Alavalikko

Helsingin fillarivirkamies: Laatikkopyörässä on statusta

Marek ja Fr8

”Minä haluan istua edessä!” ”Ei vaan minä!”

Helsingin vastaavan fillarivirkamiehen Marek Salermon lapset riitelevät siitä, kumpi saa istua Fr8-rahtipyörän satulaistuimessa kuvauksia varten. Isä sovittelee: ”Sigurd, sinä voisit näyttää, miten hyvin osaat jo itsekin ajaa pyörällä.” Sopu löytyy, ja tähän postaukseen saadaan iloiset kuvat.

Marek Salermo on entinen kilpapyöräilijä ja mies Helsingin uusien pyöräkaistojen ja fillaritaskujen takana. Hän vastaa Helsingin pyöräteiden suunnittelusta yhdessä toisen liikenneinsinöörin, Niko Palon kanssa.

Lisäksi Marek on Kauniaisissa asuva perheenisä, joka kuljettaa lapsensa aamuisin polkupyörän peräkärryssä päiväkotiin puolentoista kilometrin päähän, jättää peräkärryn päiväkodin pihaan ja polkaisee vielä cyclocrossilla töihin 14 kilometrin loppumatkan. ”Minähän siis ajan trikoissa. Aluksi en kehdannut mennä päiväkotiin trikoissa vaan ajoin shortseissa ja pikeepaidassa, mutta sitten vaimoni kertoi päiväkodin henkilökunnalle, että häpeän trikoita. Seuraavana päivänä päiväkodin rouvat sanoivat, että he itse asiassa toivoisivat, että saapuisin paikalle tiukasti istuvissa trikoissa”, Marek sanoo.

Laatikkopyöräkuumetta lämmittelemässä

Viime vuonna Marek kertoi, että oli saanut Bakfiets-kuumeen.

”Kokeilin pyörää Velosportissa talvella ja innostuin heti. Yllätyin, miten helppo pyörää oli ajaa”, Marek kertaa nyt kotonaan Kauniaisissa. ”Lisäksi pyörässä on statusta.” Jos Kauniaisissa trikoiden käyttäminen tuntui vähän nololta, Marekin mukaan välillä on tuntunut, että pyörällä lapsia päiväkotiin tuovaa isää katsotaan vähän alaspäin. ”Muut vanhemmat tulevat yleensä Bemarilla tai Mersulla, ja usein puku päällä.”

Pyörämaailmassa laadukkaan – ja melko hintavan – laatikkopyörän status on katumaasturiluokkaa. ”Se kertoo, että pyörällä ei kuljeta, koska muuhun ei ole varaa, vaan koska se on mietitty juttu. Tässä myös sähköavustuksella on iso merkitys. Se on juttu, joka tekee pyörästä uskottavamman myös muille miehille.”

Omaa laatikkopyörää Marekin perheellä ei kuitenkaan ole. Pyöräkuumeen lämmittämiseksi pyysin Marekia testaamaan erilaisia perhepyöriä ja kirjoittamaan kokemuksistaan Tavarafillariblogiin.

Ensimmäisenä testissä oli Workcyclesin Fr8. Siitä tämän postauksen kuvat ja lisää tekstiä tulevina viikkoina. Mutta nyt, jutellaanpa vähän virallisempia virkamies Salermon kanssa.

Kun lapset voi viedä pyörällä, auton voi jättää kotiin

Fillarivirkamies Salermo, onko perheiden pyöräily tärkeä juttu kaupunkipyöräilyn kannalta?

”On, ilman muuta.”

”Iso osa autoilusta on lasten kuljettamista päiväkotiin ja harrastuksiin. Se kuormittaa etenkin pieniä katuja päiväkotien ja koulujen lähellä”, Salermo sanoo. Suomeksi: kun lapsia viedään autolla, lähikadut täyttyvät autoista. ”Meiltä pyydetään, että voisitteko rauhoittaa koulujen edustat autoilulta, ja siinä vanhemmat tulevat syytelleeksi toisiaan. Koulujen edustan liikennehän on sitä, että vanhemmat tuovat lapsiaan kouluun.”

Mitä useammat tuovat lapsensa pyörällä tai jalan, sitä rauhallisempia ovat koulujen ja päiväkotien edustat. ”Paikallisella tasolla lasten kuljettaminen autolla on iso liikenneturvallisuusongelma.”

Ja kun auto otetaan käyttöön aamulla, jotta voidaan kuljettaa lapsia, sillä jatketaan myös töihin – vaikka yksin matka hoituisi näppärästi pyörällä tai julkisilla. Kohta yksinään autossa istuvat perheenisät ja -äidit seisovat ruuhkassa kaukana kotoa.

Tässä mielessä peräkärryt ja tavarafillarit ovat kova juttu. Jos niiden ansiosta vanhemmat voivat valita jo alkumatkalle auton sijaan fillarin, ruuhka autoteilla helpottuu.

Pyörän kyydissä kasvaa uusi pyöräilijöiden sukupolvi

Auton kyydissä lapset oppivat autoilijoiksi, pyörän kyydissä pyöräilijöiksi, Salermo pohtii.

”Ajanjakso, jolloin lapset tarvitsevat kuljettamista, on suhteellisen lyhyt”, Salermo sanoo. Viimeistään kymmenvuotiaat kulkevat yleensä omin päin. ”Jos lapset tottuvat kulkemaan autolla, he oppivat, että kaupungissa kuljetaan kyydillä. He saattavat vaatia autokyytiä pidempään tai sitten alkavat kulkea julkisilla.”

”Jos ensimmäiset vuoden on kulkenut pyörän kyydillä, kynnys jatkaa pyörällä tai jalan kulkemista on matalampi”, Salermo sanoo. Vanhempien kanssa pyöräillessä liikenteessä käyttäytyminenkin on tullut opittua paremmin kuin auton takapenkillä.

Salermon pyörän kyydissä kasvanut nelivuotias poika kulkee jo harrastus- ja tarhamatkojaan omalla pyörällä. ”Meno näyttää sen verran varmalta, että voisin hyvin kuvitella päästäväni hänet ajamaan itse omin päin kouluun, kun hän menee ensimmäiselle luokalle.”

Mutta jos matkat on aina tehty autolla, on lapsi jalan tai pyörällä liikenteessä pihalla kuin lumiukko.

”Laatikkopyörien suursuosio olisi ongelma”

Kuulostaa siltä, että Helsingin fillarivirkamies liputtaa täysillä laatikkopyörien ja peräkärryjen puolesta.

Vaan ei.

”No se on vähän kaksipiippuinen juttu. Jos ihmiset nyt suurella joukolla lähtisivät pyöräilemään lasten kanssa, he pettyisivät. Pyörätieverkko ei ole isoille pyörille valmis.”

Salermo listaa ongelmia: Pyöräreittien verkko on keskustassa katkonainen. Kanttikiviä on paljon, ja uusillekin teille rakennetaan viistot ”esteettömyyskantit”. ”Ne ovat peräkärryn kanssa kamalat.”

Edes Salermon kynästä lähtöisin oleva lähitulevaisuus ei lupaa suurta parannusta. ”Keskustan tulevat pyörätiet on suunniteltu ruotsalaisen mallin mukaan, eli väylät ovat melko kapeita.” Käytännössä Helsingin kantakaupungin uusille uljaille pyöräkaistoille ja yksisuuntaisille pyöräteille tulee mahtumaan juuri ja juuri kahden lapsen peräkärryn tai kolmipyöräisen laatikkopyörän kanssa.

Ohittamaan ei mahdu.

”Laatikkopyörien suursuosio olisi muun pyöräilyn kannalta ongelma. Jos näitä nyt tulisi hurjasti lisää Helsinkiin, niin kyllähän ne siellä melkoisena tukkeena muulle pyöräliikenteelle olisivat. Valitettavasti.”

No, katsotaan miten käy. Josko laatikkopyöräkärpäsen saisi puremaan Salermoa niin pahasti, että pyöräväyliin saataisiin muutama kymmenen senttiä lisää leveyttä – etteivät lapsia laatikossa kuljettavat isät ja äidit olisi pyöräkaistalla töihin kiiruhtavien pukumiesten tiellä.

, , , , , ,

No comments yet.

Vastaa

Siirry työkalupalkkiin
Read more:
yuba
Pitkäperällä kulkee kaikki

Pitkäperäpyöriä saa myös Suomesta. Pitäis käydä varmaan koeajamassa.

Close