Alavalikko

Arvio: Nordic Cab -perävaunu kahdelle lapselle

Kyllä tällä kelpaa kulkea. NordicCabin lastenkuljetusvaunu sai hyväksynnän Tavarafillari.fin kokeneelta testiryhmältä.

Perheemme sai NordicCabin kärryn testiin pariksi viikoksi, ja kärry teki hyvän vaikutuksen. Materiaalit ovat varsin laadukkaan oloiset ja yksityiskohdat poikkeuksellisen hyvin mietittyjä. Kärry kuuluu ehdottomasti samaan kovalaatuisten fillarikärryjen sarjaan kuin suositummat Chariot ja Burley.

Siinäkin mielessä kärry kuuluu Chariotin ja Burleyn kanssa samaan sarjaan, että se on muunneltava urheilukärry, josta saa halutessaan vaikka ahkion talvikäyttöön. Tässä testissä kuitenkin kokeiltiin vain kärryn sopivuutta fillarilla liikkuvan perheen arkeen.

Kuppirunko toimii

NordicCab myy käytännössä vain yhtä peruskärryä erilaisilla erikoisvarusteilla. Kärryn runko on neliskulmainen, noin metrin pitkä, kuusikymmentä senttiä leveä ja parikymmentä senttiä korkea kulmista pyöreä muovikuppi, johon kaikki muut osat kiinnittyvät.

Ratkaisu on erittäin hyvä. Se tekee kärrystä monikäyttöisen. Erityisesti lasten ja ostosten kuljettaminen samaan aikaan onnistui kärryllä huimasti paremmin kuin kärryillä, joissa myös pohja on metallirungon päälle pingotettua kangaskatetta.

Lastenkuljetuskärryyn tulee mukana pohjakupin lisäksi kehikkorunko, laadukkaan oloiset kangaskatteet ja istuinosa lapsille. Istuinosan paikkaa voi säätää eteen-taakse -suunnassa sen mukaan, tarvitseeko lapsille jalkatilaa eteen vai tavaralle tilaa taakse.

Hienoja yksityiskohtia

NordicCabin istuinosan turvavyöt olivat parhaat, mitä olen tähän mennessä päässyt käyttämään. Klipsuja on joka välissä, joten vyöt saa avattua, kiinnitettyä ja säädettyä tilanteen mukaan ja todella vaivattomasti.

Kärryihin saa sovittimen turvakaukalolle. Tosin kaukalolta vaaditaan isofix-standardin mukaista kiinnitystä, jollainen on ainakin Maxicosin istuimissa, muttei meidän Britaxissa. Vauvan kanssa käyttö jäi kokeilematta – tosin ohjeissa ja varoituslapuissa kielletään vauvan turvakaukalokärräily polkupyörällä.

Kärryn kangaskatteet ovat laadukkaat ja ne on mietitty hyvin. Kaikki läpät saa käärittyä kiinnikkeisiin ja niiden purkamisesta ja kokoamisesta on tehty helppoa.

Erityisesti ihastuin siihen, että jokaisen ikkunan eteen sai häikäisysuojan estämään auringon porotuksen matkalaisen silmiin. Miksei näitä ole kaikissa kärryissä ja laatikkopyörien kuomuissa? Itse asiassa, näin hyvin ja loppuun asti ajateltuja valosuojia ei ole missään näkemässäni perhefillarivermeessä.

Kärry oli myös ensimmäinen käytössäni ollut fillarikärry, jossa perussarjaan kuuluvan työntöaisan korkeutta saatoi säätää näppärästi pikalukituksesta samaan tapaan kuin kunnon rattaissa. Esimerkiksi Croozerin kärryissä korkautta voi säätää irrottamalla aisan ja kääntämällä sen toisin päin sen mukaan, onko työntäjä pitkä vai lyhyt. NordicCabissa vaihtoehtoja työntöaisan korkeudelle on enemmän kuin kaksi, ja fillarimatkan ajaksi sen pystyy kääntämään kärryn päälle ”turvakaareksi”.

Käytössä pätevä

Pyörän perässä kärry liikkuu liukkaasti ja meidän kaksivuotiaamme viihtyi matkassa todella hyvin. Ajotuntumassa ei ollut juuri eroa muihin laatukärryihin – tasaisella polkiessa kärryn perässä olemisen saattoi meilkein unohtaa, sen verran helppoa ajelu oli.

Saimme kärrystä version, jossa akselit oli jousitettu. Jousituksen tehosta on vaikea sanoa itse kyydissä istumatta mitään, mutta kyytiläinen vaikutti ttosiaan tyytyväiseltä. Testimatkustajan ulosanti on vielä sen verran heikkoa, että tarkempaa analyysiä tästä ei ole tarjota.

Fillarikärry mukana tulee aisaan kiinnittyvä etupyörä, joka kulkee aina mukana. Sen avulla kärrystä saa työntörattaat ja koko paketin saa lapsineen päivineen mukaan sisälle kauppaan.

Työntörattaina kärryt ovat varsin isot. Ihan pieneen kauppaan en vaunulla lähtisi seikkailemaan.

Pikkuharmeja

Koska kärryt olivat niin ylenpalttisen pätevän oloiset, pikkuharmit tuntuivat sitäkin suuremmilta. Kärryjen ratkaisu seisontajarruista oli kaikkiin muihin yksityiskohtiin verrattuna surkea: parkin ajaksi pyörät piti kiinnittää paikalleen remmeillä.

Toinen ongelma olivat kaikkiin muihin materiaaleihin verrattuna heppoisen oloiset vetoketjut, joista yksi alkoikin temppuilla testijakson aikana. Ostokärryihin tässä tilanteessa olisi todennäköisesti saanut uudet katteet, kun olisi vain viitsinyt asiasta reklamoida.

Meillä kyytiläiset siis tykkäsivät menosta, mutta kärryä testanneen tuttavaperheen viisi- ja kuusivuotiaat olivat kärryyn auttamattomasti liian isoja. Käytännössä kärryä suositellaankin 1-4-vuotiaille.

No mistä niitä saa?

Tavarafillari.fi sai kärryt testiin suoraan NordicCabin maahantuojalta, jolta itse kukin voi kärryt ostaa suoraan. Paikallisia jälleenmyyjiä kärryillä on melko heikosti, mutta maahantuoja pitää omaa nettikauppaa.

Peruskäyttöön sopiva lastenkuljetuskärry maksaa NordicCabin verkkokaupassa 659 euroa.

Lue lisää Tavarafillariblogin postauksia peräkärryistä

[posts-by-tag tags = ”perävaunut” number=”25″]

, , ,

No comments yet.

Vastaa

Siirry työkalupalkkiin
Read more:
Christiania Light. Näitä saa Classic BIkesta, hintaluokka kuvan paketilla 2300 euroa. 

Tsekatkaa muuten tämnä postauksen video - se on mahdollisesti kaikkien aikojen ensimmäinen ilmakuvia sisältävä tavarapyöräesittely maailmassa.
Millainen Christiania-kolmipyörä on talvella?

Meidän perheellämme on ollut talven käytössä Christianian kolmipyöräinen Light -laatikkopyörä. Miten on, pysyykö kolmella pyörällä paremmin pystyssä talven liukkaissa keleissä?

Close