Laatikkopyörän ostamiseen on kaksi tapaa: sika säkissä -metodi ja kokeile ensin -tapa.
Sika säkissä -metodi on niin sanottu perinteinen laatikkopyörän ostotapa. Ensin surffaillaan tietoa netissä ja sen jälkeen tilataan parhaalta vaikuttava pyörä netin kautta sieltä, mistä sen halvimmalla saa. Viime vuoteen asti tämä oli käytännössä myös ainoa tapa ostaa laatikkopyörä Suomessa, koska paikallisia kauppiaita ei ollut.
Tänä kesänä myös fiksumpi kokeile ensin -tapa on mahdollinen, sillä Suomessa on useita laatikkopyöräkauppiaita ja pyörien koeajot ovat – ainakin pääkaupunkiseudulla asuville – aidosti mahdollisia.
Tavarafillari.fi suosittelee kaikin mahdollisin voimasanoin kokeile ensin -tapaa laatikkopyörän hankintaan. Pyörissä on eroja, ja sopivin löytyy kokeilemalla. Tavarafillari.fi suosittelee myös, että perheen pyörä hankitaan lapsia kuljettavan vanhemman (yleensä siis äidin, joskin toki poikkeuksiakin on) mielipiteen perusteella. Jos pyörä ei ole pääasiassa kotona olevan kuskin mieleen, se jää kalliiksi retkivarusteeksi eikä tule päivittäiseen käyttöön.
Isojen ja kalliiden laatikkopyörien ostaminen muistuttaa uusien autojen kauppaa. Niitä ei osteta kävelemällä kauppaan rahanippu taskussa ja uuden pyörän kanssa kaupasta ulos koeajon jälkeen. Kauppiaat pitävät varastossaan vain koeajopyöriä. Varsinaiset myyntipyörät tilataan koeajon jälkeen.
Samoin pyörään valitaan tilauksen yhteydessä itselle mieleiset ja tarpeelliset lisävarusteet. Suomen oloissa kaikille voi suositella ainakin ajokuomun (yleensä 150-250 euroa) hankkimista, sillä sen alla lapset säilyvät ajaessa kuivana ja lämpimänä. Myös sähköavustus (n. 1000 euroa) lisää pyörän käyttöarvoa huikeasti, vaikka tuntuukin ikävästi myös kukkarossa.
Pyörien toimitusajat vaihtelevat noin viikosta jopa pariin kuukauteen. Kannattaakin kysyä pyörän toimitusaikaa kauppiaalta ennen päätöksen lyömistä lukkoon.
Lue ainakin nämä ennen laatikkopyörän ostamista
Pieni perhepyöräilyopas: Millainen pyörä sopisi meidän perheelle? | Kaksi- vai kolmipyöräinen laatikkopyörä? | Pykälätietoutta: Mitä polkupyörällä saa lain mukaan kuljettaa?
Bakfiets.nl CargoBike ja CargoTrike
Bakfiets.nl on laatikkopyörien klassikko. Van Andelin suunnittelema Bakfiets.nl Cargobike oli Hollannissa perhepyörien läpimurron tehnyt pyörä 1990-luvun lopulla, ja nykyään se on laadukkaiden laatikkopyörien standardi. Kolmipyöräinen Bakfiets CargoTrike on puolestaan tuhdin luokan kolmipyörien ykkönen.
Pyörät tehdään kestämään kovaa säätä ja käyttöä. Tavarafillari.fi kävi Hollannissa tutustumassa tehdasoloihin ja vaikuttui. Pyörätehdas muun muassa työllistää paikallisia vajaakuntoisia.
Meidän perheessämme on käytössä jo toinen Cargobike. Kahden vuoden jälkeen vaihdoimme hyväkuntoisen pyörän sähköavustettuun versioon. Muuta ei mietitty, koska olimme niin tyytyväisiä jo ensimmäiseen pyöräämme – vain ylämäkiin kaivattiin pientä lisätyöntöä.
Alkuperäisiä Bakfietseja tuovat maahan helsinkiläiset Velosport (Bakfiets.nl -tuotemerkillä) ja Liikkuva Laatikko (WorkCycles-tuotemerkillä). WorkCyclesin pyörä on hieman orginaalista paranneltu versio, mutta sen toimitusajat ovat selvästi Bakfietsin peruspyöriä pidemmät.
Velosport lupaa toimitusajaksi 2-4 viikkoa, Liikkuva Laatikko muutaman viikon enemmän. Kannattaa kysyä toimitusaika ennen tilausta. Sekä Liikkuvassa Laatikossa että Velosportilla on koeajopyöriä, eli pyöriä pääsee kokeilemaan Helsingin Pakilassa tai Käpylässä. Pyörät toimitetaan valmiiksi koottuina ja koeajettuina.
Lähtöhinnat: Cargobike Long 2118 euroa (Velosport), 1829 euroa (Liikkuva Laatikko), Cargotrike Wide 2451 euroa (Velosport) 2129 euroa (Liikkuva Laatikko). Liikkuvan Laatikon hintoihin lisätään pyörän rahtikulut Hollannista Suomeen.
VelosportMäkelänkatu 95, Helsinki
Verkkosivut: Velosport.fi
Puh. 010 321 9200
s-posti: [email protected]
Liikkuva Laatikko
Kyläkunnantie 1, Helsinki
Verkkosivut: liikkuvalaatikko.fi
Puh. 050-5459599 / Pauli
Lue lisää Bakfietseista
Tavarafillariblogin jutut aiheesta Bakfiets Cargobike | Bakfiets Cargobiken arvio Tavarafillariblogissa | Bakfiets Cargotriken koeajoraportti Tavarafillariblogissa
Babboe
Ilmoitus
Erikoistarjous Tavarafillari.fin lukijoille
Babboen ostajille on Tavarafillari.fin kautta tarjolla alennusta pyöristä/lisävarusteista. Lue lisää lukijatarjouksista
Babboe syntyi 2000-luvun loppupuolella kilpailemaan Hollannissa Bakfietsien kanssa – hinnalla. Pyörät eivät tähtää Bakfietsien tavoin huippulaatuun, vaan riittävään päivittäiskäyttötasoon. Jos Bakfiets tekee pyöriä lähtien siitä, että osien pitää olla laadukkaita ja pyörien kestäviä, Babboella on Ikean meininki – suunnitellaan hintalappu ensin.
Tuloksena on oikein hyvä hinta-laatu -suhde. Babboet ovat käyttöpyöriä, joiden laatu riittää hyvin peruskäyttäjälle, joka ei ennenkään ole kalliita laatupyöriä haikaillut.
Babboen pyörät myydään Babboe.fi -nettikaupasta ja ne toimitetaan kotiin kolmessa pahvilaatikossa, kokoaminen jää ostajalle. Pyöriä pääsee testaamaan Espoon Olarissa kauppiaan luona. Samalla voi testata kalliimpaan hintaluokkaan kuuluvat Johnny Locon ja Urban Arrow’n pyörät.
Toimitusajaksi Babboe lupaa noin kaksi viikkoa.
Lähtöhinnat: Babboe Big 1499 euroa, Babboe City 1549 euroa
Babboe SuomiKoeajot osoitteessa: Puolikuu 1, Espoo
Verkkosivut: Babboe.fi
Puh. 050-3442162
S-posti: [email protected]
Lue lisää Babboesta
Tavarafillariblogin arviot Babboe Citystä, Babboe City Electricistä ja Babboe Bigistä | Kaikki Tavarafillariblogin jutut Babboesta
Johnny Loco
Erikoistarjous Tavarafillari.fin lukijoille
Johnny Locon ostajille on Tavarafillari.fin kautta tarjolla alennusta pyöristä/lisävarusteista. Lue lisää lukijatarjouksista
Hollantilainen muotifirma Johnny Loco tekee retrokruiseri-henkistä tavarapyörämallistoaan. Pyörät myydään netin kautta, mutta niitä voi käydä koeajamassa Espoon Olarissa pyörien maahantuojalla. Samalla voi testata Urban Arrow’n ja Babboen fillarit.
Johnny Locon toimitusaika on noin kuukauden.
Lähtöhinta: 2249 euroa
Johnny Loco SuomiKoeajot osoitteessa: Puolikuu 1, Espoo
Verkkosivut: Johnny-Loco.fi
Puh. 050-3442162
Lue lisää Johnny Locosta
Sähköavusteisen Johnny Locon arvio Tavarafillariblogissa | Kaikki Tavarafillariblogin jutut Johnny Locosta
Urban Arrow
Erikoistarjous Tavarafillari.fin lukijoille
Johnny Locon ostajille on Tavarafillari.fin kautta tarjolla alennusta pyöristä/lisävarusteista. Lue lisää lukijatarjouksista
Urban Arrow edustaa uutta tapaa miettiä kaupungissa liikkumista. Se on alumiinista ja iskuja keventävästä vaahtomuovista suunniteltu uuden sukupolven perhepyörä, siinä missä Bakfiets.nl avasi uuden terästä ja puuta -sukupolven 1990-luvun lopulla. Urban Arrow on alusta alkaen suunniteltu sähköavusteiseksi pyöräksi ja korvaamaan perheen (kakkos)auton kaupunkiajossa.
Pyörä on palkittu useilla messuilla tämän vuosikymmenen innovatiivisimpiin kuuluvana pyöränä ja se on valittu myös sadan kaikkien aikojen parhaan pyörädesignin joukkoon.
Pyörät myydään verkkokaupasta, mutta niitä voi testata Espoon Olarissa. Samalla pääsee testaamaan Babboen ja Johnny Locon tavarapyörät.
Lähtöhinta: 2450 euroa (ilman sähköavustusta)
Urban Arrow SuomiKoeajot osoitteessa: Puolikuu 1, Espoo
Verkkosivut: Urbanarrow.fi
Puh. 050-3442162
Lue lisää Urban Arrow’sta
Urban Arrow’n arvio Tavarafillariblogissa | Kaikki Tavarafillariblogin jutut Urban Arrow’sta
Riese & Müller
Saksalainen Riese & Müller toi tänä vuonna markkinoille maailman ensimmäisen täysjousitetun laatikkopyörän, Loadin. Pyörää tuo maahan Liikkuva Laatikko, josta Loadia voi kysellä.
Lähtöhinta: 4589 euroa, sisältäen sähköavustuksen.
Liikkuva LaatikkoKyläkunnantie 1, Helsinki
Verkkosivut: liikkuvalaatikko.fi
Puh. 050-5459599 / Pauli
Lue lisää Riese & Mülleristä
Valitettavasti Loadista kerrottavaa ei juuri ole, sillä pyörää ei ole vielä tuotu Suomeen.
WorkCycles Kr8
WorkCycles on ryhtymässä myymään Bakfiets.nl Cargobiken versioinnin ohella/tilalla omaa laatikkopyörämallistoaan, jonka prototyyppejä Tavarafillari.fikin kävi testaamassa vuosi sitten. Koeajon perusteella kyseessä on melkoinen superfillari, jonka hinta asettuu jonnekin kahden ja kolmen tuhannen euron välimaastoon. Kannattaa kysellä tilannetta Liikkuvasta Laatikosta, milloin pyörä tulee tarjolle.
Liikkuva LaatikkoKyläkunnantie 1, Helsinki
Verkkosivut: liikkuvalaatikko.fi
Puh. 050-5459599 / Pauli
Lue lisää WorkCyclesin pyöristä
Tavarafillariblogin koeajo Kr8:n prototyypeillä | Kaikki jutut WorkCyclesistä
Christiania & Triobike

Christianian kaksipyöräinen 2Wheeler on oiva nopeampaan ajoon, kolmipyöräinen Light taas isommille ostoksille ja hitaampaan tasapainotteluun.
Tanskalaisia Christianian ja Triobiken laatikkopyöriä myy Classic Bike, jolla on liike Helsingin Mechelininkadulla. Christiania on laatikkopyörien klassikko, sillä sitä on valmistettu lähes samalla mallilla jo 1980-luvulta lähtien.
Usein Christianiapyörän voi saada alleen alle kahdessa viikossa, sillä Classic Bike pitää pyöriä varastossa Suomessa sen sijaan, että tilaisi niitä kauempaa valmistajalta.
Hinta: 2350 euroa (Christiania Light), sis. muun muassa penkin lapsille + sadekuomun.
Classic BikeMechelininkatu 16, Helsinki
Verkkosivut: classicbike.fi
Puh. 050-5148660
Lue lisää Christianiapyöristä ja Triobikesta
Tavarafillariblogin jutut Christianian pyöristä | Tavarafillariblogin jutut Triobiken pyöristä | Tavarafillariblogin jutut Classic Bikesta
Nihola
Niholan kolmipyörä on Tanskassa varsin suosittu. Se ei ole yhtä tilava kuin Christianiapyörä, mutta on kuulemma huomattavasti mukavampi ajaa.
City Sport & CykelKarpansvägen 28, Maarianhamina
Verkkosivut: citysport.netsoft.cc/
Puh. 018-14950 (Puhuu myös Suomea)
Lue lisää Niholasta
Helkama
Suomalainen Helkama tekee teollisuuskäyttöön tarkoitettuja tavarankuljetuspyöriä. Pyöriä voi käydä kokeilemassa läheisimmällä paperitehtaalla (ehhhehehe) ja sellaisen voi tilata lähimmälle Helkama -kauppiaalle (jollainen löytyy Suomessa suurin piirtein joka kylästä), mutta niitä ei varsinaisesti ole tehty kaupunki- eikä perhekäyttöön.
Huhujen mukaan Helkama suunnittelisi perhekäyttöön tarkoitettua laatikkopyörää, mutta en ole ennättänyt tätä huhua tsekata. Palaan asiaan myöhemmin tänä kesänä, sillä jos Helkama vain suostuu ottamaan vastaan, haluaisin käydä Hangossa tutustumassa tiluksiin ja helkamalaisten ajatuksiin.
Jos Helkaman tavarapyörällä haluaa kuljettaa lasta, on laatikkoon askarreltava itse sopiva istuin. Paljaassa laatikossa lasta ei saa kuljettaa.
Lisäys: Douze Cycles
Lisätty 17. elokuuta 2013
Uusi suomalainen Velomix-pyöräkauppa myy Douze Cycles -merkkisiä tavarapyöriä. Pyörien hinnat alkavat 2200 eurosta. Koeajolle pääsee Helsingissä, mutta ajosta pitää sopia – alati auki olevaa kivijalkakauppaa ei ole.
VelomixVerkkosivut: kauppa.velomix.fi/
Halvat vaihtoehdot
Edellä luetellut pyörät vastaavat laadultaan pyöräliikkeistä myytäviä merkkipyöriä, paitsi Babboe, jonka laatu on samaa luokkaa markettipyörien kalliimman hintaluokan kanssa.
Suomeen tuodaan myös Kiinassa valmistettuja halpapyöriä, jotka vastaavat laadultaan halpahalleista satasella tai kahdella myytäviä peruspyöriä. Halpisluokan laatikkopyörä maksaa alle tuhat euroa. Näistä pyöristä on kantautunut aika varauksellisia arvioita, joten Tavarafillari.fi ei niitä suosittele. Riskinä on, että pyörä on raskas ja ruostu piloille nopeasti.
Jos olet kuitenkin ajellut vuosikausia Biltemasta ostetulla sadan viidenkympin halpispyörällä ihan tyytyväisenä, saattaa laatikkopyörissäkin halvin laatu riittää ihan hyvin.
Kokkolalainen Pakkiratas brändää omalla kiinalaispyörät omalla tuotemerkillään ja myy niitä nettikaupasta. Tuore tulokas Kuljetuspyörä.fi tuo puolestaan Hollannissa Popalin tuotenimellä myytäviä pyöriä. Tukikohta on Porvoossa, mutta lupaavat tuoda pyörän testattavaksi kotiovelle.
Entäs Bullitt?
Aika monet ovat kiinnostuneita sporttisesta Bullitt-lavapyörästä, josta voi rakennella myös perhekäyttöön sopivan laatikkomallin. Bullittilla ei ole virallista maahantuojaa, vaan sitä on tilailtu erilaisilla virityksillä ja eri reittejä eri puolille Suomea. Palstalla on aiheesta pitkä keskustelu, josta saa lisävinkkejä. Vinkkejä kannattaa myös kysellä, sillä palstalta löytyy kokeneita Bullitt-ostajia.
Lue lisää Bullittista
Tavarafillariblogin jutut Bullittista | Keskustelu: Mistä Bullitt? Kimppatilausta pystyyn
Muut perhekäyttöön sopivat rahtipyörät
Laatikkopyörä ei ole ainoa vaihtoehto perheen peruspyörää tuhdimmaksi kuormapyöräksi. Pitkäpyörät ja tukevarunkoiset, tavallista fillaria muistuttavat kuormapyörät kestävät monta kertaa enemmän lastia kuin tavallinen peruspyörä, ja niiden jarrut on rakennettu kovalle lastille. Ne kestävät kahden lapsen ja perheen ostosten kuljettamisen ilman, että osia alkaa hajoilla liian ison kuorman takia.
Ja mikä parasta, nämä ovat laatikkopyörää halvempia vaihtoehtoja.
Kahden lapsen kuormaaminen yhden pyörän kyytiin edellyttää vähän erikoisvirityksiä. Kannattaa kysellä Liikkuvasta Laatikosta ja Pelagosta, jotka myyvät hollantilaisia lastenistuimia ja jonkinlainen käsitys siitä, että pyörän kyytiin voi asentaa useammankin kuin yhden istuimen (tarakalle).
WorkCycles Fr8 ja Gr8 ovat hollannissa hyvin suosittuja, perheen käyttöön sopivia kuormapyöriä. Ne kestävät yli sadan kilon kuorman ja ovat mainioita ajettavia isossakin lastissa – mutta eivät silti juuri peruspyörää suurempia. Lähtöhinnat hieman alle tuhat euroa, täysin varusteltuina hinta kohoaa lähelle kahta tuhatta euroa. Tsekkaa Fr8/Gr8 -arvio Tavarafillariblogista!
Pelago Linahammar on helsinkiläisen Pelago Bicyclesin oma, pientuotantona tehty Filibus-mallinen kuormapyörä. Pyörä tehdään tilauksesta Pelagolla, ja sitä pääsee kokeilemaan Pelagon pyöräpuodissa Helsingin Kalevankadulla. Tsekkaa myös pyörän arvio Tavarafillariblogista!
Kona Ute on amerikkalainen pitkäpyörä, jota saa tilattua Konan maahantuojan kautta.
Trek Transport on Utea vastaava sarjavalmisteinen pitkäpyörä, jota voi kysellä Trek-kauppiailta.
Helkama Pro on Helkaman vastine Fr8:lle. Siitä ei ole saatavilla kovin ketterää kaupunkiversiota, mutta plussana tällaisen voi tilata mille tahansa hyvälle Helkama-kauppiaalle, eli lähes mihin Suomen nurkkaan tahansa.
Ulkomailta tilaaminen?
Toki, siitä vain. Täkynä suurempi valikoima ja halvemmat hinnat. Tosin monilla kokemus on, että säästöt jäävät pieniksi, mutta säätöä voi olla melkolailla.
Ulkomaisista vaihtoehdoista helpoin lienee Tukholman DeFietsfabriek. Sieltä saa pyörämalleja, jotka eivät Suomesta ole saatavilla, ja pyörän saa noudettua näppärästi Ruostin-lautalla vaikkapa hyvänä tekosyynä perheristeilylle.
Etenkin pääkaupunkiseudulla asuville Tavarafillari.fi suosittelee kuitenkin suomalaisten maahantuojien suosimista. On hyvä, että täältäkin löytyy kauppiaita, jotka pystyvät ongelmien tullessa auttamaan. Takuu- ja huoltoasioissa on ikävä asioida Euroopan toiselle puolelle. Maakunnista katsoen suomalaisen suosiminen toki on pienempi juttu, kun asiointimatka on Ivalosta käytännössä yhtä hankala Helsinkiin ja Amsterdamiin.
Kannattaisiko ostaa käytettynä?
Älä unta näe. Tai siis, totta kai laatikkopyörä kannattaisi ostaa käytettynä, mutta toistaiseksi Suomessa ei ole käytettyjen pyörien markkinoita. Laatikkopyörät alkoivat yleistyä 2011-2012, ja keskimäärin perhe pitää pyörää käytössään lasten kuljetuksessa 3-5 vuotta, lastin kuljetuksessa mahdollisesti ikiajat.
Käytettyjä pyöriä on toistaiseksi näkynyt kaupan vain muutamia. Valistuneen arvauksen mukaan käytetyn pyörän osto alkaa olla varteenotettava vaihtoehto noin kesällä 2015-2016. Ja jos nyt harkitset laatikkopyörän ostoa, oikea aika ostaa on nyt, ei kahden vuoden päästä.
Lohdutuksen sanana: Laadukas laatikkopyörä pitää arvonsa hyvin ja menee varmasti kaupaksi. Ostimme oman ensimmäisen laatikkopyörämme 2200 eurolla kesällä 2010 ja myimme sen 1500 eurolla keväällä 2013. Myynti-ilmoituksen julkaisusta kauppojen solmimiseen kului 7 tuntia.
En ole vielä toistaiseksi tavannut ainoatakaan perhettä, joka olisi pitänyt laatikkopyörän hankkimista vikatikkinä tai maksettua hintaa liian kalliina. Ainoa harmin aihe on ollut, ettei pyörää tullut hankittua aiemmin.
Jäikö jotain mainitsematta? Lista pyrkii olemaan mahdollisimman täydellinen, mutta aukkoja saattoi jäädä. Jos jokin listalle kuuluva pyörä jäi mainitsematta, kommentoi rohkeasti!
No comments yet.