Alavalikko

Arvio: Christiania 2-Wheeler vs. Christiania Light

Christianian kaksipyöräinen 2Wheeler on oiva nopeampaan ajoon, kolmipyöräinen Light taas isommille ostoksille ja hitaampaan tasapainotteluun.

Tanskassa suurin osa perhepyöristä on kolmipyöräisiä. Christiania bikes, jonka alkuperäisellä kolmipyöräisellä perhepyörämallilla on lähes ikonin asema Tanskassa, lanseerasi vuonna 2009 kaksipyöräisen mallin 2-Wheelerin.

Toisessa pyöräilyn suurvallassa, Alankomaissa, kaksipyöräiset perhepyörät ovat huomattavasti kolmipyöräisiä suositumpia. Ehkä Tanskassa ollaan konservatiivisempia tai sitten siellä kaivataan enemmän tilaa ja tukevuutta lasten ja tavaroiden kuljetuksessa.

Suomeen Christianian pyöriä tuo maahan Classic Bike, josta on juttu täällä. Classic Bike lainasi 2-Wheelerin meille testattavaksi. Classic Bike myös vahvisti tiedon, että 2-wheelerit eivät myy Suomessakaan yhtä paljon kuin Christiania Lightit.

Kun kaksipyöräiset ovat vahvoilla Alankomaissa, eikö Christianian 2-Wheeler saattaisi muokata markkinoita myös Tanskassa ja Suomessa? Kokeilimme 2-Wheeleriä kolmen päivän ajan ja vertasimme sitä käytössä olleeseen kolmipyörään.

Onko Christiania 2-Wheeler sitten nopeampi ja kevyempi kuin isoveljensä komipyöräinen Christiania Light (ja sen muunnelmat)? Kyllä on. Onko tilanteita, joissa kolmipyöräinen kuitenkin pärjää paremmin? Ehdottomasti. Miten 2-Wheeler poikeaa Workcyclesin Cargobike Longista? Se on suunniteltu enemmän lasten kuljetukseen.

Neljästä renkaasta, kolmipyörään ja lopulta kaksipyöräiseen

Perheessämme on viisi- ja kolmevuotiaat lapset. Molemmat vanhemmat ajavat pyörällä lapsia päiväkotiin ja hakevat kaupasta viikko-ostokset. Selvisimme pitkään lähipyöräkaupasta ostetulla halvalla peräkärryllä. Kun se tuli pieneksi aloimme liikkua peräkärry-lastenistuin -yhdistelmällä.

Kun vanhemmalla lapsella oli peräkärryssä hätä, piti nuorempi lapsi ensin nostaa alas istuimelta, tarkistaa vanhemman tila, hoitaa asia, nostaa nuorimmainen takaisin istuimeen ja jatkaa matkaa. Tämä oli hankalaa, mutta toimi joten kuten. Ylitsepääsemättömäksi ongelmaksi nousi vasta esikoulun alkaminen tänä syksynä. Esikoulu sijaitsee mäen päällä. Mäen kapuamiseen tarvittiin pyörä joka oli oikeasti suunniteltu isojen kuormien ajamiseen.

Käyttöön tuli Christiania Light, joka oli oiva ratkaisu ongelmiin. Kaksi lasta, lasten ja yhden vanhemman tavarat sekä tarvittaessa kauppakassi mahtui hyvin matkaan ja eskarin mäkikin päästiin polkemalla ylös.

Christiania Lightiin voi luottaa. Monille tämä yksi pyörä on synonyymi perhepyörälle. Sillä ei pääse kovaa, mutta perheen tarpeet sillä on helppo hoitaa. Halusimme kuitenkin kokeilla pärjäisimmekö kevyemmälläkin pyörällä.

Ketteryys vs. vakaus

Ajotuntuma kaksipyöräisessä kuormapyörässä on tietysti erilainen kuin kolmipyöräisessä. Kolmipyöräisessä on omat niksinä, jotka oppii nopeasti. Pyörää ei luonnollisesti kallisteta kääntyessä, eikä pyörä kaadu pysähtyessä. 2-Wheeler on tietysti ajotuntumaltaan lähempänä ihan peruspyörää, mutta koska pyörä on pitempi, on siinäkin omat erityispiirteet, joihin pitää tottua.

Suurimmat erot liittyvät vauhtiin. Kaksipyöräinen on kevyempi, joten sillä pääsee kovempaa. Komipyöräisen ohjattavuus on myös huonompi kovilla vauhdeilla. Se on myös kömpelömpi siinä, että epätasaisuuksia on vaikeampi välttää ja kaltevalla pinnalla todella täytyy ajaa kaltevasti, mikä on epämukavaa. Vaikka kolmipyöräinen pysyy tasaisella ja hitaissa vauhdeissa helpommin pystyssä, on se herkempi epätasaisilla pinnoilla.

Christiania Lightin jälkeen oli todella miellyttävä pyöräillä 2-Wheelerillä. Lapset ja minä pidimme kaikki saavutetusta lisävauhdista.

Hitaasti ajettaessa vahvuudet menevät toisin päin. Aivan kuten tavallinen pyörä, on kaksipyöräinen tavarafillari hankalampi ajaa hitaassa vauhdissa. Pyörän paino ja pituus lisäävät epävarmuutta, kun taas kolmipyöräinen pysyy jämäkästi pystyssä vaikka painoa onkin.

Jos reitillä on paljon ylämäkiä tai liikennevaloja – siis hidasta ajoa paljon – on kolmipyöräinen käytännöllinen ajettava. Jos taas matka on pidempi, on kaksipyöräinen huomattavasti ketterämpi.

Itse koin tämän ajaessani kahden lapsen kanssa kadulla ylämäkeen. Kun ylämäessä nopeus putosi reilusti ja takaatuleva bussi oli ajamassa ohi, pystyin kyllä pitämään ajolinjan suorassa, mutta hieman jyrkemmässä mäessä olisin joutunut pysähtymään turvallisuussyistä. Kolmipyörällä tämä ei koskaan ole ongelma. Se on helppo hallita hitaassakin vauhdissa. Jos täytyy pysähtyä, ei pyörän selästä tarvitse nousta ollenkaan.

2-wheelerin ketteryyden saatoin kokea työmatkalla. Kulosaaren sillalla Helsingin keskustaan ajaessa ei aamupyöräilijöiden joukossa tarvinnut tuntea itseään hitaaksi. Kaksipyöräisellä kuormapyörällä jaksoi polkea muiden joukossa. Ehkä poljin uutuudenviehätyksestä johtuen kovempaa, mutta on silti saavutus, että kuormapyörä on suunniteltu niin, että tavallisessa kaupunkimenossa pysyy hyvin kyydissä ilman suurta väsymystä. Kolmipyöräisellä sama yhdeksän kilometrin työmatka tuntuu yleensä työläältä.

Keskusta-ajoa

Helsingin keskustassa huomaa, että Christiania Light kääntyy paremmin kuin 2-Wheeler. 2-Wheeler on pidempi ja vaatii siksi enemmän tilaa kurveissa. Keskustassa joutuu myös usein hidastamaan reilusti käännöksiin tultaessa, mikä vaatii hieman harjoittelua. Keskustassa myös joutuu pysähtymään usein ja paikallaan seistessä kolmipyöräinen on ehdottomasti parempi. Pidemmän 2-Wheelerin ohjaimista on myös hankalampi yltää liikennevalotolppaan. Nämä ovat kuitenkin pieniä asioita ja niihin tottuu pian.

Pyörän pituudesta on myös etua. Töyssyissä laatikko ei pompi yhtä paljon kuin kolmipyöräisessä. Epätasaisella alustalla lapset kokevat siis vähemmän tärinää tai pomputusta 2-wheelerin kyydissä. Keskustan nupukivillä huomasin kuitenkin, että 2-Wheeler kolisi enemmän kuin Christiania Light. Mahdollisesti tämä kuitenkin johtuu siitä, että ajoin 2-Wheelerillä kovempaa.

Lapset kyytiin

Christiania 2-Wheeler on suunniteltu erityisesti lasten kuljetukseen. Laatikkoon mahtuu kaksi lasta vierekkäin. Meillä kyydissä oli viisi- ja kolmevuotiaat lapset. Vaikka he ovat tottuneet Christiania Lightin suurempaan laatikkoon, ei 2-Wheeleriä valitettu ahtaaksi. Jalkatilaan mahtuu vielä muutama kassi tavaraa, joten peruskuljetukset hoituvat pyörällä hyvin.

Laatikko on aavistuksen lyhyempi kuin Workcyclesin Cargobike Longin laatikko, mutta se on syvempi, mikä on eduksi lapsia kuljetettaessa. Lasten kuljetusta on mietitty myös siinä, että laatikossa on oikealla puolella oma ovi, josta lapsi voi kulkea laatikosta ulos ja takaisin sisään. Ovi on varsin tukeva eikä vaikuta helposti hajoavalta (tätä oli mahdoton testata muutamassa päivässä). Laatikossa on metallinen kehys ja kaikki sivut ovat erikseen vaihdettavissa, joten oven mahdollisesti hajotessa on kyseinen seinä helposti korjattavissa.

Verrattuna Christiania Lightiin, on ovi ehdoton parannus (Lightiinkin kuitenkin saa laatikon, jossa etuseinän saa auki). Vaikka pyörä toimi kiipeilytelineenä ja lapset pitävät reunan yli kapuamisesta, helpotti ovi lasten liikkumista. Lisäksi ovella näytti olevan psykologinen vaikutus lasten toimintaan sikäli, että oven avaus ja sulkeminen ikään kuin aloitti ja lopetti matkan. Matkan aikana ei tarvinnut ryhtyä kiipeilemään.

En päässyt tällä kerta vertaamaan 2-Wheeleria Cargobike Longiin tai Babboe Cityyn, mutta aikaisemman vähäisen kokemuksen perusteella ei ajettavuudessa ole suuria eroja. 2-Wheelerin laatikko on matalemmalla kuin Cargobike Longissa. Matala painopiste helpottaa tasapainoilua. Matala keskiö myös tarkoittaa sitä, että poljinten kanssa saa hieman varoa. Jos sisäreunan poljin on kurvissa alhaalla, saattaa se osua maahan.

Christiania 2-Wheeler on alumiinirunkoinen, joten se on myös kevyempi kuin vastaavat kaksipyöräiset tavarafillarit (poislukien Bullit). Siinä on rullajarrut kuten Cargobikessa ja muutenkin melko samanlaiset komponentit. Suurin ero on kenties seisontatuki, joka on Cargobikessa astetta tukevampi sekä kätevämpi käyttää. 2-Wheelerissä on käsijarruissa myös jarrulukot, toisin kuin Cargobikessa. Kolmipyöräisessä nämä ovat tärkeitä, mutta kaksipyöräisessä ne ovat hyvin vähässä käytössä. Pysähtyessä mäessä voi lukon laittaa päälle niin, ettei pyörää tarvitse pitää paikallaan omilla voimilla.

Erikokoiset kuskit

Ensimmäiset neljä kilometriä 2-Wheelerillä olivat minulle epämukavat. Oikeastaan löysin hyvän ajoasennon vasta testijakson lopulla. 2-Wheelerissä on kuitenkin säätövaraa. Satula loittonee ohjaustangosta mitä korkeammalle sen nostaa. Ohjaustanko on vakiona todella korkealla ja kovin lähellä satulaa, mutta ajoasennon saa reippaasti matalammaksi tarvittaessa. Lisäksi ohjaustankoa voi säätää eteen ja taakse, mikä helpottaa hyvän ajoasennon löytymistä.

Christiania Lightiin verrattuna tämä on suuri parannus. Lightissa vain satulankorkeutta voi säätää. Lyhyemmällä matkalla tämä riittääkin, mutta pidempiä matkoja ajaessa pitää säätövaraa olla enemmän.

Lopuksi

Christiania Lightissa kaikki on vähän isompaa kuin 2-Wheelerissä, mutta arjen kuljetuksissa 2-Wheeler oli meille yhtä matkaa lukuun ottamatta riittävän suuri. Suuri kauppareissu kahden lapsen kanssa jäi tekemättä.

Kaikki ylläesitetyt kritiikit sekä Christiania Lightia että 2-Wheeleriä kohtaan ovat melko pieniä asioita. Sellaisia, joihin tottuu kun ajaa pyörällä pidemmän aikaa. Lopulta kyse on siitä miten tykkää pyöräillä. Valinta on samantapainen kun valittaessa retkipyörän ja kaupunkipyörän välillä. Jos matkat ovat pitkiä, on 2-Wheeler ehdottomasti parempi valinta. Jos taas tavaraa tuppaa olemaan paljon tarvitsee tietysti isomman menopelin. 2-Wheeler on kuitenkin todella monikäyttöinen. Itse asiassa: Jos minulla olisi vain yksi pyörä jolla pitäisi kuljettaa lapset, ostokset ja muu roina sekä ajaa töihin, kotiin ja harrastuksiin, valitsisin Christiania 2-wheelerin.

Testirupeaman jälkeen kokeilin vielä peräkärry-lastenistuin yhdistelmää. Ajatuksena oli, että sillä pääsisi kovempaa kuin Christiania Lightilla ja että kyydissä olisi samanlaista kepeyttää kuin 2-Wheelerillä. Ei ollut ja ajettavuuskin on huonompi. 2-Wheeleriä olen todella jäänyt kaipaamaan.

, , , , ,

No comments yet.

Vastaa

Siirry työkalupalkkiin
Read more:
Kuvan vauhdikkuus on huijausta. Tarkkasilmäisimmät huomaavat seisontatuen.
Torkkuautomaatilla vauvauintiin

Vauvan saa iloiseen uintikuntoon, kun matka uimapaikkaan on samalla täysverinen torkkuretki tavarankuljetuspyörän kyydissä.

Close