Alavalikko

Miksi amerikkalaiset tykkäävät pitkistä peristä?

Näin laatikkopyöriä säilytetään Hollannissa-17

 

Makunsa kullakin, ja kullakin kansalla omansa. Tämä pätee myös kuormapyöriin.

Hollannissa kuormapyörät ovat suosittuja, niitä näkee esimerkiksi Amsterdamissa jokaisessa korttelissa. Kuormapyörät ovat enimmäkseen lasten kuljetukseen muokattuja laatikkopyöriä, ja suosituin malli on kaksipyöräinen Long John, josta hyvänä esimerkkinä Bakfietsin Cargobike.

Tanskassakin kuormapyöriä on paljon. Kööpenhaminan pyöräilykatsauksen mukaan joka neljännellä kaksi- tai useampilapsisella perheellä on kuormapyörä tai peräkärry.

yksi aina fillari fr8 christianiaTanskassa suosituin malli on laatikkopyörä, mutta Jyllannin asukkaat suosivat kolmipyöräistä ”maitokärrypyörää”. Suosituin esimerkki lienee Christianian kolmipyöräinen Light.

Amerikassa kuormapyörät ovat kovassa nousussa, ainakin mitä pyöräilyblogeista voisi päätellä. Siellä hollantilaiset bakfietsit (bakfiets tarkoittaa suoraan käännettynä laatikkopyörää, bak=laatikko, fiets=pyörä [monikko fietsen]) ovat itärannikon statussymboli. Yleisin ja suosituin kuormapyörämalli vaikuttaa kuitenkin olevan kaksipyöräinen pitkäpyörä, long tail bike. Sellaisella ajelee esimerkiksi pyöräilyikoni New York Bike Snob.

Olen pähkinyt pari vuotta, onko tälle kansallisten makujen jakaumalle joku looginen selitys. Ovatko olosuhteet eri maissa niin erilaiset, että se selittäisi pyörämaun?

Pitkäpyörä on kuormapyörämalleista kevein ja näppärin. Sen ajaminen ei poikkea juurikaan tavallisen fillarin ajamisesta, mutta kyytiin mahtuu suuret määrät tavaraa ja pitkälle tarakalle saa kaksi lastenistuinta.

Long John -mallinen kuormapyörä on laatikolla varustettuna huomattavasti peruspyörää raskaampi, mutta kuitenkin pienen totuttelun jälkeen se käyttäytyy melkolailla tavallisen polkupyörän tapaan. Pitkäpyörään verrattuna sen ylivoimainen etu on lastaamisen helppous ja ilo siitä, että lapset istuvat laatikossa edessä, eivät istuimissa piilossa takana. Huonolta säältä muksut saa suojaan kuomun alle.

Kolmipyöräisen ajaminen poikkeaa tavallisen fillarin ajamisesta lähes kuin yö päivästä. Polkeminen on samaa, mutta ohjaaminen ja tasapainottelu ihan toista. Kuorman suhteen kolmipyöräinen laatikkopyörä on ykkönen, sillä lastia saa kyytiin käsittämättömät määrät. Ajaminen on leppoisaa, koska kaatumista ei tarvitse pienissä nopeuksissa pelätä – sen sijaan kovassa vauhdissa kolmipyörä kaatuu mutkassa tai töyssyssä paljon kaksipyörää helpommin.

Selittäisivätkö erot ominaisuuksissa jotain? Onko Jenkkilässä ahdasta ja Tanskassa niin tasaista ja tilavaa, että amerikkalaiset valitsevat siksi kapeat pitkäpyörät, tanskalaiset valtavat kolmipyöräiset kuormapyörät?

Paha sanoa näkemättä.

Luontevin selitys ehkä on kuitenkin perinne. Kolmipyöräisten pyörien perinteinen ykkönen on tanskalainen Christiania Bikes, kymmenen viime vuoden Long John -ikoni on hollantilaisen Van Andelin suunnittelema ja muutaman sadan kilometrin päässä Amsterdamista Azorin tehtailla valmistettava Bakfiets, pitkäpyörät ovat puolestaan amerikkalaisen XtraCyclen keksintö (kannattaa tsekata netistä dokkari The birth of American Cargo BIke).

Vai onko kyse vain mausta? Eroaahan amerikkalainen automakukin eurooppalaisesta ja Suomessa suosituin automalli ei ole suosituin esimerkiksi Espanjassa.

Osaako joku vastata? Minun asiantuntemuksellani ei pystytä kuin taustoitettuihin arvauksiin.

, , , ,

No comments yet.

Vastaa

Siirry työkalupalkkiin
Read more:
WorkCyclesin Gr8 on laatuluokan mammis. Värin saa valita mielensä mukaan.
Ylistys raskaan sarjan mammiksille – arviossa WorkCycles Fr8 ja Gr8

Tavaran- ja lastenkuljetukseen ei tarvita välttämättä valtavaa laatikkopyörää. Hollantilaiset sen tietävät – siellä arjen tavarat liikkuvat tukevalla peruspyörällä. WorkCyclesin Fr8...

Close