Alavalikko

Koeajossa: Sherwood Robin -laatikkopyörä

Sherwood Robinin laatikko on muotoiltu poikkeuksellisesti eturenkaan ympärille. Sen ansiosta pyörä on montaa verrokkiaan ketterämpi, mutta laatikossa on silti runsaasti tilaa.

Sherwood Robinin laatikko on muotoiltu poikkeuksellisesti eturenkaan ympärille. Sen ansiosta pyörä on montaa verrokkiaan ketterämpi, mutta laatikossa on silti runsaasti tilaa.

Marras-joulukuun vaihteen Kööpenhaminan reissulla satuin mainitsemaan paikalliselle ystävälleni, että olimme tilanneet Bullitin Suomeen vauvan kuljettamista varten. Myös hän kertoi ostaneensa juuri tavarapyörän samaan tarkoitukseen, ja kehui löytäneensä vielä Bullittiakin kevyemmin kulkevan pyörän. Sen merkki oli Sherwood ja malli Robin.

Ystäväni oli valinnut pyörän keveyden lisäksi sen vuoksi, että sen laatikkoon mahtui kahden lapsen lisäksi vielä reilusti tavaroita, toisin kuin Bullitissa, jonka lavalle tai kuomun alle ei kahden lapsen lisäksi mahdu juuri mitään. Tämä kuulosti niin lupaavalta, että asiaa täytyi tutkia tarkemmin.

Yrityksen kotisivuilta selvisi, että vuonna 2013 esitellyn pyörän on kehittänyt Michael Høxbroe. Sivuilla pyörä esitellään markkinoiden keveimpänä tavarapyöränä, ja sen kehutaankin olevan yhtä kevyt ajaa kuin tavallinen pyörä. Sivuilla lukee myös, että pyörän saisi lainaksi pariksi päiväksi, jos sen haluaa koeajoon.

Otin yhteyttä Michaeliin ja kysyin, olisiko hänellä vapaata Robinia seuraavalla viikolla. Hän lupasi pyörän heti, ja sanoi, että voisin pitää sen siihen asti, kunnes seuraava halukas pyytäisi sen koeajoon. Kysyin myös, olisiko mahdollista saada lainaan turvaistuin vauvan kuljettamista varten. Michael lupasi järjestää senkin, vaikka olin ensimmäinen, joka oli sellaista pyytänyt.

Robinin haku

 

Robinin kyydissä on hyvin tilaa kahdelle lapselle ja ostoksille.

Robinin kyydissä on hyvin tilaa kahdelle lapselle ja ostoksille.

Osoite, josta pyörän hain, sijaitsi Nørrebrossa ja osoittautui Michaelin kodiksi. Hän kertoi suunnitelleensa Robinin osana arkkitehtiopintojaan, ja esitteli myös suunnitteluvaiheessa tekemänsä pienoismallin. Eroa valmiiseen pyörään ei juuri ollut. Michaelin sovitellessa turvaistuinta pyörään kyselin häneltä hiukan lisää.

Michael kertoi, että runko valmistetaan Tšekissä samassa tehtaassa kuin Urban Arrow’n rungot. Pyörän ajettavuudesta ja sen lasikuitulaatikosta hän tuntui olevan erityisen ylpeä.

Tavoitteena oli ollut tehdä ajettavuudeltaan mahdollisimman paljon tavallista pyörää muistuttava tavarapyörä, jolla kulkisi kaksi lasta ja reilusti tavaraa. Niinpä Robinin akseliväli on lyhyempi kuin esimerkiksi Bullitissa, ja sen laatikko ulottuu etupyörän päälle ja etupuolelle. Laatikkoon saa selkänojan ja turvavyöt kahdelle lapselle. Istuimen taakse jää kotisivujen mukaan tällöin noin sadan litran suuruinen kuormatila.

Lapset istuvat korkealla, jalat etupyörän etupuolella, mutta kuitenkin laatikon sisällä. Meitä varten Michael poisti istuimen selkänojan ja asensi sen tilalle pienen turvaistuimen. Vauva istui siinä kasvot menosuuntaan. Michael kertoi laatikon sadesuojan olevan lähes valmis, ja tätä kirjoittaessani se näkyy jo olevan saatavilla. Sadesuojassa on vetoketju, jotta sen voi vetää laatikossa istuvien lasten päälle. Kuomua pyörään ei ole tulossa.

Robinin tukijalka on hiukan tavallisesta poikkeava, sillä siinä on rullat alla. Kun tukijalka on ala-asennossa, pyörää voi takapäätä hiukan nostamalla vetää taaksepäin ja vaikka kääntää sen lähes paikallaan rullien varassa. Eteenpäin työnnettäessä rullat lukkiutuvat ja tukijalka ponnahtaa taas ylös. Käytännössä jalka toimi kuvatulla tavalla, ja lastatunkin pyörän kääntäminen oli kevyttä.

Rullien ainoa ongelma on nähdäkseni se, ettei pyörää voi parkkeerata keula kohti ylämäkeä, sillä tällöin se lähtee helposti luisumaan taaksepäin. Näin käy etenkin, jos laatikossa on tavaraa sen verran, että lukittu takapyörä nousee asfaltista.

Koeajo

Ensivaikutelma Robinista oli erittäin positiivinen. Sen ajoa ei tarvinnut Bullitin tavoin opetella, eikä Michael turhaan mainostanut pyörän keveyttä. Tyhjän laatikon kanssa pyörä käyttäytyi kuin tavallinen urheilullinen kaupunkipyörä.

 

Sherwood Robinin suunnittelussa on lähdetty siitä, että pyörän pitäisi olla mahdollisimman näppärä ajettava Kööpenhaminan ruuhkaisilla pyöräteillä.

Sherwood Robinin suunnittelussa on lähdetty siitä, että pyörän pitäisi olla mahdollisimman näppärä ajettava Kööpenhaminan ruuhkaisilla pyöräteillä.

Pienen eturenkaan ansiosta Robinia oli ehkä vielä kevyempi ohjata kuin tavallista pyörää, joten välillä se tuntui jopa levottomalta.

Päällimmäiseksi mieleen jäi kuitenkin se, että Robinilla oli todella hauska ajaa niin tyhjänä kuin lastattunakin. Lisäksi se oli niin kevyt ja näppärä, että sen sai vaivatta talutettua yöksi pyöräkellariin kapeaa luiskaa pitkin. Robin tuntui kaikin puolin laadukkaalta ja jämäkältä pyörältä.

Ehdin ajaa Robinilla usean päivän ajan käydessämme asioilla ja tuttavien luona kylästelemässä. Hiukan alle kuusi kuukautta vanha vauva kulki (nukkui) mukana suuren osan ajasta, mutta ajoin pyörällä myös tyhjänä. Vauva kyydissä painopiste siirtyi hiukan ylemmäs ja pyörän kulku vakautui painon lisäännyttyä. Jos laatikon syvennyksessä oli tavaroita, tuli Robinista vieläkin vakaampi.

Muutaman päivän ajon perusteella Robin tuntui soveltuvan erinomaisesti Kööpenhaminan usein ruuhkaisille pyöräteille, mutta se kulki myös näppärästi mäkisemmässäkin maastossa. Kehitettävää siinä olisi lähinnä valojen osalta.

Koeajopyörässä oli navoissa induktiovalot edessä ja takana. En nähnyt laatikossa minkäänlaista kiinnikettä etulampulle, enkä enää ehtinyt enää kysyä Michaelilta, onko pyörään mahdollista kiinnittää kunnollista ajovaloa. Renkaan napaa korkeammalle tuleva etuvalo on kuitenkin välttämätön Suomen talvessa.

Muuten Robinista jäi niin hyvä vaikutelma, että jos olisin vasta nyt hankkimassa tavarapyörää, niin se olisi yksi ykkösvaihtoehdoista.

, , , , , ,

5 Responses to Koeajossa: Sherwood Robin -laatikkopyörä

  1. Profile photo of Teppo
    Teppo 6.5.2014 at 10:28 #

    Tää oli mielenkiintoinen juttu, kiitos @aapot

    Mietinkin viime vuonna, että laatikkopyörissä sähköjen lisäksi kannattaisi erottautua laatikon muotoilulla ja materiaaleilla. Nyt näitä alkaa näkyä, hienoa!

  2. rosa 6.5.2014 at 12:31 #

    Oho! Onpas mielenkiintoinen vaihtoehto! Tässähän menee jo ihan sekaisin 😀 Ymmärsinkö oikein, että selkänoja ja vauvan istuin eivät voi olla käytössä samaan aikaan? Eli kyydissä ei voi samanaikaisesti olla sekä vauva ja lapsi?

    Tästä näkisi kyllä mielellään lisää kuvia!

  3. Profile photo of Aapo
    Aapo 6.5.2014 at 17:23 #

    Kun pyörä varusteltiin meitä varten, piti selkänoja irrottaa kokonaan, jotta turvaistuin mahtui laatikkoon. Tällöin laatikossa pystyi kuljettamaan vain vauvaa. Olimme tosin ensimmäiset, jotka olivat istuinta pyytäneet, joten on valmistaja saattanut jo kehittää siihenkin ratkaisun.

    Kuvia löytyy ainakin valmistajan kotisivulta: http://sherwoodbikes.dk/ladcyklerbilleder?lang=en

  4. sakamalk 7.5.2014 at 20:25 #

    Löytyyköhän tosta kuvaa ilman laatikkoa, eli siis pelkästä rungosta. Tuo framekit ei nimittäin ollut pahan hintainen ja fillari muutenkin fiksun oloinen (puinen laatikko miellyttää muutenkin silmää tuommoista muoviboksia enemmän).

    • Profile photo of Aapo
      Aapo 11.5.2014 at 15:33 #

      Muistaakseni olen nähnyt kuvan pyörän rungosta Sherwoodin Facebook-sivulla.

Vastaa

Siirry työkalupalkkiin
Read more:
Näin laatikkopyöriä säilytetään Hollannissa-9
Vinkki: Säilytä laatikkopyörääsi kuin hollantilaiset – ulkona

Eikö fillarikellarissa ole tilaa laatikkopyörälle? Ei hätää, käyttöpyörä on kuin käyttöauto: se kestää kyllä säätä, myös öisin.

Close