Alavalikko

Fillarivirkamies: Laatikkopyörä ei sovi suorittajalle

Bakfiets Marekin juttuun

Muutama vuosi sitten minua yllytettiin kokeilemaan paikallisen pyöräliikkeen sähköavusteista Bakfiets -laatikkopyörää. Talvinen koeajo oli kertakaikkisen miellyttävä kokemus. Maassa oli lunta ja tien pinta oli paikoin jäinen. Ensikertalaisena jännitti, mutta suureksi yllätykseksi jättikokoisella polkupyörällä ajaminen ei ollut lainkaan niin vaivalloista kuin mitä olin kuvitellut. Siitä se alkoi: tunne, että tällaisen polkupyörän vielä haluan itselleni ja perheelleni.

Kun nyt sain samanlaisen sähköavusteisen Bakfiets Cargobiken (pitkä versio) kahden viikon koekäyttöön, olivat odotukset jo valmiiksi korkealla. Tarkoitus oli, kuten aikaisemmin koekäytössä olleen Workcycles Fr8:n kohdalla, kokeilla pyöräkärryn korvaamista laatikkopyörällä. Kilometrejä kertyi noin 300, ja siinä ohessa hyvä käsitys laatikkopyörän käyttökelpoisuudesta lapsiperheen arjessa.

Lapset tarhaan ja laatikkopyörällä töihin

Viitenä aamuna vein lapset tarhaan ja jatkoin rutiininomaisesti pyörällä töihin. Matkaa kertyi suuntaansa viisitoista kilometriä. Sähköavustusta hyödyntäen poljeskelin rauhallisesti ja nautiskelin normaalia rauhallisemmasta työmatkarytmistä. Matka taittui leikiten, eikä ajaessa tullut hiki. Uutuuden viehätys säilyi loppuun asti.

Pitkänpuoleiset työmatkat osoittivat, että Bakfietsin ajettavuus on hyvä. Mutta vakituiseksi työmatkakaveriksi en sitä sähköavustuksesta huolimatta kelpuuttaisi näin pitkällä työmatkalla.

Syy on pitkälti psykologinen: pidemmillä ja säännöllisesti toistuvilla matkoilla etenemisen motiivi korostuu, jolloin herkkyys erilaisia viivytyksiä ja hankaluuksia kohtaan kasvaa. Pyöräilyn sujuvuus ja vaivattomuus kartuttavat yksittäisinä laatutekijöinä painoaan vaakakupissa, jolloin pyöräilijälle on tunnusomaista pyrkiä kompensoimaan puutteellisia pyöräilyolosuhteita ajotyyliään mukauttamalla.

Päivänvaloa kestävänä esimerkkinä käyvät reunakivet, joiden sietämätön vaikutus voidaan kiertää hyppäämällä niiden ylitse. Ja lopun jokainen arvaakin: Bakfietsin tapainen laatikkopyörä ei helposti taivu luoviin manöövereihin, vaan sellaisella ajettaessa on mukisematta otettava reunakivet reunakivinä, shikaanit shikaaneina ja niin edelleen. Parempaa pyöräilyinfraa odotellessa siis.

Mikäli ajaisin pitkät työmatkani laatikkopyörällä, kuvittelisin myös jääväni kaipaamaan sitä tutun ja turvallisen oloista suorittamista, jollaisena pyöräily on juurtunut osaksi elämääni. Riittävän pitkä työmatka sekä työpaikan tarjoama suihku- ja pukuhuonemahdollisuus antaa tilaisuuden reippailla töihin rehdisti kuntoilumielessä. Tätä ajatellen, laatikkopyörä ja hiki eivät ole hyvä yhdistelmä. Tässä suhteessa olen ehkä tottumusteni vanki, mutta sitä ei liene syytä harmitella.

Käytännöllisyyttä ja statusta koko rahan edestä

Aikanaan liikennetekniikan kurssilla opetettiin, että normaali pyörämatka on pituudeltaan n. kolme kilometriä. Tämän nojalla on selvää, että Bakfiets Cargobike on mahtava perhepyörä ja hyötyajoneuvo normaalimittaisilla ja sitä hieman pidemmilläkin pyörämatkoilla. Alle 20 minuutin matkat uskon kokemusteni valossa taittuvan ympärivuotisesti siinä missä tavallisellakin polkupyörällä.

Sähköavusteisuuden näen välttämättömäksi, ellei maasto ole poikkeuksellisen tasaista ja matkat hieman lyhyempiä. Sähköavusteisuuden tarve korostuu tietenkin raskaampaa kuormaa ajettaessa, mutta mielestäni sähköapu tuo merkittävän lisän myös kuormatta ajamiseen. Se helpottaa ajamista juuri sen verran, että suurella laatikkopyörällä viitsii lähteä liikenteeseen tyhjänäkin.

Kun suurikokoinen kuljetuslaatikko on aina mukana, alkaa laatikkopyörä saada automaisia piirteitä. Kuin huomaamatta se alkaa vaikuttaa todella fiksulta kulkuneuvolta, jolla voi muutaman kilometrin säteellä hoitaa kaikki mahdolliset asiat. Ajaminen ei pelkästään ole helppoa, vaan se myös näyttää helpolta. Ihmiset ympärillä tulevat uteliaiksi ja pohtivat ääneen, että tuohan on aika kätevän oloinen polkupyörä. Tämä kaikki kävi hyvin selväksi kahden viikon aikana.

Ja melkein unohtui mainita, että lapset rakastivat laatikkopyörässä istumista.

Marek Salermo on Helsingin pyöräteiden suunnittelusta vastaava virkamies. Lue myös Marekin esittely ja hänen kirjoittamansa Workcycles Fr8 -rahtipyörän arvio blogista.

, , , , , , , ,

No comments yet.

Vastaa

Siirry työkalupalkkiin
Read more:
P8020113-blogiin-web
Peräpyörällä telttaretkelle

Kuusivuotiaan kanssa voi hyvin lähteä telttaretkelle pyörällä - vai voiko? Otetaan avuksi peräpyörä ja testataan täydessä taisteluvarustuksessa Pirttimäen poluilla. Tässä...

Close