Alavalikko

Laatikkopyörätehtaalla panostetaan laatuun

Näkymä tehdashallin peruspyörien tuotantolinjalle.

Näkymä tehdashallin peruspyörien tuotantolinjalle.

Bakfiets.nl Cargobike on laatikkopyörien ikoni. Se lienee nykyään maailman tunnetuin perhepyörä, fillari johon kaikkea muuta verrataan. Pyöriä on valmistettu viisitoista vuotta Azorin tehtaalla Hoogeveenin pienessä, 50.000 ihmisen kaupungissa Hollannin koilliskulmassa.

Tavarafillari.fi vieraili tehtaalla keväällä tutustumassa pyörien valmistukseen ja tehtaan väkeen. Puitteet tekemiselle olivat yllättävän vaatimattomat – Bakfietsit tehdään pikkukaupungin reunamilla olevassa matalassa teollisuushallissa. Toimistohenkilökuntaa Azorilla on vain neljä ihmistä, mikä tuntuu todella vähältä maailmankuulun pyörän markkinointiosastoksi.

Tehtaan perustaja ja nykyinen toimitusjohtaja Jan Rijkeboer kertoo, että tehdas tekee vuosittain kymmenentuhatta pyörää. ”Niistä parituhatta on Bakfiets-laatikkopyöriä.” Niinkö vähän? Amsterdamhan tuntuu olevan pullollaan Bakfietsejä. ”Totta, pyöriä tuntuu olevan Amsterdamissa todella paljon. Siihen on kaksi selitystä: olemme myyneet pyöriä sinne kymmenen vuotta, ja suurin osa pyöristä on yhä liikenteessä. Amsterdamissa pyöriä ei myöskään saa säilytykseen takapihalle, joten kaikki isot pyörät ovat näkyvillä kadun varresa.”

Nykyään puolet Bakfietseistä lähtee Hollannin ulkopuolelle. ”Näitä menisi varmasti enemmänkin, mutta emme halua kasvaa. Emme myöskään käytännössä markkinoi pyöriä lainkaan, vaan ne myyvät itsensä.”

Sosiaalinen yritys

Azor tekee Bakfiets-perhepyörien lisäksi Twin-pitkäperäpyörää. Näitä en ole Suomessa nähnyt.

Azor tekee Bakfiets-perhepyörien lisäksi Twin-pitkäperäpyörää. Näitä en ole Suomessa nähnyt.

Sisällä tehdashallissa Rijkeboer näyttää tyhjiä työpisteita. ”Kolmena päivänä viikossa täällä on työssä sokeita ja muita vajaakuntoisia työntekijöitä, jotka tekevät heille sopivia tehtäviä pyörien kokoamisessa.”

Azorilla on sosiaalisen yrityksen status ja se työllistää väkeä läheisestä toimintakeskuksesta. ”Meille se tarkoittaa tietenkin halpaa työvoimaa, koska yhteiskunta maksaa osan palkoista. Mutta on hienoa seurata, miten suuri asia töiden tekeminen voi olla näille ihmisille.”

Bakfietsien vanerilaatikot tulevat tehtaalle valmiiksi koottuina. Kokoamisesta huolehtivat vammaisten päiväkeskukset, Rijkeboer kertoo.

Kolmen viikon ruostekylpy

Jan Rijkeboer esittelee ruostekylvyssä käyneitä testiosia.

Jan Rijkeboer esittelee ruostekylvyssä käyneitä testiosia.

Rijkeboer on vanhan koulun pyörävalmistaja. Azor sai alkunsa kahden miehen metallipajana ja on kasvanut nykyisiin mittoihinsa hiljalleen. Kasvun perustana on ollut laadun vaaliminen.

Kaikki Azorin pyöriin – siis myös Bakfietseihin – käytettävät osat käyvät käpi tiukat kestävyystestit ennen kuin ne hyväksytään tuotantoon. Komponenttien näytekappaleet käyvät muun muassa kolmen viikon ajan uimassa suolaliuoksessa. Tällä testataan, miten herkästi osat ruostuvat. ”Hollannissa pyörät säilytetään ulkona, ja niiden on kestettävä ruostumatta”, Rijkeboer selittää.

Hän nappaa muovisangosta käteensä ruostekylvystä nostetun polkupyörän etuvalon. ”Tämähän on pääosin muovia, eli ruoste ei näy pinnalla. Ruostutustesti on tarkoitettu lähinnä sähköosille. Niiden on toimittava suolavedessä vietettyjen viikkojen jälkeenkin. Ja jos ne selviävät siitä…”, Rijkeboer sanoo ja paukauttaa lampun kolmasti kovalla voimalla metallilaatikoston kylkeen ”…niiden on selvittävä myös tästä. Osien on kestettävä käyttöä. Kaikki meillä käytössä olevat osat eivät välttämättä ole kaikista kauneimpia, mutta ne ovat kaikista kestävimpiä.”

Azor käyttää myös tavallista tuhdimpia puolia pyöriensä vanteissa. ”Shimano ei tee napoihin tarpeeksi isoja reikiä, joten joudumme laajentamaan puolien reiät ennen vanteiden kasaamista”, Rijkeboer kertoo. Puolien järjestys on tarkkaan mietitty niin, että vanteet kestävät mahdollisimman paljon käyttöä ja painoa. Lisäksi ne esipyöritetään koneellisesti. ”Periaatteessa tämä vähentää tarvetta ensihuollolle, koska vanteet on ikään kuin sisäänajettu jo tehtaalla. Kyllä pyörä silti kannattaa ensihuollossa käyttää.”

Pyörien pintakäsittelyä toimitusjohtaja innostuu esittelemään hakkaamalla tuotantolinjalla olevia runkoja yhteen. ”Maali on tehty kestämään. Pohjalla on runkoa ruosteelta suojaava sinkkimaali, päällä värikerros ja pinnassa vielä lakka.”

Yksilöityjä pyöriä tuotantolinjalta

Bakfietseja Azorin tehtaan aulassa. Edessä vasemmalta oikealle CargoTrike, Cargobike Transport, Azorin tandem. Takana Milano -halpapyörä ja Bakfietsin alumiinirunkoinen prototyyppi.

Bakfietseja Azorin tehtaan aulassa. Edessä vasemmalta oikealle CargoTrike, Cargobike Transport, Azorin tandem. Takana Milano -halpapyörä ja Bakfietsin alumiinirunkoinen prototyyppi.

Azorin tuotanto perustuu paitsi laatuun, myös mahdollisuuteen yksilöidä pyörät oman maun mukaan. Bakfietsien hankinta ei ole tästä poikkeus.

Tästä päästä Bakfietsit lähtevät pelkkinä runkoina tuotantolinjalle...

Tästä päästä Bakfietsit lähtevät pelkkinä runkoina tuotantolinjalle…

Ensimmäiseksi pyörän ostaja valitsee haluamansa runkomallin ja värin, sitten pyörän komponontit ja lopuksi erikoisvarusteet. Jokainen pyörä on siis yksilöllinen. ”Katalogistamme pystyy kokoamaan satojatuhansia erilaisia pyöriä”, Rijkeboer sanoo.

Silti pyörät valmistetaan teollisesti. Kun tilaus tulee, hyllystä valitaan oikean värinen runko, johon kiinnitetään tilauslappu. Lapussa lukee, kenelle pyörä on menossa ja millaiset osat siihen asennetaan. Sitten runko lähtee tuotantolinjalle, jossa työntekijät asentavat siihen osat kukin vuorollaan.

”Kas, tässä on yksi Bakfiets menossa Helsinkiin, Velosportille”, Rijkeboer huomaa.

... ja tästä päästä ne otetaan alas laatikkoa vaille valmiina pyörinä.

… ja tästä päästä ne otetaan alas laatikkoa vaille valmiina pyörinä.

Ainoa poikkeus tähän ovat kolmipyöräiset Cargotriket, jotka kootaan yhdellä paikalla.

Bakfietsin ja Workcyclesin pyörät tulevat samalta tehtaalta

Bakfietsin Cargobike- ja Cargotrike-pyöriä saa sekä Bakfiets.nl- että Workcyclesin brändillä. Molemmat pyörät tehdään Azorin tehtaalla.

Pyörät ovat siis pitkälti samoja. Niissä on sama runko ja nykyisin pitkälti samat osat. Workcyclesin brändillä kaikkein halvimpia osia ei kuitenkaan pyörään saa.

Halpa-Bakfiets Milano

Azorin esittelytilassa on esillä koko kattaus tehtaan pyöriä. Näytillä on muun muassa selvästi Bakfiets.nl -pyörää halvempi Milano-laatikkopyörä. Niitäkin on alettu tehdä samalla Azorin tehtaalla.

”Tarkoitus on vastata halpojen kiinalaiskopioiden hintakilpailuun”, Rijkeboer sanoo. Pyörässä on huonommat/halvemmat osat ja heikompi ruostesuojaus. ”Hinta ja laatu ovat käytännössä hyvin lähellä Aasiassa tehtyjä kopiopyöriä.”

Suomeen Rijkeboer ei halpapyörää suosittele. ”Teillä on talvi ja kostea sää, nämä saattavat ruostua parissa vuodessa piloille. Ne on tarkoitettu pikemmin lämpimien ja kuivien maiden markkinoille, Espanjaan ja Italiaan. Siellä näiden elämä voi olla vähän pidempi.”

Bakfiets-uutuuksia

Viidessätoista vuodessa Bakfietsin Cargobike-malli on pysynyt melko samana, mutta jotain uutta sentään on tulossa.

Bakfietsin uusi ajokuomu. Vetoketjut tekevät tästä paljon paremman käyttää. Korkeuttakin on lisää.

Bakfietsin uusi ajokuomu. Vetoketjut tekevät tästä paljon paremman käyttää. Korkeuttakin on lisää.

Rungosta on tulossa ensi vuonna alumiininen versio. Se on jonkin verran teräsrunkoa kevyempi, joskaan toimitusjohtaja ei vanhaakaan pidä huonona. ”Teräs pitää lujuutensa, eli runko on ikuinen. Alumiinirunko väsyy ja katkeaa jossain vaiheessa.”

Bakfietsin hankalanpuoleisesta sadekuomusta on tullut uusi, kehitellympi versio. Siitä kyljet saa avattua vetoketjulla ja kuomu toimii myös hyttysverkkona. Lisäksi se on vanhaa kuomua korkeampi. ”Lapset mahtuvat paremmin sisään kypärä päässä. Korotimme kuomua kansainvälisen palautteen perusteella – täällä Hollannissa kukaan ei käytä laatikkopyörässä kypärää, joten lapset mahtuvat perinteisenkin kuomun alle niin pitkään kuin vanhemmat heitä viitsivät kuljettaa”, Rijkeboer nauraa.

Ei, tämä ei ole lasten- vaan koirainkuljetukseen tarkoitettu häkki. Kuvan avulla voi tosin kyllä uhkailla kurittomia kakaroita.

Ei, tämä ei ole lasten- vaan koirainkuljetukseen tarkoitettu häkki. Kuvan avulla voi tosin kyllä uhkailla kurittomia kakaroita.

Suomessa Bakfiets.nl -tuotemerkin pyörät myy Velosport, Workcyclesin pyörät puolestaan Liikkuva Laatikko.

Azorin tehtaalla valmistetaan myöskin Onderwater-perhetandemit.

Azorin tehtaalla valmistetaan myöskin Onderwater-perhetandemit.

Kirjoittaja vieraili Bakfietsin tehtaalla huhtikuussa 2013. Matkan kulut katettiin Tavarafillari.fin mainos- ja paitamyynnistä saaduista tuloista.

, , , , , , , ,

No comments yet.

Vastaa

Siirry työkalupalkkiin
Read more:
Tässä ei olla pyöräilemässä, vaan matkalla päiväkodista tuttavaperheen luo kylään.
Me ei olla menossa pyöräilemään, me ollaan menossa kauppaan

Meidän perhe liikkuu pyörällä joka päivä, mutta aika harvoin vain pyöräilyn vuoksi. Yleensä ollaan matkalla kauppaan, leikkipuistoon, uimarannalle tai kavereille...

Close