Alavalikko

Käyttäjän kokemuksia: Sähköavusteinen kuormapyörä talvella

Meidän kalkaduuna talvella

Mitens tällainen sähköavusteinen hyötypyöräily sitten talvella oikein toimii?

Tämä kysymys askarruttaa varmaankin useita jotka pohtii fillarinsa sähköistämistä. Sähköavusteisuus on kiva bonus tavarapyöräilyyn mutta samalla yksi potentiaalinen rikkoutuva kokonaisuus. Ainoa pelkästään talvesta johtuva vaara on moottorin jäätyminen.

Sähkömoottorin kanssa voi tulla ongelmia, jos sen sisälle päässyt vettä tai sinne kondensoitunut vesi jäätyy. Silloin moottori jumiutuu. Tätä ei tapahdu ajaessa, vaan kun pyörä on seisonut pidempään pakkasessa.

Jäätynyt moottori on sulatettava joko viemällä se sisälle tai muulla tavoin lämmittämällä. Tästä mahdollisesta ongelmasta pääsee eroon, jos pystyy säilyttämään pyörää lämpimissä sisätiloissa.

Toinen todella ärsyttävä kysymys on  kevyen liikenteen väylien kunnossapito. Se ei ole niin hyvää kuin mitä ns. autoteiden eli ajoratojen talvihuolto on. Helposti tuntee itsensä toisen luokan kansalaiseksi. Perustuslaissa ei valitetttavasti ole reiluuspykälää, johon vedota tässä asiassa. Jossain vaiheessa varmasti tajutaan, että tämä on yksi niistä todellisista teoista, jotka edistävät pyöräilyä – puheiden ja selvitysten sijaan.

Ei anneta tämän nyt häiritä hyvää zeniä. Sähköavusteisella pyörällä pääsee liikenteeseen hyvin talvellakin.

Luisteluretki onnistuu erinomaisesti tavarafillarin avulla, on myös hyvä tuki poseerausharjoittelussa.

Ajaminen

Talvella on pyöräily muutenkin raskaampaa kuin kesäkeleillä joten sähköt keventää mukavasti ja mahdollistaa pitkienkin matkojen taipaleet. Kohtuullisissa lumiolosuhteissa sähköavusteisella tavarafillarilla ajaminen on varsin helppoa, koska sähköavusteisuus on etupyörässä joten molemmat pyörät vetävät. Ilman sähkön avustamaa etuvetoa, etupyörä tuppaa liukertelemaan pehmeämmässä lumessa, se hakee reittiä ja puskee.

Avustettu etuveto auttaa ”kiipeämään” pienten lumikasojen ja hangenriekaleiden yli. Lumipuurossa ajamisessa on toki apua ylipäänsä sähkön tuomasta tehon lisäyksestä. Ainakin etupyörään kannattaa laittaa karkeakuvioinen nastarengas, taaksekkaan ei ole pahitteeksi. Olen pari viimeistä talvea ajellut ilman nastoja takana, lumessa hyvin toimiva karkeakuvioinen  ja leveä rengas on ollut alla.  Mutkiin kannattaa ajaa varovaisemmin koska 20 tuumainen etupyörä lähtee liukkaalla aika helposti alta. Auratulla tiellä, pakkaslumella ajaminen ei paljon kesäkeleistä poikkea.

Pukeutuminen ja suojautuminen

Asianmukainen tuulen- ja vedenpitävä kerrospukeutuminen on voittajan valinta, erityishuomiota kannattaa käyttää kasvojen suojaamiseen viimalta. Ylipukeutumista kannattaa välttää ja kohtuutonta hikoilua, koska pysähtyessä saattaa tulla nopeasti kylmä.

Nopeudet ei nouse talviaikaan niin isoiksi kuin kesäkeleillä joten viiman purevuus ei ole ehkä niin paha mutta pienet lapset on syytä suojata viimalta ettei posken päät muutu valkoisiksi. Kuomu on tässä hyvä.

Itse käytän goretex takkia ja housuja, alla on kelin mukaan sitten tarpeellinen määrä merino- ja puuvillaa. Jaloissa on lisäsuojana säärystymet ja käsissä pitkävartiset jääkiipeilyhanskat. Pipo päässä ja sen päällä takin huppu.

bak

Helsingin keskuspuistossa kovalla pakkaslumella ajaminen on todella hienoa.

jää

Nuoskalumi pakkautuu eturenkaan ja lokasuojan väliin, onneksi jarrut on päivitetty.

 

, , , , , , ,

No comments yet.

Vastaa

Siirry työkalupalkkiin
Read more:
Lasten kuljettaminen pyörällä on hauskaa, helppoa ja turvallista. Aloittaa kannattaa siitä, mikä tuntuu helpoimmalta, hauskimmalta ja turvallisimmalta.
Vinkkejä lasten kanssa pyöräilyn aloittamiseen

Lasten kuljettaminen pyörällä on hauskaa, helppoa ja turvallista. Aloittaa kannattaa siitä, mikä tuntuu helpoimmalta, hauskimmalta ja turvallisimmalta.

Close