Alavalikko

Johnny Locon rahtipyörä kerää katseet

Johnny Loco on tyylikäs pyörä, jolla sopii käydä näyttäytymisretkellä missä vain.

Johnny Loco on tyylikäs pyörä, jolla sopii käydä näyttäytymisretkellä missä vain.

Hollantilainen Johnny Loco markkinoi tuotteitaan niille, jotka haluavat seikkailla tyylikkäästi. Polkupyörien lisäksi tarjolla on aurinkolaseja ja matkakasseja. Pyörävalikoimassa on tavallisten pyörien lisäksi viisi erilaista laatikkopyörää, ja Tavarafillari.fi sai testattavakseen kolmipyöräisen sähköavusteisen E-cargon.

Komea ja kovahintainen

Johnny Locot näyttävät laatikkopyöriksi häkellyttävän hyviltä. Meidänkin musta koeajokkimme pehmeänpyöreine muotoineen henkii klassista retroa. Paitsi että metallinen kuljetuslaatikko tuo laadun fiilistä, se tekee pyörän olemuksesta automaisen etenkin yhdistettynä irrotettavan sadekuomun muotoiluun. 2-vuotiaamme nimesikin pyörän autopyöräksi.

Toisaalta metallipinta on arka naarmuille, joita tulee vaikkapa kun lapsi pyrkii kiipeämään itse korkealaitaiseen laatikkoon – astinlautaa kun ei ole.

Johnny Locon tyylikkäät ratkaisut näkyvät pyörän korkeassa hinnassa. Vajaalla 3800 eurolla saa silmänruokaa, joka soveltuu parhaiten lyhyen matkan kruisailuun. Tekniseen laatuun tottunut turhautuu pitkällä reissulla.

Harkittuja yksityiskohtia

Johnny Locon laatikon istuin on mukava ja tyylikäs. Lapset kiittävät.

Johnny Locon laatikon istuin on mukava ja tyylikäs. Lapset kiittävät.

Johnny Logon laatikko on varsin tilava: siihen mahtuu pari lasta ja roisi määrä tavaraa. Tässä suhteessa se on siis kilpailukykyinen.

Laatikossa on kaksi turvavyötettyä istuinpaikkaa ja lisäistuimenkin voi tilata. Kankainen, riippumattomainen penkki on mieleeni: siinä 10-kuinenkin matkustaja istui ja nukahti ongelmitta kaksipistevöissään, eivätkä tärinät häirinneet. Vaaleanbeessi istuin ei arvattavasti kauan pysy siistinä, eikä sitä valitettavasti saa irti pesua varten tai siirrettyä syrjään, mikäli mielisi käyttää istuintilan johonkin muuhun kuin istumiseen.

Testiajokissamme on lisävarusteena Deluxe-sadekuomu, ja se onkin miellyttävä käyttää – ei täydellinen, mutta oikein kelvollinen. Vetoketjuilla kiinnitetyt sivuikkunat olivat lapsista kiva tuuletustapa koleana päivänä, kun koko kuomua ei uskaltanut pitää alhaalla. Laatikon saa lastattua edestä ja takaa tarpeen mukaan.

Moottorin litiumakku on mukavan pieni, ja se on helppo irrottaa ja kuljettaa ladattavaksi kantokahvansa ansiosta. Akku on ohjaustangon varressa helposti käden ulottuvilla, tosin pidempi testiajaja onnistui tölväisemään polvensa akkuun melko pahasti kesken ajon. Täydessä latingissa laatikko on kahdessa tunnissa.

Tekniikka laahaa perässä

E-cargossa on Shimanon kolme perusvaihdetta, jotka eivät kestä vaihtamista kesken polkemisen ja vaihtuvat joka tapauksessa viiveellä. Ainoina jarruina toimivat käsijarrut voisivat olla 45-kiloisessa pyörässä jymäkämmät. Seisomajarrut olivat likipitäen turhat, sillä ne eivät pidä pyörää paikallaan.

Moottori pitää melkoista hurinaa, joka resonoi komeasti metallilaatikossa.

Akku on helposti tavoitettavissa laatikon takalevyssä.

Akku on helposti tavoitettavissa laatikon takalevyssä.

Johnny Locon sähkömoottorin ohjauspaneli.

Johnny Locon sähkömoottorin ohjauspaneli.

Vaihteet ovat Shimanon perus-Nexukset.

Vaihteet ovat Shimanon perus-Nexukset.

Sähkömoottori avustaa polkemista. Koska moottori on keskiössä, saa vääntöön apua myös vaihteista.

Sähkömoottori avustaa polkemista. Koska moottori on keskiössä, saa vääntöön apua myös vaihteista.

Sähkömoottorin ohjauspaneeli ei ollut tämän testikäyttäjän mieleen: sitä joutuu tihrustamaan turhan tarkkaan nähdäkseen, missä kohdassa merkkivalo palaa. Näppäimet tuntuvat tahmeilta käsitellä eikä sormituntuma kerro, onko komento mennyt perille asti. Paneeli kertoo akun latauksen määrän kolmeen lohkoon jaetulla patterikuviolla sekä sähköavustuksen määrän. Avustusta lisätään yhdellä ja vähennetään toisella napilla, ja lisäksi paneelissa on käynnistys- ja sammutusnapit.

Moottorin tehot riittävät Johnny Locossa hyvin. Jyrkätkin mäet nousevat hitaasti mutta varmasti, vaikka pyörä olisi kohtuullisessa lastissa. Sähköavustuksen avuin pyörällä voi polkea korkeintaan 40 kilometrin lenkin. Kovaakin Johnny Locolla pääsisi, mutta kolmipyöräisellä töyssyt tuntuvat niin kurjilta, että vauhti pysyy tehoista huolimatta kohtuullisena.

Ilman sähköapua E-cargo tuntuu raskaalta polkea. Etenkin aluksi kiusasi myös se, että polkeminen varsinkin ylämäissä häiritsee ohjausta aiheuttamalla sivuttaista vemputusliikettä.

Mäet eivät ole sähköavusteisella Johnny Locolla ongelma. Moottorin tehot riittävät hyvin. Ilman avustusta pyörä on raskaahko ajaa.

Mäet eivät ole sähköavusteisella Johnny Locolla ongelma. Moottorin tehot riittävät hyvin. Ilman avustusta pyörä on raskaahko ajaa.

Todennäköisesti vemputus johtuu rungon suunnittelusta: kolmipyörän takaosa nojaa tukevasti sisäkaarteeseen, mikä tekee kaarteisiin ajamisesta kolmipyöräksi varsin vakaan tuntuisia. Kääntöpuolena on, että kun polkiessaan vaihtaa painoa puolelta toiselle, myös ohjaus tulee mukaan. Pyörä ui polkiessa eteenpäin kuin kala, ei kulje suoraan kuin juna kiskoilla.

Optimaalinen lyhyenlännälle kuskille

Tältä näyttää, kun 163-senttinen kuski polkee 3-pyöräistä Johnny Locoa. Pidempijalkaisella saattaisi olla ahdasta, mutta pienelle pyöräilijälle mitta on poikkeuksellisen sopiva.

Tältä näyttää, kun 163-senttinen kuski polkee 3-pyöräistä Johnny Locoa. Pidempijalkaisella saattaisi olla ahdasta, mutta pienelle pyöräilijälle mitta on poikkeuksellisen sopiva.

Olen 163-senttinen, ja ensituntuma Johnny Locon kyytiin noustessa oli ilahtunut. Se on täydellisen kokoinen minulle, ja tuntui noinkin suuren oloiseksi lootapyöräksi ihmeen sirolta. Huomattavasti pidemmällä kuskilla voikin siten olla hankaluuksia saada kinttunsa mahtumaan sen ohjaamoon.

Tunteet E-cargolla ajaessani olivat ristiriitaiset. Siinä on paljon miellyttäviä puolia, jotka tekivät siitä lasten kanssa lyhyitä matkoja pyöräillessä mukavan menopelin.

Olin kuitenkin huojentunut palatessani oman pyörän ohjaustankoon: Johnny Logon tekniikka ei täyttänyt vaatimuksiani, eikä se vastaa pyörän korkeaa hintaa. En kuitenkaan ihmettele, jos Johnny Locolle löytyy tykkääjiä. Onhan se nätti!

Vapaapäivä on koeajopäivä.

Erikoistarjous Tavarafillari.fin lukijoille – 299 euron kuomu kaupan päälle

Jos Johnny Loco vei sydämesi, kannattaa käyttää Tavarafillari.fin lukijatarjous: Sähköavusteisen kolmipyöräisen E-cargon ostaja saa koodilla TM-RAIN kaupan päälle ilmaiseksi tämänkin arvion kuvissa näkyvän tyylikkään sadekuomun (arvo 299 euroa). Tarjous on voimassa 1.8.2013 asti ja koskee vain MPB-E 3 -pyörän ostajia.

Kirjoittaja on kahden lapsen äiti ja laatikkopyöräilijä vuodesta 2010. Ajokokemusta löytyy muun muassa Bakfiets Cargobikella, Christianian kolmipyöräisellä Lightilla ja Babboen Citylla.

, , , , ,

No comments yet.

Vastaa

Siirry työkalupalkkiin
Read more:
Burley Solo
Arvio: Burley Solo -lastenkuljetusvaunu

Burley Solo on mainio kärry yhden lapsen ja kauppakassien kuljettamiseen. Vain pari yksityiskohtaa häiritsee.

Close