Alavalikko

Laatikkopyörissä on kyse lapsista, ei lastista

Christiania, perhepyörä

Terveisiä Kööpenhaminasta! Kävimme siellä perheen kanssa piipahtamassa ja maistelemassa meininkiä, ja olihan se nyt yksinkertaisesti mahtavaa.

Kööpenhamina on maailman parhaita pyöräilykaupunkeja. Pyörätiet ovat hyvät ja liikenneratkaisut suosivat polkupyörää kulkuneuvona, mikä näkyy valtavana pyöräilijöiden määränä. Ja kuten Amsterdamissa, myös Kööpenhaminassa liikkeellä on silmiinpistävän paljon laatikkopyöriä. Niitä käyttää paikallinen posti, niitä käyttävät lähettiliikkeet, mutta ennen kaikkea niitä käyttävät perheet.

Kööpenhaminan pyöräilykatsauksen mukaan kuormapyörän omistaa kaupungissa joka neljäs kaksilapsinen perhe. Tämä tarkoittaa kymmeniätuhansia laatikkopyöriä liikenteessä.

Eden Teklay Niholan päämyymälän edustalla Kööpenhaminassa. Niholan pyöristä valtaosa menee perheille arkikäyttöön.

Eden Tekley Niholan päämyymälän edustalla Kööpenhaminassa. Niholan pyöristä valtaosa menee perheille arkikäyttöön.

Kävin juttelemassa laatikkopyörävalmistaja Niholan konttorilla Niholan ulkomaanmarkkinoinnista vastaavan Eden Teklayn kanssa. Nihola on Tanskan laatikkopyörämerkkien kakkonen, klassisen Christianian vanavedessä. Tämän voi huomata ihan silmämääräisesti kadulla – ylivoimainen enemmistö käytössä olevista laatikkopyöristä on kolmipyöräisiä Christianioita ja Niholoita, muita laatikkopyörämerkkejä on liikenteessä lähinnä mausteeksi.

Nihola tekee kolmipyöräisiä laatikkopyöriä oikeastaan mihin tahansa käyttöön. Tanskan postin käyttämät valtavat kuormapyörät ovat Niholan valmistamia. Mallistossa on mainospyöriä ja pyörätuolin kuljettamiseen sopivia pyöriä. On koirankuljetuspyörä ja vanhuksille tarkoitettu erityisen matalapainopisteinen ja helposti läpiastuttava pyörä.

ketkä näitä pyöriä ostavat? ”80% pyöristä menee perheille lasten kuljetukseen”, Teklay kertoi.

Kuormasta puhuminen johtaa harhaan

Arkisen kaupunkipyöräilyn uuden nousun myötä laatikkopyörien suurin käyttäjäryhmä ovat perheet ja yleisin lasti lapsia. Ennen näitä pyöriä käyttivät pääasiassa lähetit ja niillä kuljetettiin tavaraa teollisuuslaitosten valtavissa halleissa, mutta nyt painopiste on keikahtanut.

Nyt kuormapyöriä ostavat perheet, jotka haluavat kaupunkiasiointiin autoa näppärämmän ja hauskemman kulkuneuvon. Se mikä tapahtui Tanskassa ja Hollannissa 10–15 vuotta sitten on nyt lähtenyt leviämään ympäri Eurooppaa ja laajemminkin teolliseen maailmaan. Pyöräily on nyt ympäri maailman kaupunkeja – myös Suomessa – kovassa nosteessa. Fillarilla liikkumisen edellytyksiä parannetaan, ja perheet tahtovat siitä osansa.

Tämä on juttu, joka pyörävalmistajien ja -kauppiaiden pitäisi tajuta. Pyörää suunnitellessa pitäisi miettiä ensimmäiseksi, miten lapset kulkevat kyydissä turvalliesti – ja jos kuormapyörän ottaa esille liikkeeseen, sen pitäisi houkutella koeajolle lapsia ja vanhempia, ei romuja roudaavia raksajätkiä.

Ja kyllä se itsekin pitäisi tajuta. Olen taas kevään pyöräilyjuttukauden alettua jutellut perhepyöristä toimittajien kanssa ja sanonut niitä tavara- tai kuormapyöriksi.

Ehkä tässä pitäisi terottaa sanan säilää ja ottaa käyttöön linja, että asiaan vihkiytymättömille puhuu ensisijaisesti lastenkuljetus- ja perhepyöristä. Neljä kertaa viidestä osuu paremmin kuin kuormapyöristä horisemalla.

Koska kyse tosiaan on 80% lapsista, 20% lastista.

, , , , , ,

2 Responses to Laatikkopyörissä on kyse lapsista, ei lastista

  1. Profile photo of Teppo
    Teppo 15.4.2014 at 05:54 #

    Itse itselleni kommentoiden sanon vielä, että toki se 20% on mielenkiintoinen siivu myös. Palataan siihen vielä.

    http://www.bikebiz.com/index.php/news/read/half-of-all-city-car-traffic-could-be-cycled/016240?fb_action_ids=10202708081961323&fb_action_types=og.likes

  2. Profile photo of Pehkoset
    Pehkoset 20.4.2014 at 13:52 #

    ”Perhepyörät” sopii hyvin suuhun. Tehdään näistä fillareista helpommin ymmärrettäviä, haluan nähdä niitä paljon enemmän liikenteessä!

Vastaa

Siirry työkalupalkkiin
Read more:
Yksi monista kadulta käytöstä bongatuista Bakfietseista. Tässä oli näppäränä lisävarusteena teline lastenrattaille. Kuka tois näitä Suomeen? Pliis?
Tavarafillari.fi Amsterdamissa, osa 2: Millä hollantilaiset kuljettavat lapsiaan?

Tavarafillari.fi kävi syksyllä toiviomatkalla Amsterdamissa, kaupungissa jossa joka korttelissa on koristeena kuormapyörä ja jossa ihan tavalliset lapsiperheet hoisivat ydinkeskustassa asioitaan...

Close