Alavalikko

Kolumni: Pyörätiet tarvitsevat perheitä

Pyöräily on nyt pop, ja ihan syystä. Kaupungissa polkupyörä on mahtava kulkuneuvo. Sillä pääsee paikasta toiseen nopeasti ja vaivatta, eikä pysäköinti ole pulma.

Erityisen mahtava pyörä on kaupungin ja kaupunkilaisten kannalta. Pyörä ei tuota lainkaan pakokaasuja tai melusaastetta. Se tarvitsee vain murto-osan autojen viemästä tilasta. Mitä suurempi osa hoitaa kaupungissa matkansa pyöräilemällä, sitä parempi kaupungissa on hengittää ja olla. Kun pyöräily yleistyy, autoille varattua tilaa voidaan antaa takaisin ihmisille: kahviloille, puistoille, vaatekaupoille ja asunnoille.

Pyöräily mielletään yksinäisten nuorten, aikuisten ja vanhusten tavaksi liikkua. Lapsiperheiden oletetaan liikkuvan autolla, vaikka oikeasti suurin osa kaupunkiaskareista hoituisi hyvin peräkärryn tai tavarafillarin avulla pyörälläkin – kun niillä liikkumisesta vain tehtäisiin turvallisen tuntuista ja helppoa.

Perävaunujen ja laatikkopyörien yleistyminen on mahtava juttu. Kun lapsiperheet saadaan entistä enemmän fillarin päälle, pyöräilyn kehittämiseen tulee kunnolla säpinää.

Lapsiperheet ovat suuri keski-ikäisten ja -tuloisten ihmisten joukko, jonka sana painaa päätöksenteossa. Jostain syystä on myös niin, että lasten turvallisuus on parempi perustelu asioiden muuttamiselle kuin keski-ikäisten miesten tai opiskelijoiden turvallisuus liikenteessä.

Jotta perheet saadaan pyöräilemään, pitää pyörätiet ja -kaistat suunnitella niin, että niillä tuntee olevansa turvassa myös lasten kanssa. Uskaltaako perusperheenäiti viedä lapsensa tarhaan pyörän perässä pyörävaunussa? Jos ei, olisi alueella liikenneinsinöörille töitä.

Kun pyöräreitit suunnitellaan perhepyörille, ne sopivat kaikille. Kun pyöräreitistö on suunniteltu lapsiperheen tarpeiden mukaan, sillä uskaltavat liikkua myös tytöt ja pojat, tädit ja sedät sekä mummot ja papat. Kun kanttikiven yli pääsee kivasti kolmipyöräisellä laatikkopyörällä, pääsee siitä mukavasti millä pyörällä tahansa. Jos reitistö suunnitellaan rämäpäisten nuorten miesten ehdoilla, sinne uskaltautuvat vain rämäpäiset nuoret miehet.

En tarkoita, että joka paikkaan pitäisi rakentaa erillinen pyörätie lapsien kanssa pyöräileviä varten. Kyllä lapsilla lastatun peräkärrynkin kanssa uskaltaa ajoradalle autojen sekaan, kun nopeudet ovat pieniä ja autot suhtautuvat pyöriin kunnioittaen. Väitän, että tässäkin lapsiperheiden pyöräilyllä on iso vaikutus: kun ajoradalla alkaa olla lapsia laatikkopyörien ja pyöräilyvaunujen kyydissä, muuttuu autoilijoiden asenne varovaisemmaksi.

Kaupunki tarvitsee pyöriä ja pyöräily tarvitsee lapsiperheitä.

, , , , ,

No comments yet.

Vastaa

Siirry työkalupalkkiin
Read more:
Pelago Linahammar -rahtipyörä
Koeajossa Pelago Linahammar -kuormapyörä

Helsinkiläinen Pelago tekee upeita ja laadukkaita käyttöpyöriä. Tavarafillari sai vuoden odottelun jälkeen testiin tyylikkään Linahammar -rahtipyörän, jota on valmistettu vain...

Close