Alavalikko

Neljä virhettä polkupyörän peräkärryn ostossa

Virhekärry

Kun tuli aika kuljettaa kahta lasta päiväkotiin, päätettiin meidän perheessä hankkia peräkärry. Näin tehtiin ja palveli hyvin kahden vuoden ajan. Se on vieläkin tarvittaessa laatikkopyörän korvike. Hankinta oli minun vastuullani ja nyt huomaan, että muutama virhe tuli tehtyä.

Tuijotin liikaa ostohintaa

Meidän perheessä käytettiin halpoja peruspyöriä. Investointi peräkärryyn tuntui siksi turhan isolta. Laskin tarkkaan, kuinka kauan kärryä pitäisi käyttää, jotta se maksaisi itsensä takaisin bussilippujen hinnassa. Jo kahdeksassa kuukaudessa peruskärry olisi kannattava.

Autoiluun en tullut edes verranneeksi. Olisi kuitenkin pitänyt pohtia hintaa sen kannalta kuinka kauan kärryä voi käyttää ja mitä hinnalla saa. Hinta per käyttöpäivä on tärkeämpi kuin ostohinta. Oikein taloudellinen tyyppi olisi vielä miettinyt käytetyn kärryn myyntihintaa, mutta meidän perheen tuhovoima on sitä luokkaa, etten ajatellut alunperinkään kärryä joskus myyväni.

Ostin liian pienen kärryn

Reilun vuoden käytön jälkeen vanhempi lapsi alkoi valittaa sitä, että katto tulee vastaan. Olin oikeastaan vain miettinyt sitä mahtuvatko lapset vierekkäin, mutta en sitä, että kypärineen kaikkineen kärryyn eivät isommat lapset mahdu.

Kärryn leveys, korkeus ja maksimipaino asettavat kaikki kärryn käytölle ehdottomat rajat. Olin selvittänyt näistä rajoista vain painon ja leveyden. Vaikka kärry kestäisi suurtakin painoa, ei sitä voi käyttää jos lapsi on liian pitkä istumaan penkillä.

En ajatellut sadetta

Tiedostin kyllä, etteivät kaikki pyöräilypäivät olisi auringonpaisteessa polkemista lasten laulaessa matkalauluja kärryssä, mutta en kertaakaan ajatellut joutuvani lastaamaan lapsia sateesta läpimärkään kärryyn.

Kärryssä on kyllä muovinen ikkuna, mutta kaikki kangasosat eivät pidä sadetta kunnolla. Ulkosäilytyksessä olevan kärryn pitää olla joka kohdasta oikeasti vedenpitävä. Lisäksi olisi heti alkuun hankkia pyörän takarenkaaseen superpitkä lokasuoja.

Kun kärry on märkä ja kylmä on paikallaan istuvilla lapsilla paljon ikävämpi olla kuin polkevalla aikuisella. Se, että takarenkaan kurat lentävät kärryn ikkunaan ei tee matkasta mukavampaa.

Matkustusmukavuus jäi huomiotta

Kävimme eri liikkeissä koeistumassa muutamia peräkärryjä. Lapset olivat poikkeuksetta todella innostuneita niistä ja kaikki kokeilemamme kärryt saivat heiltä hyväksynnän.

Koska pääasiallinen käyttö meillä oli lyhyet päiväkotimatkat en pitänyt asiaa kovinkaan tärkeänä, mutta matkanälkä kasvoi ja perheen yhteiset pyörälenkit olivat kovin mukavia. Matkojen pidentyessä alkoi kärrystä kuulua kriittistä palautetta istuimesta.

Lastenrattaissa istuimet ovat lähes poikkeuksetta hyviä. Eroja on rullaavuudessa, kestävyydessä käsiteltävyydessä ja monessa muussa asiassa. Lastenkuljetusperäkärryissä taas erot ovat suuret juuri istuimissa. Niihin kannattaa kiinnittää huomiota. Tässä pitää muistaa, että lapset eivät itse osaa arvioida miltä yli puolen tunnin istuminen milläkin penkillä tuntuu. Täytyy vain itse päätellä.

Mutta silti: vaikka jotkut asiat menivät väärin, en kyllä kadu hankintaani. Peräkärry oli puutteineenkin hyvä ostos ja on palvellut perhettämme erinomaisesti.

, ,

No comments yet.

Vastaa

Siirry työkalupalkkiin
Read more:
Sherwood Robinin laatikko on muotoiltu poikkeuksellisesti eturenkaan ympärille. Sen ansiosta pyörä on montaa verrokkiaan ketterämpi, mutta laatikossa on silti runsaasti tilaa.
Koeajossa: Sherwood Robin -laatikkopyörä

Sherwood Robin on viime vuonna esitelty uutuuspyörä lasten kuljetukseen. Tavarafillari.fi kävi tuoreeltaan testaamassa pyörän Kööpenhaminassa ja tutustui myös sen suunnittelijaan.

Close