Alavalikko

Filibus Transportbike – nelihenkisen tamperelaisperheen näppärä boksipyörä

Filibus Transporter

Filibus Transport on meidän perheemme toinen kuormapyörä. Meillä on kaksi alle nelivuotiasta lasta. Asumme Hyhkyssä viiden kilometrin päässä Tampereen keskustasta. Päiväkotiin on kolmisen kilometriä ja vaikka busseja kulkee tiuhaan Pispalan valtatietä, ei niihin sulloutuminen ruuhka-aikaan varsinkaan rattaiden kanssa ole herkkua.

Sen sijaan on juhlaa pistellä menemään perhepyörällä ohi hitaasti matelevan autojonon.

Jotta tähän ideaalitilanteeseen päästiin, hankittiin perheeseen viime kesänä pitkä laatikkopyörä, Bakfiets Cargobike. Pian huomattiin pyöriä tarvittavan kaksikin, jotta arki saadaan rullaamaan ilman ylimääräistä sumplimista. Toinen iso Cargobike tuntui liioittelulta ja kakkospyörän tärkein kriteeri olikin vain ja ainoastaan kahden lapsen kuljetus lyhyehköillä kaupunkietäisyyksillä.

Workcyclesin Fr8 vaikutti tarkoituksenmukaiselta pyörältä, mutta tuossa vaiheessa sen rahtikustannukset olisivat olleet niin korkeat ettei tilaaminen ollut mahdollista. Lisäksi halusin pyörän heti, helpottamaan vielä kuluvan syksyn päivittäistä liikennöintiä.

Ostoksilla Södermalmin De Fietsfabriekissa

Tavarafillarin sivustolta bongasin Tukholmassa kätevästi Söderissä sijaitsevan de Fietsfabriek -pyöräkaupan, jossa myydään monenlaisia hollantilaisia työ, perhe- ja arkipyöriä. Ilmoitin kaupan omistajalle Simonille etukäteen tuloaikeistani ja eräänä lokakuisena päivänä olimme paikan päällä ystäväni Milenan kanssa pyöriä ihmettelemässä.

Liikkeessä totisesti oli valikoimaa, sieltä löytyi jopa kiinnostava belgialainen Long Achielle. Se ei kuitenkaan tällä kertaa ollut etsimäni pyörä, joten suuntasin päähuomion ketterän oloiseen Filibukseen. Siihen sai suurelle etutarakalle tukevan muovilaatikon, jossa perheen pienin voisi matkustaa, laatikkoon asennettiin vielä turvavyöt. Laatikko olisi kätevä myös palstaviljelijän kuljetustarpeissa.

Takapakkarille oli tarjolla pelkistetty hollantilainen lastenistuin (barnsits för äldre). Siinä on pehmustettu pepunalunen, selkä- ja jalkatuet sekä turvavyö. Istuin ei varsinaisesti vastaa tiukimpia turvallisuussertifikaatteja ja sen valmistus on lopetettu. Se on silti ihan pätevä juuri päiväkotireissujen tyyppiseen lyhyeen kuljetukseen isommille lapsille. Ikäsuositus taisi olla neljästä vuodesta ylöspäin; riippuen lapsen koosta ja pyöräilykokemuksesta, meidän isoveljelle istuin on ihan passeli vaikka hän on vielä vähän nuori siihen. Istuimen valttia on sen käyttömahdollisuus vielä ison koululaisenkin kanssa.

Liikkeessä oli muutamia Filibus-runkoja, mutta ainoa, jonka Simon ehti saada ajokuntoiseksi saman päivän aikana oli vihreä näytekappale. Hän asensi siihen 7-vaihdetta entisen kolmen tilalle. Jos haluaisi ostaa Simonilta juuri jonkin tietynvärisen pyörän tarkalleen mietityillä ominaisuuksilla, pitäisi varmaankin tehdä kaksi reissua Tukholmaan. Henkilökohtainen kontakti oli tärkeä ja minulle jäi käsitys ettei pyörän tilaaminen sähköpostitse olisi ollut kovin sujuvaa.

Pitkää laatikkopyörää ketterämpi kulkuneuvo

Filibus on ratkaisevat nelisenkymmentä senttiä Cargobike Longia lyhyempi. Tästä on etua säilytyksessä ja ahtaissa paikoissa liikenteessä.

Pituus: 206 cm
Leveys: 64 cm
Paino: 27 kg
Lastaus: 160 kg

Filibus on huomattavasti Cargobikea kevyempi ja olen valinnut sen mieluummin arkiajoon seitsemän kilometrin päähän yliopistolle. Sen ajotuntuma on ilman lastia lähempänä peruspyörää ja se tuntuu ketterämmältä. Itse valitsen Cargobiken vain, kun todella tarvitsen sen isoa laatikkoa, muuten ajan lyhyet kaupunkireissut Filibuksella.

Käsittääkseni Filibuksen molemmat tarakat voi lastata 80 kiloon saakka. Tätä kokeiltiinkin Tukholmassa heti illansuussa, kun oli aika rientää uuden pyörän kanssa satamaan. Milena istui taakse kyytiin ja sitten vain viiletettiin pitkin Tukholman hienoja pyöräteitä kohti Viking Linea. Tosin ei se ensi ajamalta ihan helppoa ollut, vauhtiin pääseminen vaati hieman enemmän totuttelua kuin laatikkopyörällä ajaminen konsanaan. Ohjaustanko pyrki tällä neitsytajolla hitaassa alkuvauhdissa venkuroimaan puolelta toiselle, muistui mieleen kaukaa lapsuudesta millaista olikaan ollut pyörällä ajamisen opettelu alunperin. Vähän kovemmassa vauhdissa ohjaaminen helpottui.

Filibuksen renkaat ovat samaa kokoa kuin Cargobikenkin: 20 ja 26 tuumaiset, vanteet alumiiniset. Filibus on jalkajarrullinen, tämä on kuulemma Hollannissa suosittu jarrutyyppi. Pyörässä on vakiona runkolukko ja LED-lamppu sekä kumeissa heijastimet. Seisontatuki ei ole yhtä järeä kuin Cargobiken, mutta kyllä pyörä on pystyssä pysynyt kuin iso poika kiipeää itse takaistuimeen. Seisontatuki polkaistaan ajon ajaksi ylös muoviseen pidikkeeseen. Siinä saa olla tarkkana, että se napsahtaa kunnolla perälle asti, muuten tuki tipahtaa alas isommassa töyssyssä. Tässä systeemissä on vähän parantelemisen varaa.

Pyörää ajetaan leppoisassa pystyasennossa eikä se ole mikään Bullittin kaltainen kiituri. Seitsemän vaihdetta riittää mainiosti pitkään Pispalan mäkeen. Jos ei satu ajamaan säännöllisesti jyrkkiä, tiukkoja nousuja, on Filibus OK-valinta. Pidän sitä nimenomaan kätevänä kaupunkipyöränä: se on täyttänyt odotukseni. Ainoastaan pressu pitäisi vielä tehdä boksin suojaksi. Boksissa istuva lapsi on suojattu rattaiden sadesuojalla, joka levittäytyy lapsen päälle kuin se olisi siihen suunniteltu.

Filibuksen hinta on 1400 eurosta ylöspäin, yksityiskohdista riippuen.

Arvioon on saattanut eksyä faktavirheitä, kirjoitan tätä subjektiivisesta kokijan näkökulmasta, en pyörän markkinoijan vinkkelistä. Eli, jos jokin asia epäilyttää, on varmasti ihan hyvä tarkistaa se itse ja antaa palautetta, jos kysymys on pahasta mokasta. Pyörän mitat lunttasin de Fietsfabriekin nettisivuilta.

, , , , , , , , ,

No comments yet.

Vastaa

Siirry työkalupalkkiin
Read more:
Bakfiets (1700 euroa) vs. Babboe (800 euroa).
Viikon vaihtarit: Babboe vs. Bakfiets

Miten käy, kun kaksipyöräisen Bakfietsin (1700 euroa) ja kolmipyöräisen Babboen (800 euroa) omistavat perheet vaihtavat pyöriään viikoksi päittäin?

Close