Alavalikko

Ei ole sitä ainoaa oikeaa perhepyörää

yksi aina fillari fr8 christiania-2

Amsterdamilaisen Workcyclesin Fr8 on suunniteltu vankaksi tavarafillariksi, jolla kulkee paljon tavaraa tai 1–3 lasta. Se kulkee silti melko ketterästi. Se on normipyörän oloinen ja näköinen, mutta tuhdimpi ja huomattavasti painavampi.

Meillä tarvittiin laatikkopyörän lisäksi toinen pyörä, jolla voi kuljettaa kahta lasta. Toista laatikkoa ei kaivattu, vaan haluttiin helpommin säilytettävä ja liikuteltava pyörä.

Uusi tulokas

Fr8:sta tuli pian perheen ykköspyörä. Laatikkopyörällä on toki käyttöä, mutta useimmiten valitaan kevyempi vaihtoehto.

Lapset rakastuivat Fr8:iin oitis. Laatikossa on mukava istua, mutta Fr8:n etusatula on tällä hetkellä tavoitellumpi istumapaikka. Äiti piti Fr8 laatikkopyörääkin parempana lastenkuljetusvälineenä. Tällä pääsee kahden lapsen kanssa kovempaa ja pidemmälle. Isä ilahtui pyörän miellyttävästä ajotuntumasta.

Pyörän kulku on todella tasainen. Peruspyörä lastenistuimella tuntuu tämän jälkeen kiikkerältä.
Olisiko tässä pyörä, jolla voisi ajaa töihin, kuskata lapsia ja polkea peruskaupunkimatkat? Ehkä tällä voisi jopa tehdä lyhyitä retkiä lasten kanssa? Siis kaiken!

Periaatteessa kyllä, mutta vaikka pyörästä on moneen, ei se kuitenkaan voita kilpailijoitaan kaikessa. Olen aidosti sitä mieltä, että Fr8:lla on mukavampi kuljettaa kahta lasta kuin meidän Christiania Lightilla tai kokeilemallani Workcyclesin Cargobike Longilla, mutta tämä ei pidä paikkaansa kun sataa tai jos kuljetettavaa on todella paljon.

Olen myös sitä mieltä, että pyörä on poikkeuksellisen miellyttävä ajaa. Kanttikivetykset tai epätasaisuudet eivät juuri tunnu paksujen renkaiden ja rungon suunnittelun takia, mutta pehmeä tuntuma on myös raskas kun ajetaan hyvin asfaltoitua maantienvartta Sipooseen. Kun kilometrejä kertyy lisää, alan kaivata kevyttä retkipyörääni tai jopa perheen jokapaikan Crescentiä. (Tämä on se pyörä, joka otetaan kun pyörä pitää jättää ulos muutamaksi yöksi metroasemalle tai vanhemmat vaihtavat pyörä keskenään ja tarvitaan kolmas pyörä vaihdon suorittamiseen kodin ulkopuolella.)

Uudet tarpeet

Emme toki ostaneet Fr8:a korvaamaan kaikkia muita pyöriämme. Perheen kaikki kymmenen pyörää tulevat tarpeeseen. (Tai, no ehkä parista voisi luopua.) Mutta en myöskään ajatellut ostokset herättävän tarvetta hankkia vielä uusia pyöriä. Näin kuitenkin kävi.

Vasta Fr8:lla ajettuani ymmärsin kuinka ”tarvitsen” Helsingin keskustan nupukivikatuja paremmin sietävän pyörän. Retkipyöräni on todella hyvä retkillä ja matkalla keskustaan, mutta kun liikun keskustassa, ovat nupukivet rasittavia. Vasta Fr8:lla ajaessani tajusin tämän ongelman laajuuden.

Tarvitsen pyörän joka on kevyt ajaa, mutta jolla epätasainen katukiveys ei ole ongelma. Pitäisi ehkä olla kevyt sinkulamaastopyörä, jolla olisi hyvä ajaa autojen seassa ja joka pehmentäisi nupukivien rytinän.

Vaimoni puolestaan ”tarvitsee” akuutisti uuden kevyemmän pyörän. Useimpina päivinä kuskataan lapsia jonnekin ja Fr8:n tultua taloon olemme vaihtaneet pyöriä päittäin (meillä on suunnilleen samanpituiset jalat). Retkipyöräni käyttö Fr8:n rinnalla on herättänyt vaimoni huomaamaan kuinka painava hänen peruspyöränsä on. Niinä päivinä kun ei ole tarvetta kuskata lapsia, pitäisi vaimoni voida polkea sirolla pyörällä tukka hulmuten Helsingin rantoja pitkin.

Kehittyvä pyöräilykultturi

Miten tässä kävi näin?

yksi aina fillari fr8 christiania

Yritän selventää: Meidän perheessä ei ole pitkää hifipyöräilyperinnettä. Peruspyörillä on menty monta vuotta, mutta lasten myötä alkoi pyöräilyosaaminen ja -into kasvaa. Jokainen uusi pyörä tai pyöräilyyn liittyvä juttu on siis avannut ovia pikemminkin kuin lopullisesti ratkaissut perheen kuljetusongelmat. Pyöräilystä on tullut liikkumismuotona tavallisempi. Bussissa istutaan huomattavasti vähemmän. Uudet tarpeet liittyvät siis perheemme pyöräilytapojen kehitykseen.

Silti olen varma, ettei sitä yhtä pyörää ole. Jos pohtii liikkumistarpeitaan niin pitkälle, että selvittää mihin kaikkeen voisi pyörää tarvita, ei tulos voi olla yksi pyörä joka ratkaisee kaikki tarpeet. Päinvastoin: pyöriä tulee lisää.

Johonkin on kuitenkin vedettävä raja. Olkoot se meillä tuo kymmenen pyörää neljälle hengelle. Mahdollisesti kymmenen ja puoli – jos hankitaan taittopyörä matkoja varten.

, , , , ,

No comments yet.

Vastaa

Siirry työkalupalkkiin
Read more:
Kaksi Laatikkopyörää Arabianrannassa
Tapahtumat: Fiilistele perhefillariretkellä, testaa koeajopäivänä!

Kesätapahtumat tulevat. Oletko valmis?

Close