Alavalikko

Tavarafillari.fi Amsterdamissa: Workcyclesin uudet “superlaatikkopyörät”

Workcyclesin perustaja Henry Cutler esittelee Tavarafillarin Tepolle uusien kolmipyörien prototyyppejä Amsterdamissa. ”Näissä on myös peruutusvaihde.” ”Eikä? Miten se toimii?” ”Se on monimutkaista. Mutta toimii.”

Ihan oikeasti. Workcyclesin uusissa kolmipyörissä on peruutusvaihde. Se oli hämmentävin asia, johon Amsterdamin reissulla tuli törmättyä.

”Jarrutat vaan jalkajarrulla, ja kun pyörä pysähtyy, voit polkea takaperin”, WorkCyclesin omistaja Henry Cutler opasti firman uuden superpyörän prototyypin koeajolle. Olin ällikältä lyöty, mutta homma toimi juuri noin, ja se toimi hyvin. Polkupyörä, jossa on pakki! Itse asiassa, kolmipyörän tapauksessa ihan kiva lisäominaisuus, pyörää kun oikeastikin saattaa joutua veivaamaan välillä edestakaisin samaan tyyliin kuin autoa.

Ei sillä, että peruutusvaihde olisi olennaisin asia WorkCyclesin uusissa tavarafillareissa. Henry on eri palstoilla vihjaillut, että hyvää on tulossa, ja testin perusteella hyvältä vaikuttaa.

Kolmipyörä, joka tuntuu polkupyörältä

Aloitetaan tuosta kolmipyörästä. WorkCyclesiltä on siis tulossa kolmipyöräinen tavarafillari, joka vaikutti testin perusteella mahtipeliltä. Pyörän ohjaus on samantyyppinen kuin Niholassa ja siis täysin eri tyyppinen kuin Babboen, Bakfietsin ja Chritianian kolmipyörissä: Laatikko ei käänny, vaan vain renkaat.

Tästä seuraa, että pyörän ajotuntuma muistuttaa huomattavasti enemmän tavallista polkupyörää kuin laatikkoa kääntelemällä ohjattava kolmipyörä.

Noin kilometrin pikatestin perusteella pyörä oli kevyt ja mukava ajaa, nosti hyvin huulille. Tykkään myös Christianiasta, eikä näissä ollut keveyden sunteeh juurikaan eroa – ajotuntuma vain oli ihan toinen.

Workcyclesin uuden kolmipyörän seisontajarru on laatikon takana, näppärästi saatavilla. Alhaalla olevan seisontatuen voi bongata ylimmäisestä kuvasta, kun vilkaisee pyörän keulan alle.

Peruutusvaihteen lisäksi fillarissa oli toinenkin jännittävä tuotekehittelykohta: Seisontajarru, joka samalla estää pyörää kaatumasta. Kun seisontajarrun laittoi päälle, renkaat lukittuivat paikalleen ja pyörän eteen nousi seisontatuki, joka estää pyörän kippaamisen eteenpäin, kun keulaan nousee viisikymmentä kiloa lasta. Piina on tuttu esimerkiksi Triobikesta.

Keveä kaupunki-Bakfiets

Nousee. Eikä paina juurikaan enempää kuin ns. intin pyörä. Tosin tähän tulee vielä kymmenisen kiloa laatikkoa kaupan päälle, ja sen jälkeen vielä laatikon lasti. Silti WorkCyclesin uusi cargo on verrokkiaan Bakfietsia selvästi kevyempi.

Kolmipyörän lisäksi tulossa on kevytversio Bakfiets.nl:n Cargobikesta. Pyörä muistuttaa Bakfietsiä, mutta on karvan verran sporttisemman tuntuinen, olematta kuitenkaan Bullittin veroinen isin leikkikalu.

Henryn mukaan pyörä tulee olemaan seitsemästä kymmeneen kiloa Bakfietsin pyörää kevyempi, mikä on melko paljon. Vaikka tavarafillareissa grammoilla ei ole mitään väliä, taaperon verran vähemmän painoa alkaa tuntuu ylämäessä jo selvästi.

Pyörän prototyyppi oli sen verran alkutekijöissään, ettei siinä ollut edes vielä laatikkoa. Koeajossa se tuntui valtavan hauskalta peliltä – huimasti kevyemmältä ajaa kuin keskiverto kaupunkimummis, mutta silti sopivan ylväältä ja ryhdikkäältä tällaiselle puku päällä töihin polkevalle herrasmiehelle.

Ja kyllä, pyörän jaksoi nostaa kevyesti olalle. Olen nostellut painavampia peruspyöriä.

Henry itse vertasi pyörää CETMAn fillareihin, joita kehui suuresti. Tosin, kun ovat amerikkalaisvalmisteisia, niitä ei ole mitään mieltä hankkia Eurooppaan.

Pieneen pakettiin ja halvalla Suomeen

Uusien pyörien isoin uusi asia on kuitenkin se, että ne purkautuvat Bakfietseja pienempiin osiin ja mahtuvat siksi muutamaan pienehköön pahvilaatikkoon. Runko katkeaa kahtia, ja laatikot ovat umpivanerin sijaan kantavaan kehikkorunkoon kiinnitettäviä ohuita levyjä . ”Levyt on helppo ottaa irti, maalata mielen mukaan ja kiinnittää takaisin. Tai vaikka vaihtaa hiilikuituisiin”, Henry kuvaili.

Pyörien tilaaminen Suomeen on maksanut pyörän hinnan lisäksi jopa 500 euroa rahtikuluja. Uusia pyöriä saa tuolla hinnalla Hollannista Suomeen viisi, ja yhden pyörän postituksenkaan ei pitäisi maksaa juurikaan yli 200 euroa.

Sarjatuotantoon ehkä ensi kesänä

No milloin näitä pyöriä saa? Ja mitä ne maksavat?

Henryn mukaan uusia WorkCyclesin tavarafillareita tuskin saadaan kauppoihin ennen ensi kesän loppupuolta. Fillari ei ole vielä valmis – laatikon yksityiskohdissa on pohtimista, kuomuja ei ole, eikä prototyyppien valmistumisen jälkeen sarjatuotantoa polkaista käyntiin ihan hetkessä.

Ensimmäinen tuotantosarja tehdään Hollannissa, mutta myöhemmin tuotanto on määrä siirtää Taiwaniin, missä WorkCycles teettää jo nyt FR8:n -kaupunkirahtipyöräänsä (josta on muuten käytetty suoraan hyväksi havaittu peräpää uusien tavarafillarien rakennuspalikkana).

Hinta asettuu Henryn mukaan kahden ja puolen tuhannen euron kieppeille. Pyörästä tulee todennäköisesti hieman Bakfietsia kalliimpi, mutta kovin paljoa enempää ihmiset eivät ole valmiita tämän tyyppisestä käyttöpyörästä maksamaan.

, , , , , , ,

No comments yet.

Vastaa

Siirry työkalupalkkiin
Read more:
Tekstiä
Vinkki: Pyöräilyaiheisia paketteja pukinkonttiin

Joulu on ihan nurkan takana. Tavarafillari.fi keräsi muutaman fillarihenkisen joululahjavinkin. Mitä sinä käärisit pakettiin pyöräilystä innostuneelle lapselle, isälle tai äidille?

Close