Alavalikko

Vinkki: Lukitse pyöräsi hyvin – kotiavaimella

abloy eturenkaassa

Miten pitää huoli siitä, ettei oma pyörä lähde vorojen matkaan? Laatikkopyöriä on tähän asti suojannut se, että niitä on ollut hankala myydä, koska varastettu harvinaisuus on turhan helppo bongata netin myyntipalstoilta. Tämä tulee muuttumaan, kun perhepyörät yleistyvät, joten nyt on hyvä kerrata pyörän lukitsemisohjeet.

Tässä postauksessa tarjoan kaksi vinkkiä: Ensimmäinen kertoo, miten pyörä lukitaan niin, ettei se lähde varkaan mukaan. Toinen kertoo, miten pyörän saa lukittua omalla kotiavaimella.

Polkupyörän lukitsemisen ABC

Nyrkkisääntö on, että pyörä pitää lukita aina. Sitä ei kannata jättää lukitsematta päiväkodin eteen kun käy hakemassa lapset eikä kaupan eteen ostoksilla piipahtamisen ajaksi.

Piipahduksille riittää runkolukko

Nopeiden piipahdusten ajaksi laatikkopyörä on näppärintä lukita runkolukolla. Sellainen tulee suurin piirtein jokaisen käyttöpyörän mukana, mikä on erinomainen asia. Runkolukko on mainio hidaste vorolle. Runkolukko on myöskin kaikkein helpoin käyttää.

Lukitse pyörä kiinni kaiteeseen

Vähänkin pidemmäksi ajaksi paikalleen jäävä pyörä kannattaa lukita myös paikalleen. Vaikka tavarapyörä on niin painava, ettei yksi ihminen sitä pysty nostamaan olkapäälle ja kantamaan pois, pyörä ei ole täysin turvassa. Painavaakin, mutta pelkästään takarenkaasta lukittua pyörää pystyy kuljettamaan ”kottikärrytekniikalla” nostamalla perän ilmaan ja työntämällä pyörää eturenkaiden varassa.

Ammattimielessä liikkeellä olevat varkaan pystyvät puolestaan nostamaan 40-60-kiloisenkin pyörän kahden miehen voimin helposti pakettiauton kyytiin.

Pyörässä on syytä olla vaijeri- tai ketjulukko, jolla pyörän voi lukita johonkin kiinteään kalusteeseen. Paras vaihtoehto on lukita pyörä kiinni pyörille tarkoitettuun kaaritelineeseen, mutta myös kaide tai hätätapauksessa liikennemerkki ajaa saman asian.

Vaijerilla/ketjulla on syytä olla pituutta vähintään metri, jotta se ylettyy sekä pyörän rungon että kaiteen ympäri. Fiksuinta on lukita pyörä niin, että vaijeri/ketju kulkee sekä renkaan että rungon läpi. Jos se kulkee vain renkaan läpi, voi voro irrottaa renkaan ja viedä pyörän mennessään.

Vaijerin kanssa ei kannata pihtailla. Muutaman euron vaijerilukot saa murrettua käytännössä ilman työkaluja. Lukkokaupasta tai pyöräliikkeestä saa muutamalla kympillä tuhdin vaijerilukon, joka toimii jo ihan oikeasti varkaalle hidasteena.

Lukituskettinkinä ei kannata käyttää paljasta metallikettinkiä. Se kolisee päin pyörän runkoa ja rikkoo maalipinnan. Rikkinäiseen pintaan iskee ruoste.

Jos lähistöllä ei ole mitään, mihin pyörän voisi lukita kiinni, kannattaa kuitenkin kottikärrykuljetus tehdä hankalaksi panemalla kakkoslukko kiinni eturenkaaseen.

Käytä kahta erilaista lukkoa

Vaijerin/ketjun voi lukita runkolukolla, mutta vielä parempi idea on käyttää kahta erilaista lukkoa. Minkä tahansa lukon voi murtaa sopivilla välineillä, mutta eri lukot vaativat eri välineet.

Kun pyörän lukitsee kahdella erilaisella lukolla, varkaalla on oltava kahdet eri tiirikointivälineet ja -osaaminen, jotta lukot saa auki.

Lukitse satula ja renkaat pyörän runkoon

Vaikka varkaat eivät saisi mukaansa koko pyörää, sen osat saattavat kyllä kelvata. Renkaat kannattaa lukita kiinni runkoon. Runkolukko lukitsee takarenkaan hyvin, mutta eturenkaat ovat ns. vapaata riistaa ilman kakkoslukkoa.

Perhepyörissä pyörät eivät yleensä ole kiinni pikalukolla, mikä vahentää vaaraa vanteiden varastamisesta. Sen sijaan satulassa pikalukko on näppärä, valitettavasti myös satula varkaalle.

Satula kannattaakin kiinnittää pyörään pienellä vaijerilukolla. Meillä on käytössä hyväksi havaittu matkalaukun lukitsemiseen tarkoitettu numerokoodilukko, jollaisen saa Clas Ohlssonilta muutamalla eurolla. Työkaluilla se on toki helppo murtaa, mutta ilman katkaisupihtejä satulaa ei saa pyörästä irti.

Pyörä lukkoon kotiavaimella

lukko ja ketju

Meidän pyörämme lukitaan nykyään kotiavaimella. Se on kätevää, koska pyörät ovat kahden aikuisen käytössä, ja niitä saatetaan vaihtaa kesken päivän. Pyörän avain saattaa unohtua kotiin, mutta kotiavain on aina molemmilla mukana.

Kotiavain on näppärä myös silloin, kun haluaa tarjota lapsia kotona hoitavalle sukulaiselle mahdollisuuden lähteä liikkeelle laatikkopyörällä. Yksi avain riittää, kotiin ja retkelle. Muutaman kuukauden kokemuksella voin sanoa, että systeemi on todella näppärä. Sen ansiosta avainnippu pieneni roimasti.

Pyörän lukitsemiseen kotiavaimella tarvitaan kaksi asiaa:

  • Tukeva ketju tai vaijeri (Esim Abus)
  • Kotiavaimeen sarjoitettu Abloy-lukko

Melkein kaikki suomalaiset lukitsevat kotinsa Abloyn avaimella, ja Abloy tekee myös riippulukkoja. Kun käy ostamassa riippulukkonsa osaavalta lukkosepältä, tämä sarjoittaa lukon mille tahansa avaimelle.

Abloyn lukot eivät ole halpoja, mutta ne ovat hyviä. Itse maksoin Exec-avaimeen sarjoitetuista lukoista noin 90 euroa kappaleelta. Lukot pystyy kuitenkin sarjottamaan uudelleen, jos edessä on muutto tai kodin lukot pitää sarjottaa uudelleen. Käytännössä lukot ovat siis ikuiset.

Perinteisimmälle Classic-avaimelle riippulukko on hieman halvempi, uudelle Sentolle hinta on samaa luokkaa.

Idean esitteli Liikkuvan Laatikon Pauli Tavarafillari.fin keskustelupalstalla, ja Liikkuva Laatikko sponssasi tätä postausta varten myös Abuksen kettingit meidän kahteen pyöräämme. Pauli on kehitellyt ideaa eteenpäin – jos haluaa kotiavaimella toimivan fillarilukkosysteemin, kannattaakin kysellä Liikkuvasta Laatikosta.

, , , , ,

3 Responses to Vinkki: Lukitse pyöräsi hyvin – kotiavaimella

  1. --- 23.3.2016 at 21:31 #

    kuinka paksua kettinkiä tulisi mielestäsi olla pyörässä?

    • Profile photo of Teppo
      Teppo 24.3.2016 at 21:06 #

      Meillä on 8mm-10mm. Siis raudan paksuus lenkeissä.

      • Mies 25.7.2016 at 22:50 #

        minkä abloyn lukon valitsisit 8mm abuksen ketjuun? onko abloy 340 ylimitoitettu?

Vastaa

Siirry työkalupalkkiin
Read more:
Perheetkin pyöräilevät, kun se on näppärin ja turvallisin tapa hoitaa arjen kulkemiset. Kuva Amsterdamista 2013.
Perheet tarvitsevat pyöräteitä – myös Hämeentielle

Amsterdamissa ja Kööpenhaminassa perheet liikkuvat laatikkopyörillä, Helsingissä eivät. Yksi syy on Hämeentie. Vaadi muutosta, allekirjoita Pyöräkaista Hämeentielle -kuntalaisaloite.

Close