Alavalikko

Koeajossa: Kolmipyöräinen Bakfiets.nl CargoTrike -laatikkopyörä

Bakfiets.nl CargoBike on eniten tässä blogissa esiintynyt pyörä, mutta samalta Azorin tehtaalta tulee myös mainio kolmipyöräinen perheenkuljetusfillari, CargoTrike. Pyörästä on kirjoiteltu maailmalla hehkuttelevia arvioita (esim täällä, mutta Suomessa CargoTrikejä ei ole juuri ollut, eikä niistä siksi täällä Tavarafillari.fissä ole juuri turistu.

Ainon perhe hankki kesällä Espooseen Bakfietsin kolmipyörän ja kehui hankintaa palstalla. Pari viikkoa sitten meidän perhe, Ainon perhe sekä muutama muu palstatuttu kokoontuivat Espooseen sunnuntaibrunssille, ja siinä kuulumisten vaihtamisen lomassa tarjoutui mahdollisuus testata rinnakkain Christianian Light -kolmipyörää, Bakfiets Cargobike -kaksipyörää, Bullittia ja kolmipyöräistä Bakfiets.nl CargoTrike -kolmipyörää. (Iso kiitos muuten kaikille osallistuneille, oli tosi mukavaa!)

Itse pääsin ensikertaa CargoTriken kyytiin, ja fillari teki kyllä todella positiivisen vaikutuksen. Ajelin pyörällä yhteensä noin kilometrin verran, eli seuraavat vaikutelmat perustuvat varsin vähään ajoon, mutta annan tulla silti:

CargoTrike on iso. Siis todella iso ja tilava. Christiania Light tuntuu Cargotrikeen verrattuna pieneltä. Cargotrikessa on suoraan tehtaalta penkit ja turvavyöt neljälle, ja ne neljä lasta mahtuvat kyytiin mennen tullen. Tsekatkaapas video – siinä kuskataan kolmea lasta ja sateenvarjorattaita, eikä näytä edes ahtaalta.

Cargotrike myös rullaa todella hyvin. Ajelin aiemmin kymmenen päivän testin Babboe Bigillä, joka tuntui raskaalta ajaa, ja sen rinnalla perheemme käytössä ollut Christiania on tuntunut ihanan kevyeltä. Bakfietsin kolmipyörässä massa tuntui – tämä pitäisi tarkistaa ja punnita, mutta sanoisin että teräksinen Cargotrike lienee 15-20 kiloa alumiinista Christiania Lightia painavampi – mutta pyörä rullasi todella nätisti. Itse asiassa, pyörä tuntui rullaavan jopa mukavammin kuin kolmipyöräinen Christiania.

Cargotrikessa etupyörät ovat piememmät kuin Christianiassa, mikä tarkoittaa matalampaa painopistettä. Ja se puolestaan tarkoittaa huomattavasti vakaampaa ajoa. Onnistuin kyllä nostamaan kurvissa CargoTrikenkin kahdelle renkaalle, mutta noin yleisesti ottaen meno tuntui paljon tasaisemmalta. Christiania on Bakfietsin kolmipyörää kiikkerämpi.

CargoTrike vaikuttaa varsin valmiilta paketilta. Nyt vertaan siis Christianiaan, jota varustellaan lisäosin, kun taas Bakfiets ostetaan enemmän tai vähemmän valmiina peruspakettina. Ainon pyörässä oli napadynamolliset valot molemmilla puolilla laatikkoa, hollantilaistyyppinen täyskoteloitu ketju, tarakka, valmiit paikat neljälle lapselle, hameverkko takarenkaassa…

CargoTrikessa ohjaaminen tapahtuu kuten Babboe Bigissa ja Christianiassa, koko etuosaa kääntämällä (Kolmipyöristä Nihola on niitä harvoja, joissa laatikko ei käänny, vaan vain pyörät). Ohjaustanko on normipyörätyyppinen, kuten Babboessa. Christianiassahan laatikkopyörää ohjataan maitokärrykahvasta. Täytyy sanoa, että tykkään fillaritangon ergonomiasta. Lisäksi Christianiaan verrattuna ohjaamo eli ohjaustangon ja satulan suhde oli paremmin säädeltävissä kuskin mukaan. Ylipäätään, tilaa oli enemmän.

Pressuviritystä ei päästy kokeilemaan. Se ei on kuulemma OK, muttei erityisen mahtava. Sama vika tuntuu olevan kaikissa näissä klassikkopyörissä.

Oman juttunsa ja jurputuksen aihe on se, että kuten Bakfietsin kaksipyöräisessä CargoBikessa, tässäkin istutaan kovalla vaneripenkillä. Siihen on helppo rakennella pehmusteet itse, mutta vähän mukavammat istuimet lapsille jo tehtaan puolesta olisivat kyllä kiva kehitysidea.

Yleisfiilis oli, että jos pitäisi hankkia kolmelle tai neljälle lapselle laatikkopyörää, niin hankkisin Bakfietsin CargoTriken. Kahden lapsen kuljetteluun se on vähän massiivinen, sanoisin että kahden lapsen kuskaamiseen käytettäväksi kolmipyöräksi ottaisin ehkä kevyemmän Christianian. Hinta näillä on jotakuinkin sama – Kahdelle lapselle pressun kanssa varustettu Christiania maksaa luokkaa 2350 euroa, CargoTrike taitaa olla testatulla eli varsin täydellä varustuksella 2500 euron pyörä.

Babboe Bigiin verrattuna Bakfietsin CargoTrike on huikeasti mukavamman tuntuinen – ja melkein tuplaten kalliimpi.

Mutta nämä siis todella nopealla pikapyörähdyksellä. Olisi kiva kuulla muidenkin näkemyksiä CargoTrikesta. Antakaahan tulla, sana on vapaa!

, , , , , , ,

No comments yet.

Vastaa

Siirry työkalupalkkiin
Read more:
tukholmanpremi
Kolme fillariretkeä Tukholmaan osa 3

Kesällä 2009 läksimme sitten Bakfietsillä ja hydridillä Tukhoman reisulle ja oli vieläkin hauskempaa kuin edellisillä kahdella matkalla, jotka teimme pelkästään...

Close