , , ,

2 Responses to Arvio: Bullitt-kuormapyörä perhefillarina

  1. KH 22.2.2017 at 12:46 #

    Kumman ottaisit jos ei ole rahasta kiinni: Christiania bikes two wheeler vai bullitt?

  2. ttmy 22.2.2017 at 13:09 #

    Christiania on enemmän kaupunkipyörä. Itseä innostaa Bullitin ketteryys ja vauhdikkuus. Sillä voi ettää koko perheen kamat ja teltan kopppaan dittenkin kun lapset ajavat omilla pyörillaan. Kolmipyörällä ei ehkä poluille lähdetä.

Vastaa

Siirry työkalupalkkiin
Read more:
Etusivun juttu: Ulkomaalaiset kuljettavat lapsia pyörällä Kiinassa!
Kiinassa perheen kanssa pyöräilevä ulkomaalainen on etusivun uutinen

Jos ajat kuormapyörää Kiinassa, saatat päätyä eksoottisen eettisen ja vihreän elämän mannekiiniksi. Jos kyydissä on vielä pellavapäisiä lapsia, olet myös...

Close