Alavalikko

Arvio: Pitkäperäinen tavarapyörä – Batak eli Packmax Duo

WP_000254

Batak hankittiin meille kolme vuotta sitten Kööpenhaminan-matkalta, jolle lähdimme yhdessä mieheni ja silloin 5-vuotiaan tyttäreni kanssa. Tarkoituksena meillä oli ostaa polkupyörä, jolla voi kuljettaa isoksi kasvanutta tytärtä ja kauppakasseja. Tuossa elämänvaiheessa emme olleet kiinnostuneita isoista laatikkopyöristä. Halusimme löytää kevyen ja ketterän pyörän, jolla arjen matkat onnistuisivat ja tavaraa saisi kuljetettua enemmän kuin tavallisella polkupyörällä.

Monen päivän koeajojen jälkeen päädyimme mielenkiintoiseen Batakin liikkeeseen, jota suosittelen myös matkailunähtävyytenä pyöräilyn ystäville. Liikkeessä oli paljon erikoisia polkupyöriä myytävänä. Omistaja kertoi olevansa polkupyörien ystävä ja keräilijä, joka aina nähdessään erikoisuuden ostaa sen itselleen. Niistä muutamia oli näytillä hänen kaupassaan. Tavarapyöriä oli liikkeessä useampaa mallia. Kauppias kertoi, että useimpiin pyöriin hän tilaa pelkät rungot Hollannista ja kokoaa ne itse Tanskassa haluamikseen kokonaisuuksiksi.

Batak on Helppo ajettava

Batakin takaosa on niin pitkä, että siihen mahtuu peräkkäin kaksi lastenistuinta. Kolmannen lapsen saa mukaan, jos käyttää sarviin kiinnitettävää istuinta.

Takapyörän tuumakoko on 20 ja se on huomattavasti pienempi kuin etupyörä, jonka tuumakoko on 26. Siksi kuorman painopiste on alhaalla. Tästä johtuen ajo on vakaata, vaikka takana olisi suurikin kuorma. Etuosasta pyörän runko jatkuu tavaroiden kuljetukseen tarkoitetulla telineellä. Olemme itse kiinnittäneet siihen reilun kokoisen korin.

Erikoisesta ulkonäöstä huolimatta Batakilla ajo tuntuu suunnilleen samalta kuin ajaisi tavallista mummopyörää. Kun takana istuu kaksi lasta, on polkeminen tietenkin hiukan raskasta, mutta pyörä liikkuu vakaasti ja ohjaaminen on helppoa. Tämän mallin etuna on ehdottomasti helppo ajettavuus ja käytännöllisyys ruuhkaisissa kaupungeissa. Mukana ei ole isoa laatikkoa, joka vie tilaa ja haittaa kääntymistä.

IMG_4475

Batakin runko on peräisin hollantilaiselta Fietsfabriek-tehtaalta. Meidän polkupyöräämme on rungoltaan lähellä Pam Duo pyörää, joka oli aikaisemmalta nimeltään Packmax duo. Nykyisessä mallissa takapyörä on hiukan suurempi kuin meidän Batakissamme.

Viime kesän matkallamme Hollantiin eräs pyöräkauppias siellä juorusi meille, että runkoa oli muutettu siksi, että se ei ollut myynyt tarpeeksi ja se näytti liikaa armeijan polkupyörältä. Itse olemme olleet sitä mieltä, että juuri tuo pieni takarengas on tämän polkupyörän paras ominaisuus.

Batak on ollut jo kolme vuotta ympärivuotisessa käytössä ja sen kanssa ei ole ollut mitään ongelmia. Talvisin olemme pitäneet eturenkaassa nastarengasta. Takarenkaan koko on sen verran harvinainen, että emme ole siihen löytäneet sopivaa nastarengasta. Sramin vaihteet pelaavat hyvin talvellakin ja Sturmey Archerin rumpujarru on toiminut hienosti.

Hinta oli tuolloisella valuuttakurssilla noin 2000 euroa. Vastaavan saisi varmasti halvemmalla, jos sen tilaisi suoraan Hollannista.

Miten ostetaan tavarapyörä Kööpenhaminasta?

Kööpenhamina on erinomainen pyöräilykaupunki ja siellä on mahdollisuus koeajaa monia erilaisia tavarapyöriä. Me lähdimme matkalle hyvin niukoilla pohjatiedoilla. Aloitimme pyöräliikkeisiin tutustumisen kyselemällä pyöräkauppiailta ja kadun ihmisiltä, missä on myynnissä kaupungin parhaat tavarapyörät. Vuokrasimme reissun ajaksi Kangaroo-pyörän, jolla saimme tyttären kuljetettua. Kiertelimme kymmeniä liikkeitä ja koeajoimme useita erilaisia vaihtoehtoja ennen ostopäätöstä. Matkan aikana opimme myös paljon pyöräilykulttuurista, joka on vasta tulossa Suomeen.

Tällaiseen reissuun kuluu tietenkin yllättävän paljon rahaa ja aikaa. Paikalla olemiseen kannattaa varata ainakin viisi arkipäivää, että ehtii rauhassa tutustua eri vaihtoehtoihin. Pyörän ostohinnan lisäksi rahaa tuhlautuu elämiseen ja polkupyörän kuljetukseen takaisin Suomeen. Polkupyörän tuominen Tanskasta maata pitkin ei ole kokemuksemme mukaan helpoin mahdollinen tapa hankkia tavarapyörä, mutta onhan matkustaminen aina hieno elämys.

Matka Kööpenhaminasta Lundiin sujui kätevästi paikallisjunalla ja sinne sai ottaa isonkin polkupyörän mukaan. Sen jälkeen vaihtoehdot vähenivät. Saimme polkupyörän keploteltua toisella junalla Växjöön asti, mutta sieltä Tukholmaan ei enää löytynyt vaihtoehtoja. Vuorokaudessa kulki tuolloin yksi juna, johon polkupyörän olisi voinut ottaa mukaan Tukholmaan asti. Meidän epäonneksemme tuo juna oli meidän reissumme aikana täynnä ja meillä ei ollut aikaa jäädä odottamaan seuraavaa junaa. Jouduimme vuokraamaan pakettiauton loppumatkaksi. Junalipun Malmöstä Tukholmaan olisi luultavasti voinut ostaa ennakkoon ja silloin kuljetus olisi onnistunut. Todellinen polkupyöräilyn harrastaja olisi tietenkin ajanut polkupyörän Ruotsin läpi.

Jos olet kiinnostunut nimenomaan tällaisesta pyörästä, voit ottaa yhteyttä ja tulla koeajamaan kotiimme Helsinkiin. Vastaavanlaisia myydään myös Tukholmassa laivamatkan päässä ja ei ole välttämätöntä lähteä Tanskaan tai Hollantiin asti.

, , , , , , ,

No comments yet.

Vastaa

Siirry työkalupalkkiin
Read more:
P8020113-blogiin-web
Peräpyörällä telttaretkelle

Kuusivuotiaan kanssa voi hyvin lähteä telttaretkelle pyörällä - vai voiko? Otetaan avuksi peräpyörä ja testataan täydessä taisteluvarustuksessa Pirttimäen poluilla. Tässä...

Close