Alavalikko

Christiania Light vs. Bakfiets Cargobike Long

Etualalla Christiania Light (Classic Bikesta), taustalla Bakfeits Cargobike Long (Worcyclesista). Molemmat varusteineen noin 2300 euron perhepyöriä.

Christiania Light ja Bakfiets.nl Cargobike Long maksavat molemmat varusteineen 2300-2500 euroa ja sopivat hyvin perhekäyttöön. Molemmat on arvioitu erikseen täällä Tavarafillari.fissä jo aiemmin, mutta millaisia pyörät ovat toisiinsa verrattuna?

Bakfietsistä meillä on yli kahden vuoden kokemus. Cargobike Long oli pyörä, jonka päädyimme hankkimaan esikoisen syntymän aikaan, Christianiaa testaamatta. Christianian saimme Classic Bikelta koekäyttöön syksyksi, ja siihenkin on sekä isi, äiti että lapset ehtineet saada muutaman sata kilometriä takapuolituntumaa.

Kaksi hyvää perhefillaria

Sanotaan tämä ensin: Molemmat pyörät ovat todella hyviä. Niissä on laatupyörän fiilis, alusta loppuun. Kokoonpano on tehty huolella, eikä yksityiskohdissa ole pikkusäästöjen etsimisen fiilistä samaan tapaan kuin halvemman hintaluokan pyörissä.

Molemmissa on sama klassikkotyyli: Metallirunko ja vanerilaatikko, ajoasento tyylikkään pysty. Kumpikaan ei ole sporttipyörä, vaan kaupunkiasiointiin tehty kuormajuhta.

Meillä molemmat pyörät ovat arkikäytössä. Kun on mistä valita, voi valita tarpeen ja tunteen mukaan. Molemmat tykkäävät kummastakin pyörästä, ja kaksivuotias esikoinenkin nauttii vaihtelusta. Viisikuisen kuopuksen mieltymyksistä on paha ottaa selvää.

Bakfietsin hankintapäätös syntyi meillä 2010 pitkälti kansainvälisiltä foorumilta syntyneiden mielikuvien perusteella: Jos tykkää pyöräillä, tykkää kaksipyöräisestä ja kolmipyörä on kauhistus. Nyt, rinnakkaiskäytön jälkeen, mieli on toinen: Kuukauden käytön jälkeen olimme jo yksissä tuumin myymässä pois Bakfietsia ja vaihtamassa Christianiaan. Uutuudenviehätyksen karistua ero tasoittui taas, ja nyt pyörät tuntuvat tasavahtoilta. (Samaa sanoi muuten myös Workcyclesin omistaja Henry, jonka tapasin Amsterdamissa. Hän itse myy Bakfietsia, mutta kehui Christianiaa kokolailla sydämellisesti.)

Suurin ero ei ole laadussa, vaan siinä, että kaksipyöräinen ja kolmipyöräinen pyörä ovat täysin erilaisia ajaa. Joskus väitin, että naiset ja kokemattomat pyöräilijät tykkäävät kolmipyöristä, miehet ja pyöräilyharrastajat kaksipyöristä. Kokemus on osoittanut, että tämä sääntö ei pidä vettä spagettilävikön vertaa.

Valinta hyvän kaksi- ja kolmipyörän välillä on lopulta makukysymys. Omaan makuun parempi selviää vain kokeilemalla.

Eroja Bakfietsissä ja Christianiassa toki on. Toinen on yhdessä asiassa parempi, toinen toisessa.

Näissä Christiania Light voittaa

Tila. Christiania Light on selvästi tilavampi. Kun pitää lähteä taaperon ja kaukalossa kulkevan vauvan kanssa liikkeelle, väki ja varusteet mahtuvat Christianian kyytiin heittämällä. Bakfiets on sen verran pienempi, että tarvitaan pyöräilylaukut ja vähän asettelua, että sama rojukasa mahtuu kyytiin.

Kuomu. Christianian Bugatti-kuomu on paljon näppärämpi käyttää arjessa kuin Bakfietsin sadekuomu. Olkoonkin, että Bakfietsin kyydistä lapsilla on avarammat näkymät.

Vakaus hitaissa vauhdeissa. Bakfiets meni mustan jään aikaan hitaassa vauhdissa nurin. Christiania olisi pysynyt kolmella pyörällä pystyssä. Muutenkin hitaassa vauhdissa kaksipyörä alkaa huojua ja pystyssä pysyminen vaatii jatkuvaa pientä mutkittelua, Christiania kulkee suoraan sinne minne sitä vie.

Rentous. Christiania on rennompi. Tai ei se Christianian ominaisuus ole, se on kolmipyörän ominaisuus.

Näissä Bakfiets voittaa

Nopeus. Bakfietsillä pääsee kovempaa ja pidemmälle. Aina, jos matkaa pitää tehdä enemmän kuin 4-5 kilometriä suuntaansa, otamme kaksipyörän ja kolmipyörä jää talliin.

Vakaus suuremmissa nopeuksissa. Kaksipyörä ei kaadu, kun sen ajaa kovaa vauhtia mutkaan, koska sitä voi kallistaa sisäkaarteeseen. Kolmipyörää ei pysty kallistelemaan, ja kovemmissa vauhdeissa meno alkaa tuntua epävakaalta.

Kaltevat pinnat ja töyssyt. Kolmipyöräisellä pyörällä on epämukavaa ajaa kaltevilla pinnoilla, koska koko pyörä kallistuu ja tuntuu kaatuvan kyljelleen (ei se kaadu, mutta tunne on epämukava). Kaksipyörä kulkee pystyssä. Kolmipyöräisellä on länes mahdotonta väistellä kuoppia, koska renkaat kulkevat kolmea eri ajolinjaa. Kaksipyörän renkaat kulkevat yhdessä urassa, eli kuopat voi kiertää.

Kanttikivet. Hieman yllättäen, tämä tuntui olevan arkiajossa isoin ero kaksipyörän eduksi. Se kulkee kanttikivien yli huomattavasti mukavammin. Christianialla matalakin kanttikivi on ylitettävä hidasta kävelynopeutta, tai tärähdys lasten penkillä on hirvittävä. Bakfietsillä kantteihin on toki hidastettava, mutta huomattavasti vähemmän. Järkevän oloinen selitys erolle on, että Bakfietsissä lapset istuvat suurin piirtein akselien välissä, Christianiassa lähes suoraan etuakselin päällä.

Ketjusuojus. Pieni yksityiskohta, mutta hollantilainen täyskoteloitu ketju on lapsiperheessä mahtava juttu. Ei ketjuihin leikeissä tahrittuja sormia tai heikkaleikeissä tuhottuja ketjuja! Christianian suomalais-/tanskalaistyyppinen ketjusuoja suojelee vain kuljettajan lahjetta.

, , , , , , ,

No comments yet.

Vastaa

Siirry työkalupalkkiin
Read more:
Kuvassa Christiania Light Bugatti-kuomulla.
Kolumni: Pyörätiet tarvitsevat perheitä

Lapsiperheet pitäisi saada hoitamaan kauppa- ja tarhamatkansa pyörällä, koska se todella panisi säpinää pyöräilyn kehittämiseen.

Close