Alavalikko

Testissä: Babboen tyylikäs uutuuspyörä Curve

Babboen toimitusjohtaja Epcot Vlugt ja uutuuspyörä Babboe Curve.

Babboen toimitusjohtaja Epcot Vlugt ja uutuuspyörä Babboe Curve.

Babboe Curve on tulevan kesän uutuus hollantilaiselta perhepyörävalmistaja Babboelta. Curvesta tulee yrityksen kallein ja näyttävin malli. Hollannissa pyörä lanseerattiin jo tänä vuonna, mutta Suomeen se saapuu vasta 2014.

Curve muistuttaa muotoilultaan paljon Babboen edellistä pyörämallia, kaksipyöräistä Babboe Cityä. Muotokieli on pyöreän pehmeä ja väri tyylikkäästi harmaan ja puun yhdistelmä. ”Monet pitivät Citystä, ja tässä on paljon samoja piirteitä”, Babboen toimitusjohtaja Epcot Vlugt myöntää. Pyöreys oli etenkin naisten – siis äitien – mieleen, ja äideille Babboe pyöriä suunnittelee.

”Kun muut pyörävalmistajat lähtevät liikkeelle pyörän osista, me lähdemme liikkeelle asiakkaan toiveista”, Vlugt selittää. Hän kertoo testaamisen käytännössä tapahtuvat lastentarhoissa, joissa äidit saavat pyöriä käyttöönsä ja palautetta käytetään pyörän kehittämiseen.

”Esimerkiksi sähköistetyssä Cityssä muutimme moottorin asetuksia, kun äidit sanoivat, että hitain nopeus on liian kova. Minusta se oli sopiva, joten palaute oli tarpeen.”

Erittäin vakaa ajaa

Muodot kannattaa katsoa kuvista, mutta millainen Curve on ajaa? Tavarafillari.fi pääsi Hollannissa kokeilemaan pyörää ennen sen lanseerausta, ja tasaisella tiellä Curve antoi positiivisen vaikutelman.

Pieni pettymys oli, että pyörää ohjataan samaan tapaan koko etulaatikkoa kääntämällä kuin Babboe Bigiä, Christiania Lightia tai Bakfiets.nl CargoTrikea. Kun kuulin uudesta kolmipyörämallista, toivesissani oli Niholan tai WorkCyclesin kolmipyöräprototyypin tapainen malli, jossa vain renkaat kääntyvät. Vain renkailla ohjattava kolmipyörä on ajotutumaltaan lähempänä tavallista kaksipyöräistä polkupyörää, eikä niiden tarjonta ole kovin suuri.

Curve kuitenkin osoittautui poikkeuksellisen vakaaksi kolmipyöräksi. Pienten renkaiden ansiosta painopiste on alhaalla, ja mutkissa takaosan ei kallistu ulkokaarteeseen samaan tapaan kuin Christianian satulaputki (tätä on vaikea selittää, mutta Christianiaa kokeilleet tietävät, mitä tarkoitan). Testatussa pyörässä ei ollut ylikääntymisen estäviä stoppareita, mutta sitä oli siitä huolimatta varsin vaikea saada kippaamaan nurin.

[adrotate banner=”5″]

Vlugtin mukaan vakaus johtuu siitä, että suunnittelussa käytettiin paljon aikaa rungon ja laatikon nivelkohdan miettimiseen. Sen ansiosta käännöksissä runko seuraa käännöksen mukana ja helpottaa ajoa.

Curven raskaudesta tai keveydestä tasaisella ajettu parin kilometrin kierros ei antanut kunnollista kuvaa. Vaikutelmana sanoisin, että Curve on selvästi kevyempi kolmipyörä ajaa kuin Babboe Big, mutta jonkin verran raskaampi kuin Christiania Light. Vertailukohtana toimisi ehkä Bakfiets.nl:n CargoTrike.

Babboe Cityä väreissä

Toinen tämän kauden uutuus on Babboe Cityn rajoitettu erikoiserä, jota saa maalatulla laatikolla. Värit ovat valkoinen, sininen, musta ja vihreä.

Pyöriä voi tilata nyt myös Suomesta ja niitä saa niin kauan kuin tavaraa riittää. Tavarafillari.fin lukijat saavat lisävärin puoleen hintaan, tsekatkaas tarjoussivulta lisätiedot!

Babboe haluaa maailman suurimmaksi

Babboe on melko uusi tulokas laatikkopyörämarkkinoilla. Se perustettiin 2007 ja on kasvanut melkoista vauhtia. Suomeen Babboe sai oman myyntiedustajan viime kesänä.

Babboen menestyksen salaisuus on ollut hinta. ”Emme myy pyöriämme lainkaan kaupoissa, vain vain netin ja kansainvälisten edustajiemme kautta”, toimitusjohtaja Vlugt sanoo.

Ensimmäiset Babboen pyörät saivat melkoista ryöpystystä heikosta laadustaan, mutta nyt meininki on Vlugtin mukaan toinen. ”Käytämme kalleinta vaneria mitä löytyy, saksalaista, ja osasarjat tulevat Shimanolta aivan kuten muillakin valmistajilla. Renkaissakin siirrymme käyttämään arvostettuja Shcwalben renkaita tänä vuonna.”

Mistä sitten hintaero tulee? Kyllähän laadusta joutuu pakosti tinkimään, eikö? ”Ymmärrän mitä ajat takaa. Sanoisin toisin päin: Hollannin suosituimmaksi laatikkopyörämerkiksi ei voi tulla, jos myy kelvotonta tavaraa”, Vlugt kuittaa. ”Uskon, että muilla valmistajilla on vain hinnoissaan kovemmat katteet.”

Vlugtin mukaan Babboen tavoitteena on kasvaa maailman suurimmaksi ja tunnetuimmaksi laatikkopyörämerkiksi. ”Haluan, että Babboesta tulee merkki, joka samastetaan laatikkopyöriin. Jos ihmistä pyydetään mainitsemaan tavarapyörämerkki, haluan, että ensimmäisenä mieleen tulee Babboe.”

”Siinä mielessä todennäköisesti olemme jo tavoitteissa, että uskon meidän olevan jo nyt Hollannin myydyin merkki – mistä seuraisi, että olemme myös maailman suurin.” Ongelmana on, että tavarapyörien myyntilukuja ei ole saatavilla missään. Vlugtkaan ei suostu kertomaan, kuinka paljon Babboe on maailmalle pyöriään myynyt.

”Kilpailijamme haluaisivat tietää sen kovin mielellään.” Suuruusluokan hän sanoo olevan tuhansia pyöriä, pikemmin kuin miljoonia tai kymmeniä.

Tsekkaa Lauran Babboe-blogi

Babboe näkyy vastaisuudessa Tavarafillari.fissä enemmän kuin ennen, sillä Laura aloitti eilen Kolmas pyörä -bloginsa. Siinä Lauran nelihenkinen perhe kertoo, miten oman Babboen valinta ja hankkiminen käy – ja kuinka elämä muuttuu kun laatikkopyörä tulee taloon.

Käykäähän moikkaamassa Lauraa ja antamassa vinkkejä. Ensimmäiseksi pitäisi pohtia, mikä olisi heidän perheelleen se oikea valinta, ja vinkit ovat varmasti tervetulleita.

Lauran Kolmas pyörä -blogi löytyy osoitteesta http://looran.tavarafillari.fi

Tavarafillari.fi vieraili Hollannissa tutustumassa pyöräilykulttuuriin ja paikallisiin tavarafillarivaikuttajiin ja -asiantuntijoihin huhtikuussa 2013. Matka oli mahdollinen blogin mainos- ja paitamyyntitulojen ansiosta, mutta päivärahoille ei päästy.

, , , , , ,

No comments yet.

Vastaa

Siirry työkalupalkkiin
Read more:
Tässä ei olla pyöräilemässä, vaan matkalla päiväkodista tuttavaperheen luo kylään.
Me ei olla menossa pyöräilemään, me ollaan menossa kauppaan

Meidän perhe liikkuu pyörällä joka päivä, mutta aika harvoin vain pyöräilyn vuoksi. Yleensä ollaan matkalla kauppaan, leikkipuistoon, uimarannalle tai kavereille...

Close