Alavalikko

Douze Cycles on uusi urheilullisen klassinen laatikkokyyti

Uusin eurooppalainen tavarapyörätulokas rullasi markkinoille vuonna 2012. Ranskalainen Douze Cycles on sporttisempi kuin muut tällä hetkellä jälleenmyydyt laatikkopyörät Suomessa. Kävimme koeajamassa laatikkomallisen Traveller Nexus 8:n ja lavamallisen Traveller Nexus 7:n maahantuojan Velomixin varastolla Helsingin Herttoniemessä.

Etualalla Douze Cyclesin Traveller Nexus 7 ja taaempana Traveller Nexus 8.

Etualalla Douze Cyclesin Traveller Nexus 7 ja taaempana Traveller Nexus 8.

Laatikko-Travellerin ajo- ja käyttötuntuma

Satulaan noustessa Traveller Nexus 8:n tuntui mukavan sirolta. Ohjaustuntuma poikkesi merkittävästi arkipyöränä käyttämäni Bakfietsin tuntumasta – se oli selkeästi jäykempi. Molemman tyyppiselle ohjautuvuudelle löytyy varmasti kannattajansa. Itse pidin jäykkyyttä ensi alkuun epämiellyttävänä, mutta totuin siihen pian. Koeajon jälkeen oman Bakfietsin ohjaustanko ja etupyörä tuntuivat irrallisilta ensi metrien ajan.

Merkittävin ero kaikkiin rahtipyöriin Bullittia lukuunottamatta on Douze Cyclen etunojempi ajoasento. Kuskin painosta osa ohjautuu ohjaustangolle. Asento on kuitenkin tarpeeksi pysty kaupunkiajoon, joten näkyvyys on hyvä ja suuntamerkit pystyy näyttämään vaivattomasti.

Seisomajalan soisin olevan tukevampi. Koeajetussa pyörässä se ei myöskään pysynyt töyssyissä ylhäällä ajon aikana.

Kyseisessä mallissa on Shimanon 8 vaihdetta, jotka olemme todenneet jo aiemmassa käytössä hyväksi ja laadukkaaksi vaihtoehdoksi rahtipyörään. Sähköapua ei ollut, mutta Velomix pystyy tulevaisuudessa toimittamaan pyöriä myös moottorilla.

Ajelin Travellerilla tasaisessa maastossa kyydissä 25 kg lapsia. Rullaavuudeltaan Douze Cycle tuntui olevan keskikastia – ylämäet kannattaa kunkin koeajajan testata itse.

Pyörä on grammoissa mitaten selvästi kevyempi kuin esim. Bakfiets. Yksi Travellerin vahvuus oli sen kevyt perä: harvassa kaksipyöräisessä rahtipyörässä perää pystyy nostamaan näin kevyesti muuttaakseen pyörän kulkusuuntaa pysähdyksissä.

Erilainen lastausratkaisu

Travellerin lastauslaatikko on poikkeuksellisen syvä kaksipyöräisen laatikoksi, mikä saattaa olla monien mieleen. Lapsimatkustajien istuminen on ratkaistu aivan toisin kuin muissa laatikkopyörissä: matalalla penkillä istutaan hajareisin kuin hevosen selässä ikään.

Penkillä istutaan hajareisin.

Penkillä istutaan hajareisin.

Laatikkoon mahtuu kaksi lasta, joista taaempana istuvalla on selkänoja, edessä istuvalla ei. Taaempana istuva saa siis täyden tuen, koska selkätuen lisäksi hänellä on molemmat jalat tukenaan laatikon pohjassa. Edessä olevalta odotetaan toisaalta jo varsin hyviä istumalihaksia. 3-vuotiaamme istui spontaanisti mieluummin sivuttain jalat samalla puolella penkkiä kuin hajareisin.

Turvavyöt olivat säädettävät ja laadultaan autojen turvavöiden veroiset.

Tämä testaaja ei aivan tavoittanut istumisratkaisun etuja. Kauppakasseille ei laatikon pohjalle jää juurikaan tilaa, kun kyydissä on kaksi lasta. Etummainen lapsi ei saa nukahtaa kesken matkaa, eikä penkkiratkaisu oikeastaan tue laatikonpohjanokosia lainkaan. Sellaista vaihtoehtoa, että toinen nukahtaisi laatikon pohjalle ja toinen jatkaisi istumista, ei oikestaan ole.

Traveller muuntuu käyttäjän mukaan

Traveller on ulkomuodoltaan klassinen laatikkopyörä, jossa on vanerinen laatikko. Pyörän värin voi valita, jos jaksaa odottaa toimitusta 3–4 viikkoa sen sijaan, että poimisi tai tilaisi kotiin Helsingin varastossa jo olevan vaihtoehdon. Pyörää saa myös miesten mallina, Messengerinä, johon on hitsattu poikkitanko. Saatavilla on sekä laatikon suojakuomu että sadesuoja lapsille. Näitä emme vielä päässeet näkemään.

Travellerissa on käsijarrut. Rullajarrujen tilalle voi tilata myös levyjarrut. Pyörässä on valot ja asianmukaiset heijastimet. Kaikenkaikkiaan Douze Cycles on koottu laadukkaista osista. Pyörän muut tekniset tiedot ovat esillä Velomixin nettikaupassa.

Koeajettu versio maksaa 2790 euroa rahteineen. Velomixilla on kirjoitushetkellä muutaman pyörän varasto. Varaston huvettua toimitusaika on muutaman viikon, talvella kauemmin kuin pyörien sesonkiaikaan keväällä. Velomixin Ronnie Ahlman pyytää tilaajaa varmistamaan erikoistilattujen pyörien toimitusajan.

Ihmeen kevyt rahtipyörä

Mattamustan laatikko-Douzen ohella kruisailimme oranssilla Traveller Nexus 7:llä, jota maahantuoja mainostaa naisten suosikkina. Ei ihme, sillä lavapyörä oli ainakin ilman lastia ihanan kevyt ja helposti ohjautuva. Testiseurueen skrodein osapuoli nosti 28 kiloa pyörää ilmaan ilman mainittavaa tuskan irvistystä. Pyörä on kuusi kiloa pikkuserkkuaan Bullitia painavampi, ja sillä on hintaa 2200 euroa.

28 kiloa pyörää nousee ilmaan kohtuullisen kevyesti.

28 kiloa pyörää nousee ilmaan kohtuullisen kevyesti.

Myös lavapyörään voi kiinnittää samanlaisen penkin kuin laatikkomallissa. Esikoiselle kelpasi kyyti hyvin tuuletetussa menopelissä.

Nuori matkustaja olisi viihtynyt lavalla kauemminkin.

Nuori matkustaja olisi viihtynyt lavalla kauemminkin.

Mistä näitä saa?

Pyöriä maahantuo Velomix, jolla ei ole kivijalkaliikettä vaan vain verkkokauppa. Pyöriä pääsee kokeilemaan itäisessä Helsingissä, kun vain kilauttaa kauppiaalle ja sopii treffit varastolle. Kuormapyörät ovat Hitsaajankadulla, aivan Herttoniemen metroaseman kupeessa. Pyörällä ja autollakin pääsee helposti paikalle.

Velomix
Nettikauppa: kauppa.velomix.fi
Sähköposti: [email protected]
Puhelin: +358-50-526 0028

Tämä esittely on Douze Cyclesin maahantuojan Velomixin sponsoroima postaus. Sponsori ei ole pyrkinyt vaikuttamaan jutun sisältöön.

, , , , , , , , ,

No comments yet.

Vastaa

Siirry työkalupalkkiin
Read more:
Kuvankaappaus 2012-5-1 kello 21.07.41
Arvio: Bobike mini+ lastenistuin fillariin

Pieni lapsi voi matkustaa pyörässä myös syli-istuimessa. Se on hauska, muttei kovin kätevä tapa kulkea.

Close