Alavalikko

Pikatestissä Fillari-messuilla esiteltävää luksusta: Urban Arrow

Urban Arrow Finland-6

Testiajo takana, hymy herkässä. Urban Arrow 3550 euroa, urbanarrow.fi Ribcapin punainen suojapipo Classic Bikesta.

Urban Arrow on pyörä, joka tavarafillariporukoissa on ollut tapana mainita kohdassa ”joskus tulevaisuudessa”. Tulevaisuus saapui Suomeen tänä keväänä, ja on kaikkien nähtävillä Fillarimessuilla maaliskuun 8.–10. päivä eli ensi viikon viikonloppuna. (Fillarimessuista perhepyörävinkkelistä vielä lisää postauksen lopuksi, mutta alkuun vähän Urban Arrow -hehkuttelua)

Koska Tavarafillari.fin rooliin kuuluu olla näissä jutuissa ensimmäinen, kävimme testaamassa pyörää jo ennen messuja – siitäkin huolimatta, että kauppias varoitteli pelin olevan varsin ärmäkkä ja varustettu vain kesärenkailla. Pakko oli, silti.

Ja kyllä kannatti. Pikaisella muutaman kilometrin polkaisullakin Urban Arrow teki vaikutuksen laadukkaan oloisena pyöränä. Siinä on luksuksen tuntua: jämäkkä ohjaustuntuma, laadukkaat materiaalit, hillittömän hyvin toimivan oloinen keskiömoottori. Toki luksuksen tuntua saattaa tehdä se, että tietää pyörän hinnan: 3550 euroa sähköavusteisena (tuhat euroa vähemmän ilman sähkömoottoria), mutta ilman suojakuomuja tai pressuja. Suomessa tuikitarpeellinen suojakuomu nostaa hintaa vielä 265 eurolla.

Syvällisempi arvio saa jäädä tuonnemmaksi, kun saamme pyörän pariksi viikoksi oikein kunnon käyttöajoon lumien sulettua. Nyt muutama pointti, joiden takia kannattaa käydä messuilla tsekkaamassa pyörä:

Urban Arrow edustaa uutta fillarisuunnittelua. Siinä on samalla tavalla sporttista modernin laadun fiilistä kuin vaikkapa automaailman puolella Audeissa. Esimerkiksi ketju häviää täysin rungon sisään, ja metallikehikon välissä oleva perheenkuljetuslaatikko on tehty samasta kevytmuovista kuin pyöräilykypärät. Tämä tuo toisaalta keveyttä, toisaalta turvaa: Lapsi voi kolauttaa päänsä laatikon reunaan, eikä kuhmua tule samaan tapaan kuin vanerilaatikkopyörän kanssa (näitä meidän perheeseen on saatu, kun taapero on nuokahtanut penkkiin kesken ajomatkan).

Urban Arrow Finland-5

Vaimo kiinnitti erikseen huomiota fiksuun laatikon pohjaan: metalliritilän läpi valuu kura ja pikkuhiekka, joka umpilaatikossa jää pohjalle pyörimään.

Portaaton vaihteisto oli minulle uusi kokemus. Erittäin miellyttävä sellainen.

Suurimpana juttuna: Keskiömoottori. Tasaista, tuhtia apua polkemiseen antava mottori ei ole renkaan akselissa vaan keskiössä, eli moottori pystyy ottamaan hyödyn pyörän omista vaihteista. Siitä seuraa, että moottorin antama apu on tasaisempaa ja vääntöä riittää rankempaankin ylämäkeen.

Pyörää pääsee silmäilemään nettikaupassa osoitteessa urbanarrow.fi. Tavarafillari.fin lukijat saavat pyörän hinnasta 50 euron alennuksen koodilla TF-UA-2013.

Testaamamme fillari oli ainoa koeajokappale, eli pyörää ei pääse testaamaan ihan missä tahansa Intersportissa. Samainen pyörä on siis näytillä myös Fillarimessuilla, ja jos messuille ei ennätä, koeajon voi sopia maahantuojan luo Espoon Olariin.

Pyörän toimitusaika on viisi viikkoa. Kauppiaan mukaan pyöriä ei makaa maailmalla odottamassa myymistä, vaan ne rakennetaan tilausten perusteella.

Fillarimessuilla enemmän perhepyöriä kuin koskaan

Urban Arrow on kuumin uusi perhepyöräjuttu Fillarimessuilla, mutta tänä vuonna sanoisin, että laatikkopyöräfaneilla on aika monta syytä raahautua Messukeskuksen koeajoradalle.

Yksi messujen keskeisistä teemoista on Hollanti, ja Hollannissa yhtenä teemana perhepyörät. Maailman hienoimman fillarimaan (sori, Tanska) suurlähetystöllä on messuilla oma ständi, jossa featurena maan suosituimmat laatikkopyörät, Babboet.

Babboehan sai viime kesänä Suomeen oman maahantuojan, joka on sattumoisin sama hullu hollantilainen kuin Urban Arrown kauppias – Gert-Jan Hendrikssen. Hän on aloittanut myös Johnny Loco -nimisten design -perhepyörien maahantuonnin, ja koko kolmen brändin kattaus on koeajettavana testiradalla. Urban Arrown testin yhteydessä Gert-Jan lupaili testiradalle Babboe City Electricin, Babboe Big Electricin, sähköavusteisen Urban Arrown sekä sähköavusteisen, kolmipyöräisen Johnny Locon pyörän.

Hollantilaisten laatikkopyörien rinnalla pääsee kokeilemaan tanskalaisia vastineita: Classic Bike on jälleen mukana messuilla, ja tuonee näytille Christianian laatikkopyörät sekä Tribiken design -perhepyörän.

EDIT: Classic Bike ei ole mukana messuilla, toisin kuin näytteilleasettajaluettelossa väitetiin.

, , , , , ,

No comments yet.

Vastaa

Siirry työkalupalkkiin
Read more:
Kuvankaappaus 2012-3-4 kello 17.28.47
Video: Talvipyöräilyä tavarapyörillä

Pitkä akseliväli ja matala painopiste tekevät Bakfietsistä vakaan talvikulkineen. Kolmipyöräinen Nihola on vielä vakaampi.

Close