Alavalikko

Tavarafillari.fi Amsterdamissa, osa 2: Millä hollantilaiset kuljettavat lapsiaan?

Yksi monista kadulta käytöstä bongatuista Bakfietseista. Tässä oli näppäränä lisävarusteena teline lastenrattaille. Kuka tois näitä Suomeen? Pliis?

Yksi monista kadulta käytöstä bongatuista Bakfietseista. Tässä oli näppäränä lisävarusteena teline lastenrattaille. Kuka tois näitä Suomeen? Pliis?

Kävin Amsterdamissa työmatkalla, ja hyvän ystäväni huvittelimme bongailemalla nättejä pyöräilijöitä ja pyöriä, Se ei ollut kovin vaikeaa, sillä tässä suhteessa Amsterdam on unelmien kaupunki. Siellä tyylikkäät ihmiset ajavat pyörällä, ja pyörissä on tyyliä. Tai itse asiassa kaikki ajavat pyörällä, ja kaikki ajavat nimenomaan perinteisillä miesten- tai naistenpyörillä, eivät susirumilla wannabe-harrastevälineillä.

Laatikkopyöriäkin tuli bongattua. Keskustan asuinkortteleissa laatikkopyörä tai pari löytyi jokaisesta kadunvarresta, kadun varteen parkkeerattuna. Oli Bakfietsiä, Babboeta ja ennestään tuntemattomia laatikkopyörämerkkejä. Jostain taisin bongata Christianiankin, mutta tanskalaispyöriä Hollannissa ei järin paljoa näkynyt.

Laatikkopyöriä siis oli, mutta missään nimessä kaikki hollantilaiset eivät kuljeta lapsiaan laatikkopyörällä. Se on kallis ja painava vekotin, myös Hollantilaisella mittapuulla. Sen sijaan lapsia kuljetettiin tuhdeilla peruspyörillä, joissa lapsille oli asennettuna istuin eteen, taakse tai jonnekin siihen välille. Joissakin pyörissä sekä-että.

Vierailu Workcyclesin pyöräkauppaan tuki samaa tarinaa. Sielläkin oli toki laatikkopyöriä (joista kirjoitin jo aiemmassa postauksessa), mutta varsinainen myyntituote ovat tukevat, hieman rahti-Jopoa muistuttavat kaupunkipyörät. Kauppias Henry antoi minun testata omaa arkipyöräänsä, Fr8:n pintakäsittelemätöntä prototyyppiä (teräspyörä oli ottanut kauniin ruosteenvärin, joka Henryn mukaan riittää suojaamaan pyörää vallan mainiosti).

WorkCyclesin Henry antoi testattavaksi oman arkipyöränsä, lastenkuljetuskäyttöön modatusta Fr8:sta (lausutaan freight, kuten rahti englanniksi. Tästä jäi sellainen syyhy, että tekisi mieli hankkia tuollainen rahti-Jopo itsellekin.)

WorkCyclesin Henry antoi testattavaksi oman arkipyöränsä, lastenkuljetuskäyttöön modatusta Fr8:sta (lausutaan freight, kuten rahti englanniksi. Tästä jäi sellainen syyhy, että tekisi mieli hankkia tuollainen rahti-Jopo itsellekin.)

Gr8 kertää jotakuinkin mitä vain. Jos Helkaman Oivan ohjekirjassa kielletään panemasta tarakalle yli 20 kilon painoa, Fr8:n päälle sopii lastata kymmenen kertaa enemmän kuormaa eikä se ole moksiskaan. ”Käyttöpyörä”, Henry kuvaili. Sopii potkia ja käsitellä huolettomasti, matka jatkuu. Henryn pyörässä oli takana kevyt kuppi-istuin lapselle, ja pienempi kulkee edessä polkijan sylissä, satulaistuimessa.

Näitä satulaistuimia ei Suomessa juuri näe, mutta Hollannissa ne ovat tuikitavallisia. Henry kertoi oman kuopuksensa matkustaneen siinä jo alle kaksivuotiaana. Ensin käytössä oli ollut Bobiken syli-istuin, mutta se käy ahtaaksi melko pian. Ja kun pikkuinen oli nähnyt satulan, ei muu ollut enää kelvannut. ”Yllättävän hyvin ne kyydissä pysyvät, kun ovat pienestä saakka oppineet.”

Tässä se salaisuus onkin, Henry pohti. Hän ei suosittelisi lasten satulaistuinta perheelle, jossa vanhemmat ovat pyöräilleet edellisen kerran teininä ja lapsi tulee kyytiin ensimmäisen kerran. ”Mutta kun lapset ovat sylivauvasta asti olleet kyydissä, tällainen toimii tosi hyvin.”

Työreissu Damiin jätti aika vähän aikaa ihmetellä pyöräilyskeneä. Kun lähdimme Workcyclesiltä, kaikki muut pyöräkaupat olivat jo kiinni. Turistikartassa mainostettiin, että monet firmat vuokrasivat laatikkopyöriä ja perhetandemeita.. Taidanpa ottaa lapset ja vaimon mukaan, vuokrata jokilaivasta asunnon viikoksi ja lähteä keväämmällä nauttimaan tulppaanien kaupungista.

Mieleen jäi vähän kaihertamaan, josko pitäisi hankkia kauppakassipyöräksi Fr8:n pikkusisko Gr8, joka oli melko greit. Siihen samanlainen varustus kuin Henryn Fr8:tiin, niin laatikkopyörämme saisi täydellisen aisaparin – kevyen perhepyörän, jolla pienemmän kauppareissut hoituisivat kuin lentäen.

WorkCyclesin pyöriä saa pian muuten Suomestakin. Tämä ei ollut tiedossa vielä Hollannin -vierailumme aikaan syyskuussa, mutta tänä vuonna Tavarafillari.fin aktiiveihin kuuluva PA perusti laadukkaisiin lastenkuljetuspyöriin erikoistuneen pienen pyöräkaupan nimeltä Liikkuva Laatikko. Ehkäpä noita perhekäyttöön sopivia peruspyöriäkin nähdään vastaisuudessa oikein kunnon koeajoissa täällä Tavarafillari.fin sivuilla.

, , , ,

No comments yet.

Vastaa

Siirry työkalupalkkiin
Read more:
Kolumni: Pyöräilijän kasvatusoppi

Laatikkopyörän kyydissä kasvaa parempia ihmisiä, eikö niin? Vauva-lehden vuoden takainen kolumni nyt Tavarafillari.fissä.

Close