Alavalikko

Uusinta uutta ja erikoisinta erikoista kuormapyörämaailmassa

Useful Bikes -sivustoa väsäillessä on tullut käytyä läpi maailman kuormapyörävalikoimaa, ja eteen on tullut kaikenlaista uutta. Universumi tuntuu olevan väärällään tavarapyöriä rakentelevia pajoja, joilla on toinen toistaan kreisimpiä ideoita.

Tai eivät nämä kaikki kreisejä ole. Tässä muutama mielenkiintoinen poiminta.

Arcade

Arcade Long

Ranskalainen pyörämerkki Arcade oli minulle ennestään täysin tuntematon. Firma tekee varsin asiallisen näköisiä käyttöpyöriä, joukossa myös setti erilaisia tavarafillareita.

Otetaan nyt esimerkiksi tämä yläpuolella kuvassa oleva Arcade Long Box, joka on ihan uniikisti omanhenkisensä versio klassisesta long john -pyörämallista.

Pitää ottaa seurantaan. Tunteeko kukaan merkkiä, onko lukijoilla kokemuksia tai tietoa?

Bella Bike

Bella 4

Bella Bike on tanskalainen pyörävalmistaja, jonka ohimennen panin merkille joitain vuosia sitten. Näiden laatikkopyörien erikoisuus on se, että niissä kääntyy takapyörä, ei etuosa. Ajofiilistä kehuvat kovasti, mutta tästäkin kuulisin mielelläni kokemuksia.

Tietääkseni näitäkään pyöriä ei tuoda Suomeen. Onko joku bongannut tällaisen kadulta?

Circe Cycles

Circe Cycles on uudehko tavarafillarifirma, jolla on kaksi mallia: Melko tavanomainen pitkäperäpyörä sekä todella päräyttävä Filibus-tyyppinen Morpheus.

Morpheus tarkoittanee muodonmuttajaa, ja Circen fillarista todella on moneksi. Pyörä voi olla kuvan mukainen, isolla etutarakalla varustettu tsupparipyörä. Tai sitten eteen saa lastenkuljetusloota. Tai, kelatkaa tätä, eteen saa toiset polkimet, ja pyörästä tulee tandem. Isä makaa edessä, äiti polkee pystyssä takana.

Carryo Bikes

Saksalainen Carryo Bikes mainittiin viime vuonna jo Tavarafillarin keskustelupalstalla, mutta tähän törmäsi uuden kerran mielellään.

Pyörä on ilmeisesti kehittelyasteella, mutta idea on hauska: Kolmirenkaisen lastenkuljetuspyörän koko suunnittelu lähtee siitä, että lapsen olisi helppo nousta kyytiin ja kyydistä pois. Etuosa on matala, ja koko laatikon etuseinä nousee porttina ylös.

Tykkään siitä, miltä tämä näyttää. Hyvää ideointia.

Trimobil

Trimobil on fillari, josta minun oli todella vaikea saada ideatasolla kiinni. Ensimmäinen, toinen ja kolmas kysymys oli ”mitä helvettiä”? Pienen sulattelun jälkeen aloin kuitenkin lämmetä.

Fillari on lavalle rakennettu nojapyörä, jonka voi muokata mieleisekseen kuormajuhdaksi. Pyörään saa taakse liudan istuimia, jotka voivat olla peräkkäin tai rinnan. Polkijoita voi olla yksi tai useampia. Tavarankuljetukseen saa vaikka minkälaista roudauspömpeliä.

En tiedä vieläkään, tykkäänkö tästä, mutta suosittelen tutustumaan. Ihan vain mielenkiinnosta.

Ja joo, tämä on tietenkin saksalainen veto tämä.

Van Raam

Tämä on vanha tuttavuus, mutta maailmanmitassa melkoinen uutuus. Van Raamin päiväkotibussi GoCab vie lastenkuljetusfillarin idean jotakuinkin tappiinsa.

Sähköavusteinen pyörä on tarkoitettu päiväkotien käyttöön. Fillarilla kulkee kahdeksan lasta. Etuosa on niin painava, ettei kuskin taakse oli lainkaan pantu pyörää, vaan satula kelluu tyhjän yläpuolella pyörän perässä. Tällä on saatu jumalattoman kokoinen pyörä järkevän mittaiseksi.

Tämä ei ole halpa (alkaen 7500 euroa) eikä sitä toimiteta Hollannin ulkopuolelle. Silti.

Maderna Cycle Systems

En ole erikoisemman suuri nojapyörien fani. Etenkin matalat nojakit arveluttavat liikenteessä, koska niistä ei oikein näe eikä niitä oikein näe. Pystypyörä on kaupungissa ässä, koska sen satulasta näkee komeasti tavallisen kaupunkiauton yli.

Silti tässä Maderna Cycle Systemsin kruiserinojapyörässä jokin helisytteli sisäisiä kelloja. Ei tämä mikään lastenkuljetuspyörä ole, mutta voisi toimia hyvin raskaampana retkipyöränä.

Ehkä katsoin vain väärässä vaiheessa Born to be wildin ja nyt yhdistän tämän harrikkaestetiikkaan. Miettikää itse, mitä mieltä olette. Hauska idea silti tehdä rahtitila kuskin alle.

Eikä tässä todellakaan vielä kaikki

Näiden maistiaisten lisäksi Workcyclesin Henry kertoi blogissaan tammikuun alussa, että kauan kaivatut Kr8-rahtipyörät ovat vihdoin saatavilla, ja pian tulevat Workcyclesin nelipyöräiset todella suuren kuorman Vrachtfiets-fillaritkin markkinoille.

Aikamoista. Ja Useful Bikesin kuormapyörätietokannan keräily on vielä pahasti kesken. Teen toisen samanlaisen poimintapostauksen, kun mielenkiintoisuuksia kertyy kerrottavaksi asti.

, , , , , , , , , , , ,

No comments yet.

Vastaa

Siirry työkalupalkkiin
Read more:
Tästä kimppatilauksesta lähti liikkeelle Tavarafillari.fin tarina vuonna 2010.
Tämä on onnen päivä – laatikkopyörä tuli kotiin

Kolme kauan odotettua pyörää tuli kotiin. Odottaminen ei ollut kivaa, mutta kyllä kannatti.

Close