Alavalikko

Näy pimeällä: Hyvät valot ja lisäheijastimet tavarafillariin

Illat ja aamut pimenevät, siis valot päälle! Valojen kanssa pyöräilijä näkyy paremmin ja saa enemmän tilaa liikenteessä, sen lisäksi että näkee itse paremmin.

Kolmekymppiset perheelliset pyöräilijät muistavat omasta lapsuudestaan renkaan kylkeä hinkkaavat dynamot ja surisevat himmeät hehkulamppuvalot. Näistä ajoista on jo muutama vuosikymmen. Nyt ajat ja valot ovat paremmat.

Käyttömukavuutta napadynamoista

Parhaat arkipyöräilijän valot ovat nykyään ledivaloja, jotka saavat sähkönsä pyörän etunavan napadynamosta. Ne loistavat tasaisesti päivästä toiseen, toisin kuin virran ehtymisen myötä himmenevät patteri- ja akkuvalaisimet. Laadukkaissa lampuissa on nykyään myös hämäräkytkin, joka sytyttää valot automaattisesti päivän hämärtyessä tai ajettaessa tunneliin. Ja vastaavasti se sammuttaa valot kun päivä kirkastuu.

Arkipyöräilijä arvostaa käyttömukavuutta, kun valoja ei tarvitse erikseen sytyttää tai sammuttaa. Lampuista löytyy usein myös seisontavalotoiminnot, joka pitää valot päällä muutaman minuutin ajan pysähtymisenkin jälkeen. Tämä on käytännöllistä liikennevaloissa. Toiminto myös vähentää valon vilkkumista hitaassa vauhdissa ja takaa nopean valon syttymisen tai kirkastumisen liikkeelle lähtiessä.

Lasten ja nuorten pyörissä lampun kytkimen voi laittaa pysyvästi automaattiasentoon, jolloin juniorien pyörissä valot syttyvät itsestään hämärän tullen. Esimerkiksi Schmidtin valossa tämä onnistuu kuulemma irrottamalla valon kytkinrengas. Korjatkaa jos olen väärässä. Muissa valaisimissa sama saattaa onnistua teipin tai liiman avulla.

Uutta arki- tai perhepyörää valitessa kannattaa tarkistaa, kuuluuko napadynamo hintaan. Jälkiasennettuna se on yleensä kalliimpi, sillä se tarkoittaa useimmiten uuden vanteen hankkimista, tai pinnoitustyötä vanhalle vanteelle. Kaikki pyöräliikkeet eivät tuota tee, mutta yksi pyöräliike, jota voi tässä asiassa suositella on Kumiluoti Helsingin Kalliossa.

Schmidt napadynamo ja Edelux valaisin. Valaisimen runko koneistettua alumiinia, ja linssi on naarmuuntumatonta lasia.

Napadynamoita löytyy suurilta komponenttivalmistajilta, kuten Shimanolta, useita malleja. Ehkäpä hienoimmat ja kestävimmät dynamot valmistaa saksalainen Schmidt.

Renkaan kylkeä hinkkaavien pullodynamoiden aikakaan ole täysin ohitse. Ne ovat edelleen luotettavia kesäkäytössä. Ne ovat edullisempia kuin napadynamot, ja kitkaa lisäävän kumirenkaan voi ainakin laadukkaissa pullodynamoissa vaihtaa. Valmistajia on esimerkiksi Nordlicht ja Busch&Muller.

Dynamojen teknisistä detaljeista kannattaa ottaa huomioon, onko dynamo 2,4W vai 3W dynamo. 2,4W on tarkoitettu pelkästään etuvalolle, 3W mallit on tarkoitettu sekä etu- että takavalolle.

Nordlicht napadynamo Kuva www.dutchbikebits.com –verkkokaupasta.

Valaisimet pyörän eteen

Monissa peruspyörissä etuvalo on edelleen hehkulamppu tai halogeeni. LED-tekniikka on tällä hetkellä parasta mitä saa. LEDin vähäisen virrankulutuksen ansiosta valotehoa saadaan enemmän jo hitailla nopeuksilla dynamoa käytettäessä. Tai vastaavasti, patteri- tai akkuvalaisimien kanssa LED valaisee pidempään.

Moni käyttää nykyään dynamon sijasta kuitenkin patteri- tai akkuvalaisimia. Se sopii hyvin säntilliselle käyttäjälle, joka muistaa sytyttää, sammuttaa ja ladata akut tai vaihtaa patterit säännöllisesti. Kuitenkin, moni on todennut patterien olevan tyhjiä työpäivän jälkeen kun valaisin on unohtunut päälle. Se käy helposti, jos lähtee töihin pimeässä, ja päivä valkenee työmatkan aikana.

Patteri- tai akkuvalaisimia on nykyisin moneen lähtöön. On pieniä huomiovalaisimia, ja on tehokkaita tehovalaisimia jotka ovat suosittuja esimerkiksi maastopyöräilijöiden keskuudessa. Näistä ehkä tunnetuin on kiinalainen Magicshine, jonka valoteho oli muutama vuosi sitten erittäin suuri valaisimen hintaan nähden. Osa näistä tehovalaisimista vastaa jopa auton pitkiä valoja. Maastopyöräkäytössä pimeässä metsässä se on mukavaa, mutta työmatkaliikenteessä vastaantulijoille erittäin ikävää.

Philips Saferide Kuva sivulta www.dutchbikebits.com

Onneksi markkinoilta löytyy kuitenkin myös polkupyöräkäyttöön tehtyjä ja hyväksyttyjä valaisimia, jotka ovat tehokkaita mutta eivät häikäise vastaantulijoita. Yksi esimerkki tällaisesta valaisimesta on Philips Saferide, jota on saatavilla akkukäyttöisenä tai dynamosta virtansa saavana.

Pienistä huomiovalaisimistakin saattaa saada nykyään jo niin paljon valoa, että valon turvin voi ajaa hetken matkaa vaikkapa pimeän metsän läpi. Yksi tällainen on valaisin on Blackburn Flea, jonka voi ladata töissä tai kotona tietokoneen USB-liittimestä. Ladattavat valaisimet ovat pidemmän päälle edullisia käyttää, ja säästävät luontoa patterikäyttöisiin verrattuna. Valmistaja tarjoaa lamppuihin myös aurinkokennolaturia, jonka voisi mahdollisesti kiinnittää laatikkopyörän kylkeen?

Blackburn Flea valot latautuvat USB-liittimestä. Kuva sivulta: blackburndesign.com

Uusinta uutta on myös saksalaisen Busch&Mullerin Licht24 valaisintekniikka, joissa on päiväkäyttöä varten erilliset huomiovalot. Lamppu vaihtaa automaattisesti hämärän ja valoisan välillä eri valokuviolle, taaten hyvän näkyvyyden liikenteessä.

Valaisimet pyörän taakse

Taaksepäin punaista valoa näyttävä valaisin parantaa pyöräilijän näkyvyyttä. Kuten etuvaloja, näitä löytyy dynamokäyttöisiä ja patteri/akkukäyttöisiä. Hyvissä dynamolampuissa on myös seisontavalotoiminto, jolloin lamppu pysyy päällä liikennevaloissa. Takavalon teho ei ole kovin suuri, joten patteri/akkuvalaisin toimii tyypillisesti jo melko pitkään.

Reelight ja muut ”magneettikäyttöiset” valot

Reelight etu- ja takavalot sekä pinnoihin kiinnitettävät magneetit. Kuva sivulta www.reelight.com

Reelight ja muutama muu valmistaja tekee valoja, jotka saavat käyttövoimansa sähkömagneettisesta induktiosta. Eli pinnoihin kiinnitetään magneetit, jotka synnyttävät sähkövirtaa ohittaessaan lähelle kiinnitetyn valaisimen sisältä löytyvän kelan. Nämä valot ovat tyypillisesti vain huomiovaloja, eli niillä ei varsinaisesti näe ajaa pimeällä tiellä. Mutta ne ovat toimiessaan huolettomia kuten dynamovalot.

Vilkkuva ajovalo vai ei?

Vilkkuvien valojen käyttö herättää ajoittain tulistakin keskustelua polkupyöräharrastajien keskuudessa. Kuitenkin, polkupyöriin virallisesti hyväksyttyjen valaisimien tulisi näyttää eteenpäin tasaista valkoista valoa, ja takavalon tulisi näyttää jatkuvaa punaista valoa.

Kun valaisin on riittävän kirkas, takaa tasainen valo riittävän näkyvyyden, eikä vilkkumiselle ole tarvetta. Tasaista valoa näyttävän valaisimen ja ajoneuvon nopeus ja suunta on helpompi hahmottaa liikenteessä kuin vilkkuvan valon.

Vilkkuvakin valo on parempi kuin ei valoa ollenkaan, ja saattaa se vilkku näkyä paremmin joissain olosuhteissa. Mutta vilkku ei saa olla muuta liikennettä häiritsevä tai liian kirkas.

Heijastimet ja huomioliivit

Valojen lisäksi näkyvyyttä voi parantaa myös heijastimilla ja kirkkailla väreillä. Polkupyörässä tulee olla sivulle päin näkyvä vaalea tai keltainen heijastin. Perinteiset pinnoihin kiinnitetyt heijastimet on helppo huomata. Lisäksi monia renkaita on nykyään saatavilla heijastavilla sivuilla, jotka myös parantavat näkyvyyttä.

Pimeimmillä syyskeleillä hyvä lisäturva on myös päälle puettava heijastinliivi, joka voi olla myös osa muuta vaatetusta, jos liivi tehty tuulenpitävästä kankaasta. Syksyllä ja talvella olen huomannut, että autot antavat paremmin tilaa liikenteessä ja autotiellä, jos päällä on hyvin näkyvä heijastinliivi.

Laatikkopyörät ovat vielä melko uusi ilmiö Suomen liikenteessä, joten pyörän koko ja pituus voi yllättää hämärässä muut. Tämän takia laatikon kylkeen voi lisätä heijastimia, joita löytyy ruuvilla kiinnitettäviä tai liimattavia.

Esimerkiksi 3M valmistaa liikennekäyttöön hyväksyttyjä sekä hyvin heijastavia heijastinteippejä. Halpahallien heijastinteippeinä myytävät tuotteet eivät aina heijasta valoa ollenkaan.

Kallista vai ei?

Hyvälaatuinen valaisinjärjestelmä dynamolla tai ilman maksaa 50–400 euroa. Jos haluaa välttämättä verrata kustannuksia muihin liikkumismuotoihin, niin iso tankillinen bensaa tai kuukauden seutulippu pääkaupunkiseudulla maksaa nykyään noin sata euroa. Hyvistä valoista on iloa ja hyötyä paljon pidempään.

Yhteenveto

Hyvin näkyvä pyöräilijä huomataan liikenteessä ja liikenneturvallisuus paranee. Laadukkat valot ovat helpot ja huolettomat käyttää.

, , , , , , ,

No comments yet.

Vastaa

Siirry työkalupalkkiin
Read more:
junakuva
Peräkärry + juna = pyöräretki mummolaan

Polkupyörän perävaunun voi työntää junaan ja panna vasta mummolassa pyörän perään. Tsekkaa junamatkailuvideo!

Close