Alavalikko

Testissä: Riese & Müller Tranporter pitkäperäpyörä

RIese & Müllerin kyytiin mahtuu kaksi lastenistuinta peränjälkeen. Kun mukaan piti saada lisäksi reppu, kekseliäs isä kietaisi sen taaemman lapsen penkkiin.

RIese & Müllerin kyytiin mahtuu kaksi lastenistuinta peränjälkeen. Kun mukaan piti saada lisäksi reppu, kekseliäs isä kietaisi sen taaemman lapsen penkkiin.

”Eihän tällaista olekaan”, on ensimmäinen ajatukseni. Olen pakannut Riese & Müllerin pitkäperäpyörän tarakalle liki 30 kiloa lapsia ja painelen jyrkkää ylämäkeä 20 kilometrin tuntivauhtia vuodattamatta hikipisaraakaan.

Olen saanut alleni Riese & Müllerin blueLABEL Transporterin, jossa on keskiöön asennettu moottori. Boschin moottori jylisee polkupyörän moottoriksi korviin tuntuvasti, mutta se yhdessä portaittomien vaihteiden kanssa tekee ajokokemuksesta ällistyttävän keveän. Kahdeksankilometrisellä työmatkallani kaupunkiympäristössä en pitkistä suorista huolimatta uskalla ajaa niin kovaa kuin pyörästä irtoaisi.
Pitkäperäpyörät eroavat tavallisista pyöristä siinä, että niiden tarakkaosuus on pidempi kuin tavallisissa polkupyörissä.

Koeajokappaleessa tarakalle oli kiinnitetty kaksi lastenistuinta, mutta yhtä hyvin tarakalle voisi keksiä käyttöä tavaranrahtauksessa kiinnittämällä tilavat laukut tai vaikkapa yhden lapsen JA tavaran kuljetuksessa.
Työmatkan jatkaminen lasten hoitoon pudottamisen jälkeen saattaa tällaisella pyörällä tuntua monesta luontevammalta kuin vaikkapa laatikkopyörällä.

Uuden ajan pyörän ohjauspaneli näyttää tältä. Avustustasoja on viisi, ja sähköavun saa myös kokonaan pois päältä. Myös valot saa kytkettyä päälle ja pois ohjauspanelista.

Uuden ajan pyörän ohjauspaneli näyttää tältä. Avustustasoja on viisi, ja sähköavun saa myös kokonaan pois päältä. Myös valot saa kytkettyä päälle ja pois ohjauspanelista.

Transporterissa on portaaton NuVinci-vaihteisto. Tosin sähköavun kanssa sitä pystyy pitämään lähes koko ajan "tasamaata" -säädöllä ja mäet tulee tasoitettua kaasulla.

Transporterissa on portaaton NuVinci-vaihteisto. Tosin sähköavun kanssa sitä pystyy pitämään lähes koko ajan ”tasamaata” -säädöllä ja mäet tulee tasoitettua kaasulla.

Keveä liikenteessä, raskas parkissa

Liikenteessä Transporter osoittautui ketteräksi kulkupeliksi: sen pitkää perää ei tarvinut erikseen miettiä muulloin kuin pysähtyessä. Tienylitysten odotuspaikat Suomessa ovat usein liian kapeita tavallisen kokoisillekin pyörille.
Ajotuntuma oli jämerä, ja jousitus vastasi töyssyihin erinomaisesti. Ajoasento oli jotakin sporttisen ja pystyn välimaastosta.

Transporterin perä on raskas, ja aluksi sen käsittely lastatessa, liikkeelle lähtiessä ja parkkeeratessa tuntui työläältä. Olen tottumaton lastaamaan lapsia takana olevaan istuimeen, eikä hommaa helpottanut se, että lastattavia oli kaksi. Todennäköisesti tottumus vähentää hankaluuden tunnetta ajan saatossa.

Lastausta helpottaisi myös parempi seisontatuki. Liikkuvan laatikon Pauli kertoikin, että pyörään on haussa parempi jalka juuri tästä syystä.

Ei hip, mutta pop

Transporterin unisex-runko ei ollut läpiastuttava vaan liian korkealla: 163-senttisenä koin koiven nostelun rungon  yli työläänä varsinkin, kun pyörä oli täydessä lastissa.

Ylipäänsä runko tuntui mitoitetun itseäni suurikokoisemmalle polkijalle.

Laatikkopyörään tottuneet lapset arvostivat Transporterin vauhtia. "Jee, hyppyreitä!"

Laatikkopyörään tottuneet lapset arvostivat Transporterin vauhtia. ”Jee, hyppyreitä!”

Monilta muilta osin pyörä on loppuunmietitty menopeli arkipyöräilijälle. Siinä on paljon yksityiskohtia, jotka on mietitty loppuun saakka. Käytännöllisiä ratkaisuja enemmän minuun kuitenkin vetosi portaittoman vaihteiston söpö animaationtapainen näyttö, jossa numerot oli korvattu pikku pyöräilijän kuvalla: mitä kevyempi vaihde, sitä suurempaa mäkeä näytön ukkeli näytti polkevan.

Transporterin hinta suurimmalla saatavilla olevalla akulla kieppuu kolmen tonnin tietämissä. Liikkuvalla laatikolla värivaihtoehtoja on kaksi: harmaa ja oranssi. Omaan silmään  Transporter  ei ole tyylikäs: se näyttää tuiki tavalliselta sporttipyörältä ilman retroa, eleganssia tai designia.

Mikäli haussa on käytännöllinen polkupeli, Riese & Müllerin blueLABEL Transporter on lyömätön valinta.

, , , , ,

4 Responses to Testissä: Riese & Müller Tranporter pitkäperäpyörä

  1. Profile photo of Teppo
    Teppo 13.5.2014 at 10:47 #

    Mun ensimmäinen ajatukseni Riese & Müller Transporterista oli, että tässä on kyllä käsittämättömän hauska peli. Meidän perhe sai siis pyörän Bakfietsin huollon ajaksi käyttöön Liikkuvasta laatikosta ja ajoin pyörän ilman lastia Pakilasta Kalasatamaan ja sieltä Herttoniemeen. Koko matkan hymyilytti. Pyörä kulki aivan järjesttömän luonnollisen tuntuisesti aivan järjettömän lujaa.

    Tässä on nyt sähköavustus toteutettu niin kuin pitää. Keskiömoottori avustaa suhteessa polkijan omaan voimankäyttöön. Meidän Bakfietsissamme moottori tähtää kullakin avustusteholla vakionopeuteen, mikä tuntuu vähän luonnottomalta, joskin hauskalta toki. Transporterissa sähköavustus oikeasti tuntuu vain siltä, kuin olisi enemmän ruista reidessä. Erittäin luonnollinen fiilis.

    Transporter oli tosiaan hävyttömän hauska ja nopea. Kuten muutkin pitkäperät, se on tietenkin myös helpompi ajaa tavalliseen pyörään tottuneelle kuin laatikkopyörä. Lainasin pyörän muutamalle kaverille viiden minuutin koeajoon ja kaikki tulivat takaisin naama virneessä.

    Vielä erikoismaininta NuVincin vaihteistosta. Se on ässä. Portaaton vaihde on jotain ihan uutta, sekin on tosi luonnollisen tuntuinen. Ei naksuttelua, vaan välitystä voi vaihtaa liukuvasti vaikka samalla kun polkee. Tämähän on myös syy siihen, että keskiöavusteisessa sähköpyörässä NuVincia käytetään – se on ihan eri kestävyysluokkaa kuin Shimanon Nexukset, nimenomaan tilanteessa jossa pyörää poljetaan voimalla samalla kun vaihdevipua käännetään.

    Ihan älyttömän isoihin lasteihin Tranporter ei kuitenkaan sovi. Kun kyydissä oli kaksi lasta ja reppu, noin 35kg, alkoi paino jo tuntua rungon taipumisena. Okei, peruspyörä alkaa vääntyä jo yhden 15-kiloisen lapsen painosta, eli ei tässä missään äärirajoilla menty ja selvästihän Transporter on kuormapyörä niihin verrattuna, mutta silti. Esimerkiksi Workcyclesin Fr8 tuntuu selvästi jäykemmältä kuin Transporter.

    Kuulustelin kesällä neljä täyttävää esikoista siitä, miten pyörä asettui suosikkilistalla. Se on parempi kuin perävaunu tai lastenistuin tavallisessa pyörässä, mutta laatikkopyörä on kuitenkin vielä hauskempi, koska sieltä näkee paremmin ulos. Paitsi että Transporterilla pääsi lujempaa.

  2. janim. 13.5.2014 at 11:48 #

    Hyvältä vaikuttaa muuten, mutta toi seisontatuki vaikuttaa vaan tosi isolta mokalta. Miten tossa nostellaan yksi kerrallaan lapset kyytiin tai pois jos tukeen ei voi luottaa? Toi vaikuttaa tosi huteralta vaatii ensimmäisen kuvan perusteellaa seinää johon pyörän voi nojata.

    Saako tuohon muuten etutarakkaa fiksusti? Se tasottaisi kuormaa paremmin.

    Hinnasta: Toi taitaa olla aika paljon Fr8, Big Dummya tai Xtracycleä kalliimpi. Olenko oikeassa?

  3. Profile photo of Liikkuva Laatikko
    Liikkuva Laatikko 14.5.2014 at 12:00 #

    No kyllä tuolla seisontatuella pärjää, mutta parempi tosiaan olisi tarpeen lasten kanssa. Yhtä super-tukevaa sovittelin, mutta se vaatii sopivan ketjunohjaimen väliin. Seuraavaa koitetaan kohtapuoliin.

    Pyörässä on etujousitus, jolloin etutarakkaa ei kannata laittaa isoja kuormia varten. Tuohon Ortliebin etulaukkuun kuitenkin mahtuu yllättävän paljon tavaraa.

    Hinta on samaa luokkaa muiden sähköavustuksella varustettujen laatupyörien kanssa.
    Vaikka paino on mielestäni aika epäoleellinen asia tavarafillarissa, niin Transporter painaa sähköavusteisena saman verran kuin esimerkiksi Yuba Mundo ilman sähköjä. Lisäksi, vaikka pitkäperäpyörään mahtuu kaksi lasta tarakalle, se toimii erittäin hyvin myös yhden lapsen ja isojen pyörälaukkujen kanssa. Pitkä akseliväli tuo vakautta, ja jos takana on toisen lapsen sijasta matalalla olevat pyörälaukut, niin pyörä on oikein miellyttävä käsitellä ja ajaa. Ja saahan tuonne tietysti vielä kärryn perään, sähköapu ja NuVinci on oikein hyvä yhdistelmä myös kärryn vetämiseen.

  4. Profile photo of Liikkuva Laatikko
    Liikkuva Laatikko 11.9.2014 at 11:24 #

    No niin, tähän pyörään löytyi siis jo aiemmin se parempi jalka. Superleveä (35cm) tuplajalka joka on jo ollut koekäytössä ilman ongelmia jo kolmisen kuukautta. Toimii hyvin. On kahden lapsen kanssa niin tukeva, että pyörästä voi jopa irroittaa kun lapset ovat kyydissä. Etenkin tuo on hyvä silloin, kun yksi lapsi on jo nostettu kyytiin ja toinen pitää vielä nostaa kyytiin.

    Kuvaa en saanut liitettyä, mutta se ja hieman muita tietoja löytyy Liikkuvan Laatikon tilauslomakkeelta:

    https://docs.google.com/forms/d/1yYXTk-xRLK0J3TWczxiNa-CrwgGQ_pFrp-bK9_ZRr9w/viewform

    Tullee myöhemmin myös Tavarafillari.fi kauppaan.

Vastaa

Siirry työkalupalkkiin
Read more:
Lasten kuljettaminen pyörällä on hauskaa, helppoa ja turvallista. Aloittaa kannattaa siitä, mikä tuntuu helpoimmalta, hauskimmalta ja turvallisimmalta.
Vinkkejä lasten kanssa pyöräilyn aloittamiseen

Lasten kuljettaminen pyörällä on hauskaa, helppoa ja turvallista. Aloittaa kannattaa siitä, mikä tuntuu helpoimmalta, hauskimmalta ja turvallisimmalta.

Close