Alavalikko

Kokemuksia Babboe Citystä

SONY DSC

Hankimme viime keväänä perheeseemme Babboe City -laatikkopyörän täällä Tavarafillarissa järjestetyn kimppatilauksen kautta. Lupauduin kirjoittamaan kokemuksia pyörästä, ja nyt kun niitä on kertynyt, on aika kypsä tarinalle.

Itselläni aikaisempi kokemus laatikko- tai muista tavarafillareista oli ennen hankintaa varsin ohkainen: edellisenä keväänä Suvilahden tapahtumassa ajelin siellä olleilla testipyörillä ja viime keväänä Christianialla Kaapelitehtaan kierrätystapahtumassa. Muuten pyöräilystä on kokemusta sekä maantieltä että maastosta ja pyörien tekniikkakin on jossain määrin tuttua.

Laatikkopyörän konsepti vaikutti varsin kiinnostavalta, kokeiluajot olivat olleet positiivisia, ja kun perheeseen vuotta aikaisemmin putkahtanut muksu toimi lisämotivaattorina, päätin hankkia laatikkopyörän.

Ajettavuuden takia kaksipyöräinen Long John -tyyppinen pyörä oli jotenkin ilmiselvä valinta, mutta mietin jonkun verran sporttisen Bullitin ja perinteisemmän, edullisen Babboen välillä (hankinnan aikaan Babboe oli vielä n. 30% nykyistä edullisempi Hollannista suoraan hankittuna). Edullisuus lopulta voitti, koska en ollut täysin varma, toimiiko tavapyörä käytännössä meidän perheemme käytössä. Edullisen hintansa takia Babboe on ollut varmaan monen muunkin mielessä houkutteleva vaihtoehto, mutta toisaalta on saattanut myös epäilyttää, voiko halvalla saada hyvää.

Netissä on ollut Babboesta varsin negatiivissävytteisiä kirjoituksia (jotka itse tosin luin vasta pyörän hankittuani), mikä luonnollisesti on omiaan aiheuttamaan epäluuloja, jos omakohtaisia kokemuksia ei ole ollut. Nyt kokemuksia Babboesta alkaa olemaan myös täältä kotimaasta ja hyviä kirjoituksia löytyy tältäkin sivustolta (ks. esim. http://www.tavarafillari.fi/tag/babboe/).

Lupaava alku

Hain pyörän kimppatilauksen ansiokaasti hoitaneelta @Pa:lta, ja heti ensimmäiseksi paistoi silmään, että pyörä on tyylikäs. Työnjälki on hyvä, maalipinta asiallinen, laatikko laadukkaan oloinen ja pyörä hyvin kasattu (vaikka siitä kunnia menee kyllä kotimaahan). Jo ensimmäiset kilometrit todistivat, että myös ajotuntuma oli hyvä.

Painavaksi pyöräksi City liikkuu liukkaan tuntuisesti ja kulku on vakaata. Ajoasento on varsin pysty, mikä on ollut vähän uusi tuttavuus sporttisempiin pyöriin tottuneelle kuskille, mutta toisaalta siitä tulee aika leppoisa tunnelma, kun runttaa menemään.

Käytössä koettua

Pyörän painon takia ylämäissä kaipaisi etunojaisempaa ajoasentoa, mutta menee se näinkin. Ajoasentoa on myös mahdollista säätää jonkun verran ohjaustankoa vaihtamalla (alkuperäinen on leveä ja voimakkaasti kaareutuva, joten kahvat tulevat taakse ja nostavat ajoasentoa pystymmäksi). Ohjainkannattimessa on myös pystysäätö, mutta se ei vaikuta niin paljoa ohjaamon pituuteen.

Kesän aikana ajoin melko paljon. Usemmiten kyydissä oli reilun vuoden ikäinen vesseli auton turvakaukalossa laatikon pohjalla. Kaukalon alla oli yksinkertaisesti huopa eristämässä tärinää ja tukemassa kaukaloa, mikä toimi varsin mainiosti.

Kaikenkaikkiaan ajot sujuivat mukavasti. Jos ilmassa oli sateen uhkaa, otimme mukaan Babboen sadekuomun, joka on helppo asentaa ja ottaa pois. Kuomu on tilava ja siitä voi avata kolme sivua, joten sen avulla voi helposti optimoida myös tuulensuojan juuri oikeaan suuntaan.

Laatikossa on kiinteä puinen istuin, joka on pinnaltaan liukas ja ainakaan noin pienelle muksulle se ei yksinään ollut hyvä. Laitoin istuimelle liukuestemattoa ja kylmemmällä kelillä huovasta pehmikkeen selkänojan ja istuinosan päälle, mikä auttoi asiaa sopivasti. Meillä on myös Babboen oma pehmike, mutta sekin on vähän liukas; katsotaan toimiiko se ensi kesänä, kun matkustaja on jo vähän isompi.

Lapsenkuljetuksen lisäksi tai ohella pyörää on käytetty myös kaupoilla käyntiin ja siinä hommassa se on ollut varsin näppärä. Laatikkoon mahtuu useampi kauppakassi matkustajan lisäksi.

[adrotate banner=”5″]

Syksyn ja talven haasteet

Kesän jälkeen tuli syksy ja sateet. Pyörän käyttö jäi vähän vähemmälle, mutta se ei ollut pyörän syy. Edellä mainittu sadekuomu kyllä turvaa matkustajan mukavauuden, ja lokasuojat lisättynä Pa:n asentamalla roiskeläpällä pitävät pyörien kautta tulevat roiskeet aisoissa. Kun pakkaset tulivat, Babboe jatkoi kulkuaan.

Ainoat ongelmat olivat takajarruvaijerin jäätyminen ja etuvalon pätkimishäiriöt. Jäätyvyyttä voi todennäköisesti estää voitelulla ja asentamalla vaijerin alapään vähän parempaan kulmaan, niin ettei sisään pääse valumaan vettä. Etuvaloa en ole tutkinut, syy voi olla esim. kosteudessa tai sitten pelkästään kylmyydestä.

Myös sadekuomun muovikkunat muuttuivat pakkasessa koppuraksi, mutta ovat säilyneet ehjänä varovaisella käsittelyllä.

Talvella käyttö on jäänyt satunnaiseksi. Harkitsin nastarenkaiden hankintaa, mutta totesin ne tarpeettomiksi. Jos ei ole ihan peilijääkeli, pyörä kulkee tarpeeksi vakaasti ilmankin, ja myös vauhdin hidastaminen onnistuu riittävän hyvin (eturenkaan pieni lukittuminen ei ole katastrofi).

Suurempi ongelma on se, että pyörätiet ovat, ainakin täällä päin sen verran perunapeltoa, että laatikkopyörällä ei yksinkertaisesti ole mukava ajaa. Röykkyytys on sitä luokaa, että itseäkin hirvittää, saati sitten pientä kyydittävää, joka ei pysty edes samalla tavalla ennakoimaan.

Kauppatavarat helpottavat vähän tilannetta tuomalla lisää painoa, mutta useimmiten olen valinnut mielummin läskipyörän, lähettilaukun ja pienemmät ostokset.

Vähän osista ja varusteista

Seuraavassa on kerrottu vähän Babboen osista ja vertailtu niitä myös kalliimpien pyörien osiin. Tiedot ovat n. vuoden takaa, eli markkinoilla on saattanut tapahtua muutoksia sen jälkeen.

  • Etunapa on Shimanon HB-IM40, en tiedä mitä eroa sillä on suurempinumeroisiin Shimanon rullajarruetunapoihin, laakerit ja tiivisteet näyttäisivät olevan täsmälleen samat. Ehkä navan sisään rakennetussa ”Power modulaattorissa” eli lukkiutumisenestolaitteessa on eroja (suurempinumeroisissa ehkä vähemmän herkkä).
  • Takanapa on Shimanon Nexus SG-7R46, parasta mitä Shimanolta saa 7-vaihteisena. 8-v vaihteisena on olemassa Nexus Premium -malli ja Alfine-sarja, joissa on laadukkaammat laakerit ja vaihteiston kytkinosat.
  • Jarrut ovat jäähdytyslevylliset BR-IM45-F/R rullajarrut. Näistä Shimanolla on olemassa paremmat versiot, esim. BR-IM81, joita joihinkin kalliimpiin pyöriin saa lisähintaan.
    • Noissa paremmissa versioissa on erilaiset jarrupinnat ( => parempi teho ) ja isommat jäähdytylevyt ( => jarrut eivät häivy niin nopeasti pitkissä jarrutuksissa).
    • Kaikki rullajarrut ovat kuitenkin ns. kertakäyttötavaraa (eli niitä ei ole tehty itse purettaviksi, eikä niihin saa esim. uusia jarrupaloja varaosina) eli sitten kun nuo joskus kuluvat loppun, voi vaihtaa paremmat tilalle tarvittaessa.
    • Aluksi tuntui, että jarrut ovat hieman tehottomat, mutta käytännössä huomasin, että kyllä niillä pysähtyy kun vain jaksaa puristaa. Rullajarrujen tuntuma ja modulaatio ovat aika erilaisia kuin vanne- tai levyjarruilla ja niissä on hyviä ominaisuuksia kuten huoltovapaus ja säänkesto. En silti panisi levyjarruja pahakseni.
    • Yksi asia, joka Long John -laatikkopyörissä vaikuttaa yleisesti jarrutuntumaan on pitkät jarruvaijerit (varsinkin etujarrulle), jotka aiheuttavat normaalia enemmän joustoa. Sitä voi yrittää kompensoida erikoistukevilla vaijerinkuorilla.
  • Vanteet vaikuttavat tukevilta ja pinnat ovat extrapaksut. Kasauksen laadun aika näyttää, useimmitenhan vanteet hajoavat sen takia, että ne on kasattu huonosti, ei niinkään osien laadun takia.
  • Renkaat ovat leveät ja tukevat, aasialaista Cheng Shin -laatua (yksi maailman suurimmista fillarinrengasvalmistajista, aka Maxxis). Veikkaan silti, että esim. Schwalbe Marathonit tai Big Applet ovat mukavammat ja paremmin rullaavat.
    • Renkaatkin ovat kulutustavaraa, kun kuluvat loppuun niin voi vaihtaa paremmat. Takarengas on kokoa 26″ eli valikoimaa löytyy, 20″ eturenkaan osaltakaan tilanne ei ole toivoton.
  • Satula ja tupet ovat hauskan näköiset, mutta vinyyliä/tekonahkaa. Täytyy harkita Brooksin valikoimaa jossain vaiheessa, ainakin satulan osalta.
  • Laatikko on hieno ja tukeva, asiallisen näköistä vaneria (Babboen mukaan saksalaista, ”marine grade”-laatua).
    • Syksyn sateiden aikana pyörän päällä käyttämääni moottoripyörän peitteeseen jäi vesitaskuja (usein ja pahimmillaan kymmeniä litroja). Veden paineen alla peitteen läpi tihkui vettä, joka painui laatikon puuosia vasten ja aiheutti jonkun verran tummentuimia niihin kohtiin, jotka likosivat märän pressun puristuksissa. Muut kohdat ovat säilyneet siisteinä. Suosittelen täysin vedenpitävää pressua ja sen laittamista niin, ettei esim laatikon kohdalle pääse muodostumaan kylpyammetta.
    • Täytyy tarkkailla mitä noille tummentumille tapahtuu jatkossa, toistaiseksi ovat kosmeettinen haitta. Pitkän aikavälin kestävyys Suomen ilmastossa jää siis nähtäväksi.
  • Runko on pulverimaalattu ja valmistajan mukaan sisäpuoleltakin käsitelty. Kokoamisvaiheessa sisään laitettiin vielä ruosteensuoja-ainetta. Aika näyttää ruostuuko runko, toistaiseksi siitä ei ole merkkejä.
  • Seisontatuki toimii hyvin ja on tukeva.
  • Valaisimet ovat paristokäyttöiset ja niissä on LED-polttimot eli yksillä paristoilla palavat pitkään. Napadynamolla siitäkään paristonvaihdosta ei tarvitsisi huolehtia, mutta toisaalta jää napadynamaon vähäinenkin pyörimisvastus pois.
    • Takavalon kanssa ei ole ollut mitään ongelmia kosteuden tai kylmyyden suhteen, mutta etuvalo ei toisinaan mennyt pakkasella päälle. Lämmettyään ja joskus muutaman hetken ajamisen jälkeen se meni päälle. En ole vielä selvittänyt mistä se johtuu.
  • Lisävarusteena hankittu tarakka on tukeva.
  • Lisävarusteena hankittu sadekuomu istuu hyvin, on helppokäyttöinen ja tilava. Aika näyttä miten kuomu kestää.
  • Lisävarusteena hankittu pressu kotelon päälle istuu hyvin ja se kiinnitetään kätevästi laatikon sivuilla oleviin nupikoihin.
    • Pressu on ollut kätevä kauppareissulla. Antaa tunteen siitä, että vieraiden ei ehkä tule kurkisteltua pyörän laatikkoon niin herkästi ja suojaa sateelta ja tuulelta.
    • Vaikka pressu pingottuu melko tiukalle, jää siihen sateessa pieni lammikko päälle, jos pyörä seisoo pidempään sateessa. Ajaessa pressu kuivaa ajoviimassa. Babboen uusiin kolmipyöräisiin tullee matalat kaaret, jotka voi laittaa pressun alle niin, ettei em. kuoppaa pääse syntymään. Jotain samanlaista voisi virittää tähänkin.
Tässä kokemuksia ensihätään. Kysykää vapaasti lisää oheiseessa viestiketjussa, ja pyörää saa myös tulla katsomaan ja kokeilemaan tänne Viikkiin jos siltä tuntuu.

, , , , , ,

No comments yet.

Vastaa

Siirry työkalupalkkiin
Read more:
Mä meen ihan ite. Ihan varmana uskallan.
Valokuvaretki: Laatikkopyörällä lehmien luo

Ihan tavallisesta vapaapäivän kauppareissustakin voi tulla seikkailu, kun sade taukoaa ja lehmät on juuri päästetty laitumelle.

Close