Alavalikko

Vinkki: Pienellä remontilla kevyemmin mäkiä nouseva pyörä

IMAG3194_BURST011.jpgTuntuuko siltä, että lapsilla ja ruokaostoksilla lastattu tavarapyörä tekisi mieli jättää mäen alle? Silloin kannattaa vaihtaa välitys ja mieli kepeämpään.

Tukeva ja raskas runko, laatikko sekä tuhdit kiekot nostavat tavarapyörän omapainon paljon tavallista pyörää korkeammaksi, ja kantavuuskin on sitä luokkaa, että sujuvaan liikkumiseen tarvitaan joko raakaa voimaa, sähköä tai kevyitä välityksiä. Voimalla polkeminen rikkoo paikat ja tuo hien pintaan. Sähköistyssarja on kallis helpotus. Mutta vaihteiston keventämiseen tarvittavat osat maksavat pyöreästi vitosen verran.

Miksi ei siis kokeilla muutamaa lisähammasta takana?

Meille hankittuun 8-vaihteiseen Bakfietsiin oli tehtaalla pantu 20-hampainen takaratas. Sillä on varmasti miellyttävä polkea kanavan vartta tai nousta Rotterdamissa kaupungin ainoalle mäelle, joka on Niuewe Maasin ylittävä Erasmus-silta. Mutta Salpausselän ylityksissä reidet kiljuivat ja polvet narskuivat – alkuperäinen välitys oli auttamattoman raskas.

Vaihdoin talven pimeydessä taakse 22-hampaisen rattaan. Valinta osui oikeaan, koska ketjuissa riitti nippanappa pituus ja välitykset muuttuivat sopiviksi molemmista päistä.

Nastarengastettua pyörää oli paljon mukavampi polkea.

Alkuperäinen suunnitelmani oli vaihtaa keväällä alkuperäinen ratas takaisin, mutta 22-hampaisen välitykset osoittautuivat sopiviksi myös kesäkäyttöön. Ykkösellä pääsee ryömimään jyrkätkin mäet ylös, kakkonen on hyvä löysempiin mäkiin, 3 – 7 ovat sopivia tasamaalle ja alamäkeen voi hurjastella vaihteella 8.

Mäkisempään maastoon 23- tai peräti 24-hampainen ratas voisi olla vielä parempi vaihtoehto, mutta silloin ketjut pitäisi vaihtaa pidempiin.

Pisin 22-hampaisella ajamani lenkki on tähän mennessä ollut 30 kilometriä. Pysähdyin toki välissä ”tankkaamaan” lihapiirakoita paikallisen leipomon myymälään ja asiakkaan luokse neuvotteluihin, mutta välityksistä retki ei jäänyt kiinni.

Miten välityssuhdetta muutetaan?

Takarattaan vaihto on helppoa kun käytössä on seuraavat työkalut:

  1. 15 mm kiintoavain akselin kiinnitysmuttereiden avaamiseen
  2. kaksi 10 mm kiintoavainta tai räikkä, 10 mm hylsy ja yksi 10 mm kiintoavain ketjunkiristäjien ja jarrukengän avaamiseen
  3. sopiva paino emäputkeen tai laatikkoon pitämään etupyörä maassa
  4. tasakärkinen meisseli ja sopiva piikki rattaan rengassokan irrotukseen ja pujotukseen takaisin

Takarenkaan lähtee irti helposti, siitä on täällä hyvät ohjeet. Itse käytin vastapainona hiekalla täytettyä muovilootaa ja työkalupakkia laatikon reunalle aseteltuna. Ketjunkiristäjissä ja jarrukengän kiinnityksessä on niin pitkät kierteet, että suosittelen räikkää ja hylsyä. Jakoavaimella ei edes kannata lähteä nuljuamaan muttereita pyöreiksi.

Renkaan jälkeen on purettava vaihteensiirrin. Se lähtee yksinkertaisesti kääntämällä keltaisen merkein varustettua lukkorengasta ja sen jälkeen nostamalla. Mekanismin alta paljastuu rattaan kiinnittävä rengassokka. Sokka on jäykänpuoleinen, mutta kampeamalla sivusuuntaan sopivalla työkalulla se pulpahtaa irti ja rattaan voi nostaa pois. Käytin itse sokan irrottamiseen vanhaa puukkoa ja tasapäistä meisseliä. Piikki olisi ollut parempi työkalu.

Asennuskin on helppoa. Ratas paikoilleen, sokka muljahtaa paikoilleen kun sitä saa sopivasti avustettua. Vaihteensiirtimen asetellaan paikoilleen, punaiset ohjainmerkit kohdikkain ja keltaisilla palloilla merkityllä lukkorenkaalla lukitaan mekanismi.

Ja ei muuta kuin rengas paikoilleen, mutterit, jarru- ja vaihdevaijereiden sekä jarrukenkä kiinni. Vaihteensiirtimessä oleva vaijerin paikka pakenee ketjusuojan uumeniin, joten sen joutuu kääntämään sormivoimilla esiin. Kannattaa antaa löysää vaihdevivulta. Itse tein virheen kääntämällä vaihdevipua vaijerin irrotuksen jälkeen: vaijeri nousi hahlostaan ja kiilautui kahvan sisään siten, että vaijeri veti kyllä hyvin, mutta ei palauttanut. Ihmettelin hetken vaihteiston omituista käytöstä kunnes ymmärsin avata kahvan ja asetella vaijerin ja sen ohjainhahlon paikoilleen. Vaihdekahvaa ei siis parane käännellä vaijerin ollessa navan päästä irti.

Oheinen video valaisee selkeästi työvaiheet: http://www.youtube.com/watch?v=Dz-3PfboKTw

, ,

No comments yet.

Vastaa

Siirry työkalupalkkiin
Read more:
Pyöräretkellä Tukholmassa
Kolme perhefillariretkeä Tukholmaan, osa 1

Lapset fillarin peräkärryyn ja Tukholmaan! Fillarin selästä näkee enemmän kuin bussin ikkunasta, pysäköintihuolia ei ole ja joka paikkaan pääsee kohtuuajassa,...

Close