Alavalikko

Millainen Christiania-kolmipyörä on talvella?

Christiania Light. Näitä saa Classic BIkesta, hintaluokka kuvan paketilla 2300 euroa.  Tsekatkaa muuten tämnä postauksen video - se on mahdollisesti kaikkien aikojen ensimmäinen ilmakuvia sisältävä tavarapyöräesittely maailmassa.

Christiania Light. Näitä saa Classic Bikesta, hintaluokka kuvan paketilla 2300 euroa.
Tsekatkaa muuten tämnä postauksen video – se on mahdollisesti kaikkien aikojen ensimmäinen ilmakuvia sisältävä tavarapyöräesittely maailmassa.

Meidän perheessä laatikkopyörä on ympärivuotinen arjen helpottaja. Talvella hupiajelua ei juuri tule tehtyä, mutta pyörällä perheen ostoskassit kulkevat kaupasta kotiin paljon helpommin kuin jalkapelillä raahaten. Kaksi talvea kuormajuhtana on ollut kaksipyöräinen Bakfiets (talvikokemuksia esim. täällä), mutta viime syksynä saimme Classic Bikelta testiin kolmipyöräisen Christiania Light -laatikkopyörän.

Rehellisyyden nimissä, @Heidi on ajellut menneinä talvina kaksipyörällä talviliukkailla melko vähän. Vaikka se on talvellakin peruspyörää vakaampi, liukastumisriski on silti olemassa. Kolmipyörällä kauppareissuja ovat hoitaneet melko tasapuolisesti molemmat.

Jääkelillä kolme pyörää on kultaa

Kolmannesta pyörästä on kieltämättä liukkailla keleillä iloa. Ensimmäisellä pääkallokelillä olo oli vänkä, kun pyörä puski mutkassa pitkin mustaa jäätä, mutta tasapaino ei heilahtanut hetkeksikään. Eihän liukastelu tietenkään vaaratonta ole, mutta turvallisuudentunne on ihan toinen kuin horjahdellessa kahden pyörän päällä.

Liukkailla kolmipyörä siis voittaa kaksipyörän kirkkaasti.

Lumisateella kaksipyörä on ykkönen

Tilanne on sen sijaan toinen, kun maassa on tuoretta lunta ja reitti kulkee pitkin ajorataan painautuneita rengasuria. Kaksipyörällä tällainen keli on melko helppo – autojen jättämissä urissa on yllin kyllin tiiviiksi pakkautunutta polkua. Tottunut kuski huristelee kaksipyörällä kolmekymmensenttistä polkua, jos nyt ei ihan ongelmitta niin ainakin tarpeen tullen ja kieli keskellä suuta.

Kolmipyörässä uran ulkopuolelle jää kaksi pyörää kolmesta, vaikka kuinka tähtäisi. Käytännössä ajo on kuin umpihangessa polkemista, kunnes aurat ovat käyneet tekemässä vähintään metrin levyisen tasaisen ajoväylän.

Ja umpihangessa ajaminen on kolmipyörällä kolmin verroin raskaampaa. Kaikki renkaat kulkevat eri urissa, joten jokaiselle on puskettava oma latu.

Vinkkejä jäätymisongelmiin

Meillä perhefillarit ovat ulkosäilytyksessä ja säiden armoilla. Christianiaa piinaavat samat vaijeriongelmat kuin Bakfietsiakin: kosteus pääsee vaijerinkuoren ja vaijerin väliin ja jäädyttää vaihteet ja jarrut. Ongelma on suurin, kun lämpötila hyppelee nollan molemmin puolin, ja pyörän päälle kertynyt lumi sulaa ja vesi valuu vaihde- ja jarrukahvoilta vaijerinkuorien sisään.

Paras apu on ennaltaehkäisy, jota Christianian kanssa ei kylläkään käytetty. Vaijerit kannattaa ennen talvea putsata ja öljytä hyvin ohuella teflonöljyllä, joka pitää kosteuden poissa. Tämän voi teettää myös huollossa, eikä ole kovin kallis operaatio.

Toinen apu on vaiherien yläpäiden, siis ohjaustangon suojaaminen kosteudelta. Kun fillarin peittää vaikkapa moottoripyörän pressulla, ei pyörän päälle satava lumi sula vaijerinkuorien sisään.

Pyörän (etenkin jalkajarrullisen) saa kuitenkin pidettyä talvikäytössä, kun varautuu pahimpaan: Aina pyörän parkkiin laittaessa asettaa vaihteen ykköselle tai kakkoselle, eikä käytä etujarrua seisontajarruna. Vaikka vaihde jäätyisi ykköselle ja etujarru auki, pyörä pysyy ajokuntoisena, kun etujarru ei ole lukittuna kiinni ja vaihde on riittävän pienellä. Eihän se ykkösellä sitkuttelu pelkän takajalkajarrun varassa yhtä kivaa ole kuin täyskuntoisella pyörällä, mutta kyllä sillä maitokauppareissut kilometrin päähän hoitaa silti mukavammin kuin reppu ja lumihankikävely -meiningillä.

Kaksi- vai kolmipyöräinen laatikkopyörä talviajoon?

Lopputulos kaksipyörän ja kolmipyörän välisessä talvikisassa jää siis tasatulokseksi. Lumikelietapin voiton ottaa kaksipyörä, jääkelillä ykkönen on kolmipyörä.

Talvi Christianian kanssa on vahvistanut ajatusta siitä, että kaksi- ja kolmipyörän vertaaminen on kuin vertaisi omenoita appelsiineihin. Kummassakin on hyvät ja huonot puolensa, ja paremmuusjärjestys on lopulta makukysymys. Tästä blogissa on kyllä kirjoitettu aiemminkin.

BTW, tämä ei ole ensimmäinen eikä varmaan viimeinenkään kerta, kun täällä pohditaan kolmipyörää talvifillarina. Varmasti tähän palataan vielä – ja jos sinulla on mielipide, niin kerro se ihmeessä kommenteissa!

Classic Bike avaa perhefillarikaupan Töölöön

Loppuun vielä pieni uutinen Christianioihin liittyen: Christianiapyörien ja Triobike -perhefillarien maahantuoja Classic Bike on avaamassa piakkoin liikkeen ihan Helsingin keskustan tuntumassa, Mechelininkadulla.. (Näitä fillarikauppauutisia tuntuu nyt mahtuvan joka postaukseen, mikä ei tietenkään ole huono juttu. Tulossa on kaikkien aikojen perhepyörävuosi.)

, , , , , , , , , ,

No comments yet.

Vastaa

Siirry työkalupalkkiin
Read more:
Mä meen ihan ite. Ihan varmana uskallan.
Valokuvaretki: Laatikkopyörällä lehmien luo

Ihan tavallisesta vapaapäivän kauppareissustakin voi tulla seikkailu, kun sade taukoaa ja lehmät on juuri päästetty laitumelle.

Close