Alavalikko

Idea: Päiväkodin kimppafillari – perheiden yhteinen laatikkopyörä

Kimppapyörä ChristianiaLaatikkopyörä on kallis hankinta, mutta entä jos kuluja voisi vähän jakaa? Entä jos päiväkodilla olisi kimppapyörä, jota vanhemmat voisivat vuokrata?

Tavarafillari.fissä on pari kertaa ideoitu laatikkopyörien yhteiskäyttöä. Helsingin Roihuvuoressa on kylän yhteinen laatikkopyörä ja Jyväskylässä ollaan hankkimassa yhteispyörä taloyhtiöille.

Ongelmana on, että kylän tai taloyhtiön kimppapyörälle on helposti päällekkäistä käyttöä. Kaksi perhettä ei voi samana päivänä viedä pyörällä lasta päiväkotiin.

Parhaiten kimppa toimii, kun toinen tarvitsee sitä päivällä, toinen illalla. Lastenkuljetuspyörässä tällainen kimppa syntyy, kun samaa pyörää käyttää päivisin päiväkoti ja aamuisin, iltaisin ja viikonloppuisin perhe.

Päiväkodin kimppapyörä olisi mainio tapa tehdä lastenkuljetuspyörää tutuksi perheille laajemminkin. Perheet voisivat kokeilla pyörää pikkurahalla muutaman viikon ajan, ja kaikki lapset pääsisivät laatikkopyöräkyytien makuun päiväkodin retkillä.

Päiväkotipyörät olisivat mainiota liikennekasvatusta lapsille ja vähän aikuisillekin. Eivätkä ne välttämättä maksaisi päiväkodeille mitään.

Turvallisempia retkiä ja liikennekasvatusta

Perheet tarvitsevat lastenkuljetuspyörää matkalla päiväkotiin ja takaisin. Mutta mitä hyötyä siitä olisi päiväkodille?

Pienten lasten liikkuminen on laatikkopyörän kyydissä turvallisempaa kuin liikenteen joukossa parijonossa kävely. Laatikon kyydissä lapset ovat hallittavissa silmän alla, laatikon reunojen sisällä ja vieläpä turvavöissä.

Pyörällä retkiä voi tehdä kauemmas kuin kävellen. Päiväohjelmaan aukeaa aivan uusi mahdollisuus retkeilyyn, kun muutaman sadan metrin sijaan voidaan lähteä jopa 2-5 kilometrin päähän. Viiden kilometrin retkillä tosin sähköapu on jo varsin tarpeen.

Alle kolmivuotiaita saa päiväkotiryhmässä olla korkeintaan neljä yhtä aikuista kohden. Yhdellä kolmipyöräisellä laatikkopyörällä voi kuljettaa neljää lasta. Pienten lasten ryhmä (12-16 lasta) pystyisi liikkumaan laatikkopyörillä, kun niitä olisi päiväkodin käytössä 3-4 kappaletta.

Lasten kuljettaminen pyörällä on myös liikennekasvatusta. Pyörästä tulee päiväkodin kautta luonnollinen tapa liikkua myös niille, joiden omat vanhemmat eivät juuri pyörää arkiliikenteessä käytä. Laatikossa matkustaville lapsille pystyy liikkumisen lomassa opettamaan myös pyöräilyn liikennesääntöjä, sillä he ovat koko ajan puhe-etäisyydellä.

Päiväkodin liikenneturvallisuuden kannalta lasten autokuljetusten vaihtuminen laatikkopyöräkuljetuksiksi olisi hyvä asia. Suurin yksittäinen turvallisuusriski päiväkodin nurkilla kun ovat autoilla lapsiaan päiväkotiin tuovat vanhemmat.

Vähemmän raskasta liikennetta päiväkodin edustalla tarkoittaa vähemmän vaaratilanteita.

Ja toki pyörästä voi olla hyötyä päiväkodin keittäjälle, jos maito sattuu loppumaan kesken päivän.

Täydellinen lastenkuljetuslogistiikka

Perheille yhteispyörä päiväkodin kanssa olisi täydellisyyteen asti hiottua arkilogistiikkaa. Laatikkopyörä on supernäppärä tapa kuljettaa lapsia, mutta kun kyyti on tyhjä, iso pyörä on painolasti.

Mahdollisuus jättää pyörä turvallisesti lasten päiväkodin pihaan olisi siis bonusta. Lapset laatikossa tarhaan ja laatikko pihaan säilöön päiväksi! Samalla yhteispyörän noudot ja palautukset hoituisivat näppärästi arjen lomassa.

Fiksuimmassa tapauksessa päiväkodilla olisi turvallinen pyöräparkki, jossa saattaisi säilyttää omaa kevyempää työmatkapyöräänsä illan ja viikonlopun yli. Kevyellä pyörällä voisi jatkaa loppumatkan töihin – tai sitten vain lähimmälle rautatie- tai metroasemalle.

Systeemin voisi yhdistää kaupunkipyöräjärjestelmään, jollainen esimerkiksi Helsinkiin on tekeillä. Jos päiväkodilla olisi kaupunkipyöräasema, perheet voisivat jatkaa ”julkisen liikenteen fillarilla” matkaa päiväkodilta.

(Päiväkodithan kannattaisi ottaa huomioon kaupunkipyöräasemien suunnittelussa joka tapauksessa. Myös jalan kulkevat vanhemmat tulevat päväkodille rattaiden kanssa ja jatkavat niitä ilman, pyörällä pääsisi töihin nopsemmin.)

Millainen pyörä tähän sopisi?

Jotta kimppapyöristä olisi päiväkodille mitään hyötyä, niiden pitäisi olla (vähintään) neljän lapsen kuljetukseen sopivia, kolmepyöräisiä laatikkopyöriä.

Pyörien pitäisi olla myös laadukkaita, jotta ne kestäisivät kovaa käyttöä. Ja koska käyttä on raskasta, pyörien olisi syytä olla sähköavusteisia, jottei käyttö tuntuisi polkijoista liian raskaalta.

Koska pyöriä olisi tarkoitus käyttää ympärivuotisesti (se olisi yksinkertaisesti järkevää) pitäisi pyöriin olla talvirenkaat ja sadekuomu suojaamaan lapsia viimalta.

Ihan halvoista pyöristä ei siis olisi kyse. Laadukkaat sähköavusteiset lastenkuljetuspyörät maksavat varusteineen 3000–4000 euroa. Ja pyöriä tosiaan pitäisi olla useita, jotta päiväkoti pystyisi niitä retkillä käyttämään.

Miten se toimisi?

Pyörien huollon ja vuokrausjärjestelyiden ei pitäisi olla päiväkodin tai vanhempien innokkuuden varassa, vaan pyörien pitäisi olla ulkopuolinen palvelu. Ainakaan alusta tästä ei olisi bisnekseksi, vaan homma sopisi pääkaupunkiseudulla vaikkapa kaupunkien yhteisen ilmasto-organisaation Ilmastoinfon tai Helsingin Polkupyöräilijöiden HePon hankkeeksi.

Kutsutaan nyt kuitenkin tätä homman pyörittäjää selkeyden vuoksi Firmaksi.

Perusidea olisi, että päiväkoti vuokraisi pyörän käyttöönsä arkipäiviksi klo 9–16 ja perheet muiksi ajoiksi.

Systeemin pitäisi tarjota perheille mahdollisuus sekä laatikkopyörän kokeiluun että sen pysyvään käyttöön. Ainakin yhden päiväkodin pyöristä pitäisi siis olla vuokralla viikoksi kerrallaan, kun taas muut pyörät voisi vuokrata koko lukukaudeksi/-vuodeksi. Alle viikon vuokra-aika tarkoittaisi turhan paljon häslinkiä, joten se tuskin kannattaisi.

Pyörille pitäisi olla turvallinen pyöräparkki päiväkodilla. Se toimisi pyörien vaihtopaikkana päivän alussa ja lopussa. Päiväkodilla olisi jokaiseen pyörään omat avaimet, perheet palauttaisivat / hakisivat avaimet päiväkodista aina vuokrakauden aluksi/päätteeksi.

Varaussysteemin ja maksujen kannattaisi ilman muuta toimia netin kautta. Ensimmäistä kertaa pyörää vuokraaville Firma järjestäisi lyhyen opetustilaisuuden, jossa kerrattaisiin tarpeelliset turvallisuusasiat ja käytännön järjestelyt. Mallia tähän voisi ottaa vaikka City Car Clubista.

Mitä kimppapyörän käyttö maksaisi?

Nyt mennään enemmän tai vähemmän hatusta vedettyjen arvioiden puolelle, mutta hahmotellaan:

Laadukas laatikkopyörä kestää käyttöä pitkään, mutta ehkäpä silti olisi kohtuullista kuolettaa sen hinta viidessä vuodessa. 4000 euron pyörästä tulisi siis ns. pääomakulua 800 euroa vuodessa.

Tämän lisäksi huoltoihin olisi hyvä varata 300 euroa vuodessa. Tällä saa kaksi kertaa vuodessa vuosihuollon renkaanvaihtoineen ja akun pystyy vaihtamaan kerran kolmessa vuodessa. Yhteensä 1100 euroa vuodessa.

Lisäksi tarvittaisiin vakuutus. Tämän hinnasta ei ole mitään hajua, mutta arvataan vaikka 100 euroa vuodessa.

Yhden pyörän kuluiksi tulisi siis 1200 euroa vuodessa eli 100 euroa kuukaudessa.

Jos tämän jakaisi tasan perheen ja päiväkodin kesken, perhe saisi pyörän käyttöönsä koko vuodeksi 600 eurolla – sisältäen siis vakuutuksen ja huollot.

Lyhyemmissä vuokra-ajoissa pitäisi varmaan ottaa huomioon, että tuon 600 euron pitäisi tulla täyteen. Sopivat hinnat voisivat olla vaikkapa 400 euroa / 6kk, 300 euroa / 4kk, 100e/kk ja 30e/vko.

Nämä vuokrahinnat vaikuttavat kohtuullisilta, etenkin kun kyse tosiaan on liisatusta pyörästä. Useita vuosia kestävään  käyttöön pyörä kannattaisi toki yhä ostaa omaksi.

Mitä se maksaisi veronmaksajille?

Jatketaan samaa hatusta vedettyä linjaa: Jos perheet maksaisivat puolet pyörien kuluista, jäisi yhteisestä kassasta maksettavaksi päiväkodin osuus 600e/vuosi/pyörä.

Suurin kulu kuitenkin olisi vuokrausta pyörittävän Firman työntekijä. Pari vuotta sitten yhden valtion henkilötyövuoden hinta oli noin 54.000 euroa. Karkeasti siis sadan pyörän vuokralla saa yhden niitä vuokraavan työntekijän.

Tällainen homma tuskin olisi kuitenkaan kenekään täyspäiväinen duuni. Puolikas työviikko riittäisi varmasti jo monen päiväkodin kimppapyöräruljanssin pyörittämiseen. Todennäköisesti silti työn hinta tuplaisi jokaisesta pyörästä aiheutuvat kulut, noin laskennallisesti.

Yksittäinen päiväkotipyörä maksaisi siis noin 1200 euroa verorahaa joka vuosi – eli satasen kuussa.

Yhteisen kassan nyörit ovat tietenkin tiukalla, eikä päiväkotien taakaksi mieluusti laittaisi yhtään lisää laskuja. Viedäänpä ajatusta vielä askel eteenpäin: voisiko tuon satasen maksattaa verorahojen sijaan yrityssponsorilla? Tässähän olisi tarjolla varsin hyvää mainostilaa varsin hyväntuulisessa ja ehdottoman ekologisessa yhteydessä.

Kuka lähtisi kokeilemaan?

Tämän postauksen kirjoittamista pidemmälle en ideaa pysty omin voimin viemään. En osaa kirjoittaa hankesuunnitelmia ja tukihakemusten laatimisessa olen surkea – ja päälle päätteeksi minulla on päivätyö ihan toisaalla.

Mutta ehkä blogin lukijoista löytyy joku, joka pystyy tekemään ideasta totta ja kehittämään tästä toimivan pilottiprojektin? Jos idea (tai edes joku sen osa) tuntuu toimivalta, pankaa postaus jakoon ja viritelkää ajatusta eteenpäin!

Ensimmäiseksi ideaa voi tietenkin jalostaa kommentoimalla sitä tämän postauksen perään. Mistä tällainen hanke kannattaisi aloittaa ja miten se olisi mahdollista totetuttaa? Voisiko tästä tulla joskus ihan jokaisen päiväkodin ihan arkipäiväinen juttu?

Kaikenlaiset ajatukset aiheesta ovat tervetulleita! 

, ,

6 Responses to Idea: Päiväkodin kimppafillari – perheiden yhteinen laatikkopyörä

  1. Profile photo of Teppo
    Teppo 29.4.2014 at 21:59 #

    Niin, ja tietenkin samalla tavalla toimisivat peräkärryt. Ne tosin olisivat huomattavasti halvempia.

    Käytännössä siis niin, että sähköavusteisella lastenkuljetuspyörällä voisi vetää kahden lapsen kärryä, jolloin yksi päiväkodin täti voisi kuljettaa kuutta lasta liikenteessä.

    Retkille saisi aika huikeat varusteet tuolla karavaanimeiningillä.

    Yhdellä päiväkodilla voisi olla esim. 3 pyörää ja 2 tai 3 peräkärryä, eli jopa kuusi perhettä saisi tuosta kulkineet yhteiskäyttöön.

    • levitra 21.2.2015 at 19:30 #

      Thought it wouldn’t to give it a shot. I was right.

  2. Profile photo of Jeremias
    Jeremias 30.4.2014 at 07:20 #

    Niin ja eihän ne tarvitse olla yhden päiväkodin omaisuutta. Kaupunki voisi ostaa ne ja kuljettaa vaikka 6kk välein eri päiväkoteihin ja/tai lainata niitä perhepäivähoitajille. Puhumattakaan pyörätuolimallista jolla voisi kuskata myös vaikka vanhuksia.

    • Profile photo of Teppo
      Teppo 30.4.2014 at 07:48 #

      Just näin. Tai ajattelin, että tässä vois olla joku kolmas osapuoli, jolta kaupunki vuokrais palvelun. Silloin se voisi toimia myös kuntarajojen yli.

      Vanhustenulkoilutuspyörät olisivat kova juttu!

      • Profile photo of Teppo
        Teppo 30.4.2014 at 07:59 #

        Palvelua voisi pyörittää projektirahalla joku Pyöräliiton (perusteilla oleva pyöräily-yhdistysten kattojärjestö) tapainen organisaatio. Siis niin, että homma pantaisiin alkuun projektiavustuksella ja käyttökulupuoli hoituisi kuntien maksamilla vuokrilla.

        Siksi tykkäisin ns. kolmannesta osapuolesta, että jos kaikki kunnat hankkivat omat pyöränsä, hommaan liittyy aika paljon ns. pyörän keksimistä uudelleen. Hyvät käytännöt leviäisivät tehokkaimmin, kun olisi yksi koordinoiva taho.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Päiväkotirumba haltuun polkupyörällä – haussa paras ratkaisu | Tavarafillari.fi - 10.3.2015

    […] Joo, monimutkaista ja systeemi menee poikkeustilanteessa helposti rikki. Siksi tämä onkin jäänyt ajatuksen asteelle. Tai no, kehittelinhän tätä ajatusta käytteäen sen aiemmin postaamani päiväkodin ja vanhempien kimppapyörä -idiksen. […]

Vastaa

Siirry työkalupalkkiin
Read more:
lapsi oppii liikennettä pyöräilemällä
Pyörän kyydissä lapsi oppii liikennettä

Lapsi oppii jo nuorena turvalliset liikennetavat pyöräilemällä yhdessä vanhempien kanssa. Laatikkopyörän kyydissä lapsi pääsee seuraamaan liikennettä paremmin kuin auton takapenkiltä...

Close